Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SVA ber hönsägare kontakta veterinär vid symtom på Hönstyfus! (gulaktig diarre)  (läst 65234 gånger)

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Det är inte rasbundet. vet att det varit blomme också, och det är en fjäderfäsalmonella, inte en brahmasalmonella  8) Att brahma varit överrepresenterade beror nog enbart på att de är en av de vanbligaste hobbyraserna!                     
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Pernilla Lava

  • Inlägg: 263
    • Södermanland
Fy tusan va otrevligt! Vad kostar det att skicka en död yckling kpå obduktion då? Alla har vi väl haft djur som trillat av pinn någon gång....
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Om det misstänks smitta så är SVA själva intresserade av att få in fågeln, och då kostar det inget...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Karlssons_Klister

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Om det misstänks smitta så är SVA själva intresserade av att få in fågeln, och då kostar det inget...

Jag behövde inte betala något.
Fick mailsvar i fredags med preliminär dödsorsak och det hade inget med hönstyfus att göra.
Men dom har tagit prover på både hönan och äggen jag lämnade in och dom svaren är inte klara än.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Och hur funkar det om man frivilligt vill testa sig varje år eller hur det var?

Den andra besättningen som konstaterats smittad och inte haft några symptom; hade den bara vuxna djur eller födde den upp kycklingar också?

En som jag köpt några hönor av skall testas nu nästa vecka och visar det sig att det finns där kommer de ju hit också. Vad jag fattat skall ju kycklingar vara mest känsliga och jag har just (för 4,5 v. sedan) kläckt egna ägg. Alla 17 kycklingarna som kläcktes har varit friska hela tiden och ingen har dött. Kan de ändå vara smittade? Eller gäller smitta helt utan symptom bara hönor? Om man har det i sin flock men inte alla har det, måste även de osmittade slaktas då eller kan man flytta dem till ett annat ställe och testa igen senare för att försäkra sig om att de inte har det?

Och en annan fråga. Vi säger att jag skulle köpa livdjur eller kläcka kycklingar och håller dessa separat innan jag för i hop dem med min flock. Om man vill testa dem innan man sätter ihop dem med flocken, hur går man tillväga då och vad kostar det?
« Senast ändrad: 03 jun-12 kl 22:22 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Jag har skickat några frågor till SVA,  en del liknande dina. Skicka du också, så kanske de gör en avdelning på sin hemsida för frågor och svar,  så som de hade under fågelinfluensan. Ja, inte bara du, skicka alla  ni som undrar om något.
Vad jag verkligen undrar, som kanske någon här vet, är om de konstaterade fallen har något samband på något sätt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
Till de som vill skydda sin besättning  :)

Besök inte andra besättningar. Är detta nödvändigt så nyttja 48 h regeln, dvs ingen kontakt med egna djur förrän 48 timmar efter besöket hos andra. Byte av kläder (till rena) och duschning (+hårtvätt) är obligatorisk. Samma gäller om man ska besöka andra besättningar så ska man till någon annan så gäller totalt 96 timmar och mist två duschningar samt klädbyte (inkusive skor) innan man kan sköta sina egna djur.

Smittan sprids dels via avföring och från mamma till foster så köp inga avelsägg förrän smittan är under kontroll.

Ställ inte ut några höns och delta inte och besök inte hönsbytardagar.

Tvätta händer

Isolera djur som verkar hängiga. Sköt alltid fiska djur först på morgonen och sedan "sjuka djur" Går det skulle det vara bra att sköta sjuka djur på kvällen för att sedan duscha och byta kläder så att man är så ren som möjligt på morgonen men man behöver ju ofta se till sjuka djur mer. Ett annat alternativ är att olika personer sköter friska resp. sjuka alternativt nya djur och då gäller duschning och byte av kläder innan människorna har kontakt med varandra. Samma sak gäller alla redskap som används. Man har olika till olika grupper.

Nya djur eller djur som har mött andra djur och avelsägg så gäller 4 veckors karantän enligt ovanstående. Har man en mamma eller pappa som gillar djur och som man inte bor hos så kan man låta dem ha djuren i 4 veckor så blir det inte så krångligt för en själv.

Detta är ju lyckligtvis en bakterie så någon måste sprida den (människa eller djur).

Håller man däremot enbart på med sina egna djur, man besöker ingen annan med höns eller tar inte hem någon med höns, man köper inte heller in avelsägg så behöver man inte oroa sig nämnvärt. Man ska ju alltid vara uppmärksam men risken är mycket liten.

Kom ihåg att en veterinär med bristande hygienrutiner kan sprida smitta så ska du ta ut veterinär så bör du försäkra dig om att han/hon inte har besökt någon hönsbesättning helst 48 timmar innan och absolut inte samma dag.

Och kom ihåg att ta det säkra före det osäkra. Även om hönsen överlever måste hela besättningen avlivas eftersom de som inte dött blir kroniska smittspridare. Och symptomen kan vara mycket olika så även om djuren verkar pigga så kan de vara infekterade  :-\

 

mizen2

  • Inlägg: 79
    • Östergötland
    • Mizens_sida
Till de som vill skydda sin besättning  :)

Besök inte andra besättningar. Är detta nödvändigt så nyttja 48 h regeln, dvs ingen kontakt med egna djur förrän 48 timmar efter besöket hos andra. Byte av kläder (till rena) och duschning (+hårtvätt) är obligatorisk. Samma gäller om man ska besöka andra besättningar så ska man till någon annan så gäller totalt 96 timmar och mist två duschningar samt klädbyte (inkusive skor) innan man kan sköta sina egna djur.

Smittan sprids dels via avföring och från mamma till foster så köp inga avelsägg förrän smittan är under kontroll.

Ställ inte ut några höns och delta inte och besök inte hönsbytardagar.

Tvätta händer

Isolera djur som verkar hängiga. Sköt alltid fiska djur först på morgonen och sedan "sjuka djur" Går det skulle det vara bra att sköta sjuka djur på kvällen för att sedan duscha och byta kläder så att man är så ren som möjligt på morgonen men man behöver ju ofta se till sjuka djur mer. Ett annat alternativ är att olika personer sköter friska resp. sjuka alternativt nya djur och då gäller duschning och byte av kläder innan människorna har kontakt med varandra. Samma sak gäller alla redskap som används. Man har olika till olika grupper.

Nya djur eller djur som har mött andra djur och avelsägg så gäller 4 veckors karantän enligt ovanstående. Har man en mamma eller pappa som gillar djur och som man inte bor hos så kan man låta dem ha djuren i 4 veckor så blir det inte så krångligt för en själv.

Detta är ju lyckligtvis en bakterie så någon måste sprida den (människa eller djur).

Håller man däremot enbart på med sina egna djur, man besöker ingen annan med höns eller tar inte hem någon med höns, man köper inte heller in avelsägg så behöver man inte oroa sig nämnvärt. Man ska ju alltid vara uppmärksam men risken är mycket liten.

Kom ihåg att en veterinär med bristande hygienrutiner kan sprida smitta så ska du ta ut veterinär så bör du försäkra dig om att han/hon inte har besökt någon hönsbesättning helst 48 timmar innan och absolut inte samma dag.

Och kom ihåg att ta det säkra före det osäkra. Även om hönsen överlever måste hela besättningen avlivas eftersom de som inte dött blir kroniska smittspridare. Och symptomen kan vara mycket olika så även om djuren verkar pigga så kan de vara infekterade  :-\
Var kommer den informationen ifrån? Jordbruksverket eller?
Har hund, hästar,afrikanska dvärggetter, dvärgsilkeshöns,dvärgkochin,orpington och cayugaankor

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
Från mig i egenskap av smittskyddskonsult  :) Och ja, jag har utbildningen motsvarande SVA och jordbruksverkets sakkunniga så det är inget "hitte på"  ;)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Om man har det i sin flock men inte alla har det, måste även de osmittade slaktas då eller kan man flytta dem till ett annat ställe och testa igen senare för att försäkra sig om att de inte har det?
Alla djur i flocken avlivas (tror inte dom slaktas då köttet kanske inte räknas som fräscht).

Hur länge klarar sig bakterierna ute i det fria?
Det jag sett publicerat är uppgiften "överlever månader"  ???
« Senast ändrad: 04 jun-12 kl 11:52 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

09

  • Inlägg: 175
    • -
3 dygn.

Undra varför man måste vänta 1-3 år innan man får skaffa nya djur om bakterien bara klarar sig 3 dygn?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Hoppsan 3 dygn gäller Coryza (IC).
Det jag sett publicerat på Hönstyfus är uppgiften "överlever månader"  ???
Men 3 år är många månader (36) kan kanske bero på hur det ser ut på gården hur lätt/svårt det är att sanera lokaler o rastgårdar.
« Senast ändrad: 04 jun-12 kl 11:56 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
Undra varför man måste vänta 1-3 år innan man får skaffa nya djur om bakterien bara klarar sig 3 dygn?

Jag har kollat runt lite men hittar inte detta med 1-3 år. Ett problem är däremot att löss, gnagare, kvalster osv blir bärare. Hela lokalen måste alltså saneras och det kan vara svår när det gäller gamla hönshus i trä till exempel så det kanske är därifrån 1-3 år kommer. Annars så gäller avlivning av hela besättningen och sedan sanering och då gäller det att få bort kvarvarnade kvalser, löss, gnagare osv. Sen kan man skaffa nya höns. Det är en form av Salmonella och salmonellabakterierna lever som bekant naturligt i vår närmiljö förutsatt att det finns lämpliga värdar.

09

  • Inlägg: 175
    • -
Det var hon som skrev på facebook-gruppen att hon drabbats som skrev att hon inte fick skaffa nya höns förrän om 1-3 år.

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
De är nog väldigt hårda mot hobbygrupper just för att smittskyddet är så lågt. Kontrollen hos de stora hönserierna är extremt hög och lokalerna är anpassade för enkel sanering. De stora hönseriernas besättningar är dessutom i det närmaste isolerade. Hobbybesättningar är kända smittspridare  ::) och är alltid ett riskmoment så man tar det säkra före det osäkra.

Det är därför jag har angett ganska hårda rutiner om man har en hobbybesättning. Konsekvenserna om man får in smitta är stora.......

Hoppas alla hönsägare förstår allvaret så att smittspridningen kan stoppas snarast och jag sörjer med de drabbade  :'(

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Men 3 år är många månader (36) kan kanske bero på hur det ser ut på gården hur lätt/svårt det är att sanera lokaler o rastgårdar.

Så är det. Det är olika svårt att sanera beoroende på material, och hönshus är ofta i trä. Ibland i form av gamla ladugårdar, och då är det nog kanske 3 år det tar innan man kan vara säker ändå.

Angående om smittorna har med varandra att göra eller ej, så vet jag att iaf 2 av de 4 fallen kan kopplas samman genom köp av djur.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

mizen2

  • Inlägg: 79
    • Östergötland
    • Mizens_sida
Nu är smittan tydligen konstaterad i 4 besättningar...  :(
Det stämmer inte, det är konstaterat  i 2 besättningar och gäller fortfarande i Västergötland. Skulle det nu visa sig att fler besättningar är inblandade så går jordbruksverket ut med den infon på hemsidan och i press.
Har hund, hästar,afrikanska dvärggetter, dvärgsilkeshöns,dvärgkochin,orpington och cayugaankor

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
För gnagare smittan vidare till varann?  ???
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
Man har i djurförsök infekterat råttor (och möss). De kan inte infekteras men bakterien kan stanna i tarmen och man har kunnat odla fram bakterier från avföring av råttor 121 dagar efter att man infekterat den. Så nej, de smittar inte varandra i den bemärkelsen att de blir sjuka och infekterade men bakterien kan överleva i tarmen en längre tid och på det sättet bli kvar i närmiljön. Med tiden kommer dock bakterien att dö av eftersom den inte kan reproducera sig framgångsrikt i tarmen. Det handlar i huvudsak om överlevnad och inte reproduktion  :)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Ja, det var ju skönt att veta.

Jag lästa någonstans - tror det var på SVA eller JBV - att man får ersättning för förluster. Gäller det oss vanliga och hur funkar det?
« Senast ändrad: 04 jun-12 kl 16:13 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser