Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne: Småland Kollektiv i Torp i dåligt skick på landet  (läst 304 gånger)

Ewalotta

  • Inlägg: 1
    • Småland
Småland Kollektiv i Torp i dåligt skick på landet
« skrivet: 02 maj-24 kl 16:46 »
Hej!

För fyra år sen flyttade jag ut till en 1800-tals bondgård som min familj äger som har funnits i min släkt i 120 år. Jag mådde dåligt i Stockholm och ville komma närmare naturen.  Gården har två små torp och en ladugård med tillhörande åkrar och skog. Jag bor i det torpet som är i bättre skick. Det finns vatten, dusch och en torrtoalett. Gården har egen brunn.

Jag har hela tiden tänkt att det säkert finns andra där ute som längtar bort från stan men inte har samma möjlighet som jag och har en gård i familjen. Där kommer idén att starta ett kollektiv i det andra huset in i bilden. Problemet är bara att det huset är i dåligt skick. Bjälkarna och golven behöver bytas och även taket. Dessutom finns det inget vatten indraget. Jag kommer nog aldrig själv att ha råd att rusta upp det för att kunna hyra ut det. Därför undrar jag om det finns något intresse där ute från folk som på något sätt skulle vilja slå ihop sina resurser för att rusta upp det här huset och sen starta ett kollektiv där.

Torpet och gården har enorm potential. Den ligger på Småländska höglandet och ser ut som något från Emil i Lönneberga. Det är en timme från Jönköping åt ena hållet och en timme till Växjö åt andra. Vetlanda ligger 15 minuter bort.

Eftersom det bara är jag som bor där idag får gården inte all den kärlek den förtjänar. Det är väldigt stort och finns utrymme för att odla och ha djur.

Om det finns någon som är intresserad av att vara med och rusta upp Torpet eller om ni har idéer om hur man kan gå till väga så är det bara att skriva!

ManPåGården

  • Inlägg: 112
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Kollektiv i Torp i dåligt skick på landet
« Svar #1 skrivet: 07 maj-24 kl 18:52 »
Hmm. Är bra på idéer. Kan komma på studiebesök och göra upp en plan. Visst ett vilt förslag så här rätt på. Men lättare att avgöra viktiga saker på plats. Annars kan du bara strunta i mig!!!
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser