Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårdödare  (läst 6927 gånger)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Fårdödare
« Svar #20 skrivet: 01 dec-08 kl 22:43 »

Vad jag menar är  extra fel hos en fågelhund är angrepp och dödande. Beteendet att springa efter ett byte är ju något som utnyttjas i mmånga olika hundjobb, inte minst vallning. När det gäller jakthundar har man plockat ut delar av jaktbeteendet, som spårning , att ställa ett stort byte  eller att stå och peka på en fågel. I fågelhundars jobb ingår inget dödande, tvärtom ska  den väl kunna apportera en skadskjuten fågel utan att tugga.
Mycket av dessa beteenden har hundarna medfött. En border collie kan valla av sig själv, den behöver bara lite styrning. Jag  är inte så hemma på jakthundar, men inte tror jag att hunden tränas till att stå still  när den upptäcker en fågel, utan att den gör det av sig själv.
På samma sätt bör de ha det i sig själva att inte döda, för det skulle göra deras träning fruktansvärt svår om man skulle behöva kämpa med den biten.
De hundar som har en historia av dödande är terriers, deras jobb har ju varit att döda råttor och annat och att angripa räv och grävling i gryt.  Även vinthundars jobb har varit att springa ifatt bytet och döda det. Att sådana hundar kan döda tycker jag inte alls är konstigt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vilse

  • Gäst
SV: Fårdödare
« Svar #21 skrivet: 02 dec-08 kl 06:01 »
Menar du Vilse att det inte skulle gå att släppa boskapsvaktare utan tillsyn med sin flock ???
Det gör man ju på många håll i världen idag, så även jag och ca: 20 andra lantbrukare med får och getter.
De har ju avlats för att vakta boskap i tusentals år. Naturligtvis har man rensat bort de som jagat och skadat sin flock och på så vis fått fram hundar som saknar jaktinstinkter.
Likaså var min islandshund ofta ensam med fåren. Han sov ibland i lagården med dem på sommaren. Han skadade aldrig något får, inte heller våra höns som gick lösa ens när kycklingarna var nykläckta!

ok,, tror väl jag bor i det fårtätaste distrikten man kan hitta :)
hundar som inte är aktiva i jobb, det vill säja ute med husse,,dom är hemma på gården i hundbur/kennel/gård.
ser aldrig nån som har får som låter sina hundar vara ute med fåren när husse inte är med.
ser ofta även hundar med munkorg när dom jobbar.
eller nån som stannar sin "ute" och öppnar hundburarna på flaket och sätter på munkorg och sen går i jobb.

hundar som föser kor,kofarmsjyckar, dom ser jag ofta ute på egen vift,,antar det är lite svårare att ta livet av en ko :) :)

mina jyckar är i fårhagen varje dag, men bara när jag är med.

ingen av dom har gjort något, inte ens tagit frigående höns, men jag chansar inte med hund i flock i fårhage.
min tik,,ok,,min unga hanhund,,ja en liten stund,, men jag lämnar inte min gamla hanhund ensam i ens 5 minuter i hagen.

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Fårdödare
« Svar #22 skrivet: 27 dec-08 kl 11:12 »
Kan man verkligen använda munkorg på en hund i arbete? Det är ju genom munnen hunden svettas och jobbar den hårt utan att den kan öppna munnen... kan ju inte hunden fungera normalt?!?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fårdödare
« Svar #23 skrivet: 27 dec-08 kl 11:48 »
Kan man verkligen använda munkorg på en hund i arbete? Det är ju genom munnen hunden svettas och jobbar den hårt utan att den kan öppna munnen... kan ju inte hunden fungera normalt?!?
Det finns munkorgar som hunden kan hässja i. Kapplöpningshundar och polishundar tex jobbar ju ofta med munkorg. På en uppvising i somras såg jag att skyddshundarna använde en stenhård munkorg som den stötte till "busen" med.
                                               Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Fårdödare
« Svar #24 skrivet: 27 dec-08 kl 12:22 »
aha jag förstår.. tack för upplysningen! Är det "hässja" det heter att svettas via tungan? ..det mycket kunskap i detta forum..

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fårdödare
« Svar #25 skrivet: 27 dec-08 kl 12:54 »
Hässja kan vara dialekt, jag vet inte riktigt... Men det betyder flåsa i alla fall.
                            Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fårdödare
« Svar #26 skrivet: 30 dec-08 kl 11:54 »
Du tror inte det sammanfaller med övrigt hässja, Charlotte? Tänkte på hö t.ex. Då är det ju frågan om luftning, ventilering ;)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fårdödare
« Svar #27 skrivet: 30 dec-08 kl 12:02 »
 Inte helt otroligt :)
Hos oss betyder Hässja 3 saker: Flåsa (om hundar), Att hässja hö och sedan den saken man hänger höet i när man hässjar. Fast jag vet inte vilken dialekt Hässja (om hundar) kommer ifrån? Jag är "Blandspråkig" ;), 08a och Norrlänning.
                                             Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Fårdödare
« Svar #28 skrivet: 30 dec-08 kl 12:11 »
Här nere i Skåne heter hundens flåsande också "Hässja" likaså att torka höet på en hässja kallas att hässja, så jag tror inte det är dialektalt  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Fårdödare
« Svar #29 skrivet: 30 dec-08 kl 12:42 »
Enligt facit betyder hässja såväl torka hö som flåsa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 3 användare
Sundance, Sebastian Berggren, Burkmat

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser