Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund fast i elnätstängsel  (läst 4540 gånger)

Gunilla0

  • Gäst
Hund fast i elnätstängsel
« skrivet: 25 jul-09 kl 19:18 »
Idag hände det något riktigt otäckt. Jag promenerade med min hund på Djurgården i Stockholm. Vi gick upp i ett skogsparti för att plocka blåbär. När jag plockar blåbär brukar min hund var lös och hon håller sig då ganska nära mig. Ibland kan hon nosa och gräva efter sork i närheten. På Djurgården finns det en del får. De brukar gå i hagar i de mer öppna partierna av Djurgården och hunden har aldrig tagit någon som helst notis om dem. Hennes passion är rått och sorkjakt.

Plötsligt började hunden yla och tjuta något alldeles hemskt. Jag sprang dit och såg att hon fastnat med huvud och tass i ett nätstängsel. När jag försökte ta loss henne fick jag själv stötar i händerna och hunden var hysterisk så det var inte lätt. Nätstängslet och fåren var alldeles i närheten av blåbären och jag hade ingen aning om att det var där. Elnätstängslet satt heller inte uppe ordentligt utan var nerrivet och hängde slappt på många ställen. Annars tror jag inte att hunden hade kunnat fastna.

Hur som helst fick jag loss hunden. Hon verkade helt chockad och hade bajsat okontrollerat när hon satt fast. Allt hunden ville var att ta sig ifrån platsen så fort som möjligt. Hon skrek när jag tog i henne så jag kunde inte undersöka henne. Vi tog oss trots allt in till stan igen och mellanlandade i min mors lägenhet i stan innan vi tog T-banan hem till förorten. Efter ett par timmar lugnade hunden ner sig så pass att hon kunde dricka vatten. Hon har fortfarande inte velat äta något, inte ens godis. Svansen hänger (hon är en spets och ska ha knorr på svansen). Jag får ta i henne nu och har undersökt henne, men hon blir stressad när jag tar på magen (det har aldrig blivit förut). Hon håller sig intill mig hela tiden, men verkar nu (ca 6 timmar efter att det hände) slappna av ganska mycket.

Syftet med att jag berättar detta här är:
1. Jag undrar om någon annan har erfarenhet av en liknande händelse och hur det i så fall har gått med hunden efteråt? Min hund har inte tagit fysisk skada, men dessto mer psykisk. Jag är orolig för hennes psyke.

2. Jag vill varna andra.
« Senast ändrad: 25 jul-09 kl 19:21 av Gunilla0 »

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Hund fast i elnätstängsel
« Svar #1 skrivet: 25 jul-09 kl 20:41 »
 Jag hade ringt omedelbart till djursjukhuset och frågat vad de tyckte och  om jag skulle komma akut   :o  Det var säkert ett starkt aggregat, man vet ju inte hur det har påverkat hjärtat.
Har aldrig haft någon som suttit fast, bara fått en stöt och då har de sprungit sin väg och gömt sig ...
Efteråt  har de varit ledsna och sovit mycket, de har inte gått på tråden igen

fröken_trassel

  • Gäst
SV: Hund fast i elnätstängsel
« Svar #2 skrivet: 25 jul-09 kl 20:46 »
Om en hund har uttsats för kraftig chock har jag fått lära mig att den ska ges lugnande så fort som möjligt.. Det kan lindra de bestående men som hunden kan få av vissa händelser. Har hört att det funkar bra på de hundar som reagerar starkt på tex smällare och raketer...

/Marie

Gunilla0

  • Gäst
SV: Hund fast i elnätstängsel
« Svar #3 skrivet: 25 jul-09 kl 21:04 »
Jag har utgått från att det inte var så stark ström. Jag tog ju i tråden själv och kände stickningar, men ej så väldigt farligt. Men kan det vara olika starkt på olika ställen på stängslet tro? Vovven har nu sovit en stund (bredvid matte i sängen) och faktiskt ätit lite korv samt fått normal svans  :). Så det går åt rätt håll. Men det skulle vara väldigt tråkigt om hon aldrig mer vill gå på Djurgården. Jag har också hört att man ska ge lugnande, men att det måste ske direkt efter den hemska händelsen om det ska få effekt.

fröken_trassel

  • Gäst
SV: Hund fast i elnätstängsel
« Svar #4 skrivet: 25 jul-09 kl 21:34 »
Jo det är viktigt att ge lugnande så fort som möjligt efter händelsen ägt rum.. hunden kan i ett lugnat tillstånd smälta händelsen på ett helt annat sätt! Jag antar att hunden har känt elens härgningar i kroppen ett bra tag efter även om det inte är någon vidare stark ström.. Själv får jag huvudvärk och  hjärt klappning som håller i se ett par timmar efter.. Dessutom är ju tanken att strömmen ska vara så pass kraftig att det ska ge ett obehag så det är inte konstigt om vovven är lite skärrad och inte har någon vidare lust att besöka samma ställe igen även om det sker på säkert avstånd..

/Marie

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hund fast i elnätstängsel
« Svar #5 skrivet: 26 jul-09 kl 00:14 »
Man ska absolut inte medicinera sånt här!
Att en hund får stötar och blir stressad är ju inte mer än vad får och andra djur utsätts för som finns innanför stängslet. Har själv råkat ut för små lamm som sprungit rakt in i elnät och fastnat. Sitter de fast länge kan de dö av stressen, men annars är ju meningen att de ska klara det.
Så även friska hundar. Strömstyrkan i sig är inte dödlig.
Vad som kommer ske är väl närmast att hundan kommer undvika allt som påminner den om detta. Så risken att det sker igen är minimal.
Alltså, hunden har läst sig något som massor av får, kor, getter m.m. får lära sig. En erfarenhet, allt är inte ofarligt eller positivt.

Gunilla0

  • Gäst
SV: Hund fast i elnätstängsel
« Svar #6 skrivet: 26 jul-09 kl 09:25 »
Man ska absolut inte medicinera sånt här!
Att en hund får stötar och blir stressad är ju inte mer än vad får och andra djur utsätts för som finns innanför stängslet. Har själv råkat ut för små lamm som sprungit rakt in i elnät och fastnat. Sitter de fast länge kan de dö av stressen, men annars är ju meningen att de ska klara det.
Så även friska hundar. Strömstyrkan i sig är inte dödlig.
Vad som kommer ske är väl närmast att hundan kommer undvika allt som påminner den om detta. Så risken att det sker igen är minimal.
Alltså, hunden har läst sig något som massor av får, kor, getter m.m. får lära sig. En erfarenhet, allt är inte ofarligt eller positivt.

Ett ganska lugnande svar Birgit. Hunden verkar trots allt väldigt mycket som vanligt nu på förmiddagen när vi har vaknat. Nu ska vi gå vår vanliga långpromenad så får vi se hur hon verkar må. Hennes förfärliga skrik har ringt i öronen på mig långt efteråt, men shibor är ju också kända för att kunna skrika när det behövs.

Existens?

  • Gäst
SV: Hund fast i elnätstängsel
« Svar #7 skrivet: 26 jul-09 kl 09:33 »
Det är nog lugnt.. en av våra sprang till skogs och var borta i 4 timmar efter första kontakten med elstängsel. Hon är helt som vanligt efter det. Förutom att hon aldrig mer går på ett elstängsel. Hon har även fattat att ett elstängsel ska man passa sig för oavsett var det står, och det är ju klokt. Så slipper dom göra nya erfarenheter varje gång man sätter upp ett nytt stängsel nånstans.

Gunilla0

  • Gäst
SV: Hund fast i elnätstängsel
« Svar #8 skrivet: 26 jul-09 kl 19:47 »
Skönt att höra att er hund repade sig Existens. Det gör nog min med, så småningom. Det som var extra läskigt för min vovve var ju att hon satt fast i stängslet en stund innan jag fick loss henne. Hon har inte varit riktigt sig själv idag. Hon har förståss sovit mycket och varit trött, men hon verkar också lite osäker och ville inte gå så långt idag. Men i lägenheten och hemma på berget (närmaste omgivningen) är hon som vanligt.

Gunilla0

  • Gäst
SV: Hund fast i elnätstängsel
« Svar #9 skrivet: 29 jul-09 kl 11:10 »
Nu har det gått några dagar sedan olyckan och min hund verkar vara helt sig själv igen. Hon är den vanliga pigga, glada vovven som far runt i snåren på jakt efter råttor. Det återstår att se hur hon reagerar på att komma inärheten av elstängsel, får eller Djurgården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser