Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rocket fuel kubbar? Val av borr!  (läst 3857 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #20 skrivet: 11 sep-20 kl 08:52 »
Det är en sån här man skall ha, som syns ett par sekunder i början, och sedan mera ingående från 3:20

https://www.youtube.com/watch?v=j3OSnegKByc

Tack för tipset, ska kolla mer på hans filmer.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #21 skrivet: 11 sep-20 kl 10:35 »
Ett av dom 4 hålen går nog bra. Skorstenen. Men dom 3 hålen snett från sidan tror jag blir väldigt svettiga, både runt och hålla maskinen snett.

Det dumma är ju att när jag flyttade hit så fanns det 3-4 st äldre handborrar just för dymlingar. Dom gav jag dock bort, som med alla olika äldre handsågar.
Se till att du håller fast kubben med tex ett spännband runt något stabilare, sen borrar du centrumhålet.
För sidokanalerna lägger du ett snitt med motorsågen så att det blir plant 90grader mot borret. Spänn fast och borra på...

Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #22 skrivet: 30 sep-20 kl 20:49 »
Jag blev lite nyfiken för som sagt så brinner dom kubbarna upp ganska fort som är korssågade. Nu har jag inget borr utan jag kapade till en kubb lite kortare än mitt svärd till motorsågen och gjorde tre instick i ändträt och så ett i nedre delen för luft intag, kubben satte jag fast med spännband på en stabil bock. Jätte smidigt och har proveldat en nu och det verkar fungera fint


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 5 användare
xaelanar, von tratt, kretslopp, Alice Moland, gruvtrollet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser