Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Statistik över hundattacker?  (läst 14377 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #60 skrivet: 20 apr-09 kl 13:05 »
Tyvär så gör inte kvällstidningarna det hela bättre, desto farligare vissa raser utges för att vara, desto fler "opassande" ägare kommer skaffa en sådan, enbart som statussymbol.

precis det jag också argumenterat i en annan tråd. det är ju så, men det säljer ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #61 skrivet: 20 apr-09 kl 18:10 »
Jag har respekt för alla hundar oavsett ras, men jag tittar mer på vad som går i andra änden på kopplet.

Menar du att man kan se på en person huruvida denne är en dålig hundägare?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #62 skrivet: 20 apr-09 kl 18:30 »
Oftast ja, mycket beroende på hur hunden beter sej ihop med sin ägare, men också hur denne aggerar emot sin hund.
Allt är relativt

Vilse

  • Gäst
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #63 skrivet: 21 apr-09 kl 05:22 »
jag läser mötande jycke o mötande människa och tar alltid in hund i heel o kort koppel för säkerhets skull.




sen har vi jycken som alla vill klappa för hon ser så snäll ut,,vilket hon är, sen frågar den som inte är hundmänniska vilken ras och när jag säjer det så drar dom åt sej handen,ryktet skrämmer en del,,,fegisar  ;D




plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #64 skrivet: 21 apr-09 kl 07:17 »
Ha ha ha, det har hänt mej med, en tant satte sej ner och gullade med min hund på en hundutställning.
Han var då bara ca 4 månader, efter 5 min av pussande så frågar hon vad det är för ras.
Jag trodde faktiskt inte att kärringen kunde hoppa så högt, men det gjorde hon vid bara nämnandet av pitbull. Hysteriskt roligt såhär i efterhand, då blev jag lite stött.

Har även träffat människor som pratar emot mej om rasen, för sådär ser en pitbull inte alls ut, eller beter sej. Hundrädda har jag sagt till att det är en blandras, funkar jättebra !
Men jag har märkt att den bilden som kvällstidningen ger ut och hur rasen verkligen är oftast inte stämmer det minsta.
Annars har jag mött varenda måndagsexemplar som finns.
Allt är relativt

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #65 skrivet: 21 apr-09 kl 12:06 »
haha, det hände oss också, när lillgrisen bara var några månader. kärringen drog bort barnbarnet och frågade vad vi ville med "en sån till", då de ju äter barn vilket alla vet ...  ::)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #66 skrivet: 21 apr-09 kl 12:36 »
Jag försöker alltid undvika att säga vilka raser som finns i min blandis...  ::) (leonberger/rottis/irländsk setter)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #67 skrivet: 21 apr-09 kl 13:11 »
nä, vi är öppna med att vi har amstaff. upplysa, förklara och inget huschhusch är vårt motto. ju mer hemligt nåt är desto farligare blir det.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #68 skrivet: 21 apr-09 kl 15:15 »
Hmm, jag säger oftast att jag har pitbull, men ibland är det inte lönt att ta den fajten.
För visst äter dom små barn, min son smakar nog inte så gott bara.
Träffade på en snickare som inte alls höll med om att det var pitbull, dom ser ju inte ut så !
Man upphör aldrig att förvånas.
Allt är relativt

Vilse

  • Gäst
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #69 skrivet: 21 apr-09 kl 20:54 »
på tal om snickare, husse är snickare och han var för några år sen ute och gjorde lite jobb i en stor lyxvilla där ägaren hade en pb.
husse som alltid haft hund och också haft några omplaceringshundar i sitt liv hade varit i detta huset ett tjugotal gånger och pratat med hunden varje gång,,den här gången hoppade pb upp o nöp sej fast i hans lår och satt där.
tog husse ett par timmar att köra det som normalt skulle ha tagit en timme hem,han blev chockad av bettet och att det gjorde såå jäävla ont eftersom den bet i baksidan på låret. han hade hälsat på jycken och varit in och ut ur huset ca 10 ggr under en timme,,

husse har klivit in i hundslagsmål o separerat hundar o blivit biten i farten,men aldrig oprovocerat.

husse är min hjälte , han klev in och avbröt slgsmål mellan min stora hanhund och en blandras pig hunter dog som anföll oss på stranden för många år sen,vi badade o solade ensamma på beachen,,jag halvsov med min lilla tikvalp på armen och läskiga hunden kom o anföll oss bakifrån utan varning,,min hanhund kom upp ur vatnet där han stod med huse som fiskade och gick emellan,,,sen,utan att tveka så gick husse rakt in och greppade bägge jyckarna,,fasingen så läskigt. pig hunt hunden var ung,,det var vår räddning sa husse,,hade det varit en erfaren sådan så hade vi inte haft en chans,,
hans ungdom och min gamla hanhunds alfa var det som räddade oss.
min gamla hanhund var helt täckt i blod men det var bara den andra jyckens!!

pig huntern var antagligen på rymmen,,jycken var korthårig o tatuerad på ryggen,,fy tusan vilken läskig hund!


LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #70 skrivet: 21 apr-09 kl 21:38 »
Hmm, jag säger oftast att jag har pitbull, men ibland är det inte lönt att ta den fajten.
För visst äter dom små barn, min son smakar nog inte så gott bara.
Träffade på en snickare som inte alls höll med om att det var pitbull, dom ser ju inte ut så !
Man upphör aldrig att förvånas.

haha, ja det stämmer. killen var på besiktningen och hade med milo då han bara var några månader. satt en karl utmed honom:

- jo, vad e de för ras?
- en amstaff
- nä, det e de inte
- nähä? (stammtavla, utställningschampions i 6 led, 75% bästa brukslinje ...  ::)  ??? )
- nä, min polare har en amstaff å amstaff e en blandras mellan schäfer å rottweiler ...
- *suck*
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #71 skrivet: 21 apr-09 kl 21:47 »
Träffade på en snickare som inte alls höll med om att det var pitbull, dom ser ju inte ut så !
Man upphör aldrig att förvånas.

Om du inte visste det, så ser en pitbull ut såhär:
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #72 skrivet: 21 apr-09 kl 21:50 »
ja, ungefär så  ::) ;D fast lite större, med mer muskler och vassare tänder då förstås.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #73 skrivet: 22 apr-09 kl 05:19 »
Träffade på en snickare som inte alls höll med om att det var pitbull, dom ser ju inte ut så !
Man upphör aldrig att förvånas.

Va??? Ser inte ut så? På din bild så tycker jag att din vovve ser ut som en mycket vacker och typisk pitbull...
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #74 skrivet: 22 apr-09 kl 07:45 »
Tackar, ja visst är han söt, börjar bli det nu.
Han är den fula ankungen, när han var liten undrade jag ofta hur f*n jag fick med mej det där hem.
Hans syskon var söta, det var inte han.  :)

Hantverkare verkar ju vara ett eget släkte (har barn ihop med en).
Min rörmockare var lite hundrädd, så jag brukade hålla han och hund åtskilda.
Men en dag smet han in i badrummet och hälsade översvallande, varav den stackars rörmockaren tryckte upp sej mot väggen och sa "är det... är det..."
Så jag avbröt han och sa att nej nej, inte alls, detta är den snälla varianten.
Då gick det visst bra att hälsa...
Vet inte vad han trodde att det var.
Allt är relativt

Gunilla0

  • Gäst
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #75 skrivet: 25 jun-09 kl 22:33 »
Det verkar finnas statistik för alla smakriktningar  ;). Jag vet att jag för något år sedan läste svensk statistik där pitbull och pitbullblandningar var  överrepresenterade vid hundöverfall mot människor som lett till sjukvård. Det var alltså i förhållande till hur många sådana hundar det finns. Detta förvånar mig inte. Sanningen är ju tyvärr den att det finns människor som använder sin hund som vapen eller till att hota med och dessa väljer ofta en pitbull av någon anledning, troligen mest för att det är en trend i dessa kretsar. Jag skulle kunna tänka mig att pitbull även är överrepresenterade när det gäller vanvårdade hundar. Det finns faktiskt olaglig hundkamp och hundhetsning i vissa områden i närheten av storstäderna, tyvärr. Jag har själv vid ett tillfälle pratat med poliser som berättade om det. Allt detta betyder ju inte att pitbull är farligare än andra hundar i händerna på normala ägare, men tyvärr har dessa hundar lite för ofta onormala ägare, i alla fall i vissa områden. Jag åker ibland för att promenera med min hund i en fin skog i närheten av en ökänd förort. Möter jag en pitbull där (vilket är sällsynt för de får ofta inte gå på skogspromenad), blir jag faktiskt illa till mods. Däremot bryr jag mig inte alls när vi möter pitbull och amstaff på Gärdet i Stockholm och där finns det många och trevliga sådana.

Men folk har ju alla sina favorituppfattningar om olika raser. Själv har jag en shiba och jag blir alltid lika förvånad när jag hör att shibans släkting akitan betraktas som en riktig skräckhund av en del. Fattar ingenting!
Gunilla

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #76 skrivet: 08 jul-09 kl 10:52 »
Här har ni statistik så det räcker,gäller USA men iaf.

http://www.dogsbite.org/index.php

Ni som skriver ,har NÅGON av er sett en pitbull el liknande hund attackera en människa?
Det har jag,jag stod ca 2 meter ifrån när en amstaff x pitbull attackerade en vän till mig.EnUTÅT sätt snäll hund som fick en knäpp.Hunden var omplaceringshund som lurat polisen med,den var egentligen en potentiell livsfara!

Alla hundar är inte farliga hundar,men alla hundar är inga änglar heller.
Har själv en amstaff och är inte för rasförbud,men jag lider med alla de som hamnar i en sådan här hunds käftar,en hund som inte släpper taget.Skräcken,chocken tror jag knapt går att beskriva.
« Senast ändrad: 08 jul-09 kl 11:04 av Boerlady »

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #77 skrivet: 08 jul-09 kl 11:05 »
sorry här är statistiken   http://www.dogsbite.org/bite-statistics.htm

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #78 skrivet: 08 jul-09 kl 11:15 »

Jag kan tänka mig att en vakthund skulle vara bra för ensamma bönder ute i skogen i Skåne, eller vart var det några människor faktiskt blev ihjälslagna och rånade på landsbygden? Men i de flesta fall fungerar vilken någorlunda stor hund som helst utan speciella "Vaktinstinkter" som avskräckande och de är betydligt enklare att ha.
                             Mvh
                           Charlotte

En vakt/skyddshund är perfekt att ha inne i stan med,titta bara på grogrammet EFTERLYST så förstår du.Men då har man en hundras som passar i innerstaden.Herdehundsraser rätt uteslutet,men det finns andra raser som passar.
Jag bor inne i stan,jag har haft inbrottsförsök,blitivit antastas av en kille hög på knark .Tack vare mina hundar så hände inget alls.Vad som hänt om jag inte haft hund vill jag knappt tänka på.
Mina hundar är jättegoda kompisar till mig med,jag har dom inte enbart för skydd,men det känns bra att kunna gå ut sent på kvällen utan att vara rädd.
Du säger att "i flesta fall funkar en stor hund utan ngra vaktinstinkter."
Visst,men vad händer när det blir allvar,och inte ens skall och morr hjälper,och ditt liv kanske hänger på en tråd? jag lovar dig,då lär du ÖNSKA att du haft lite mer hund,när du ser din ngnlunda stora hund springa från platsen och lämna dig i sticket.
Oprovocerat våld ökar i samhället,rån,våldtäkter,misshandel.Jag ser inget fel i att ha en skyddshund,så länge man har pli på den.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Statistik över hundattacker?
« Svar #79 skrivet: 08 jul-09 kl 11:28 »
Ja, Boerlady, jag ser heller inget fel i företeelsen. För när människor i omgivningen är det största hotet, är en hund ett bra sätt att visa folk att de inte kan bete sig hur som helst.
Att ha en hund "utan" vaktinstinkt på landet funkar kanske ibland. Men en boskapsvaktare är en bra vakt för sin ägare också. Mina hundar verkar tydligt känna av om människan som kommer är glad, lugn, positiv eller dess motsatser. Det märks direkt på hunden när det blir laddat!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 2 användare
Oskari, Grendela

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser