Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket djur är skylldig?  (läst 1109 gånger)

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
Vilket djur är skylldig?
« skrivet: 25 sep-19 kl 13:19 »
Tidigt i morse har ett mårddjur tagit sig in till min ena hönsgrupp med 8 hönor och en tupp. När jag kom låg tuppen och ryckte. Han var var äten på båda sidorna på ryggen och fick avlivas. En höna hade huvudet nästan avbitet och låg också och ryckte, så samma här. En annan höna var också vid liv och låg och tryckte i ett hörn. Hon var skadad på ryggen och kunde inte stå upp och fick också sluta sitt liv. Fyra hönor var ihjälbitna vid halsen, varav en äten på. En höna saknade huvud och den sista hönan var nästan helt uppäten och delad i tre delar som låg på olika ställen. En del hade den skyldiga försökt ta ut genom gallret utan att lyckas, men det ser ut som att någon ätit på det från utsidan. Jag får intrycket att det var flera individer med. Att några stod utanför och åt. De/den har grävt sig in. Gången är i samma storlek att en vuxen katt av mindre modell kan komma igenom.

Det finns även spillning intill den ituslitna hönan. Bajset är ett rovdjurs: mörkt och kladdigt men inte som en katts med långa smala korvar utan tre kortare. Som en katt som var hård i magen ungefär. I spillningen syns rönnbär. Vi bor nära en å där jag sett utter. Det förekommer även mård, iller, mink och vessla här.

Vilket djur tror ni att det var? 

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vilket djur är skylldig?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-19 kl 15:29 »
Tidigt i morse har ett mårddjur tagit sig in till min ena hönsgrupp med 8 hönor och en tupp. När jag kom låg tuppen och ryckte. Han var var äten på båda sidorna på ryggen och fick avlivas. En höna hade huvudet nästan avbitet och låg också och ryckte, så samma här. En annan höna var också vid liv och låg och tryckte i ett hörn. Hon var skadad på ryggen och kunde inte stå upp och fick också sluta sitt liv. Fyra hönor var ihjälbitna vid halsen, varav en äten på. En höna saknade huvud och den sista hönan var nästan helt uppäten och delad i tre delar som låg på olika ställen. En del hade den skyldiga försökt ta ut genom gallret utan att lyckas, men det ser ut som att någon ätit på det från utsidan. Jag får intrycket att det var flera individer med. Att några stod utanför och åt. De/den har grävt sig in. Gången är i samma storlek att en vuxen katt av mindre modell kan komma igenom.

Det finns även spillning intill den ituslitna hönan. Bajset är ett rovdjurs: mörkt och kladdigt men inte som en katts med långa smala korvar utan tre kortare. Som en katt som var hård i magen ungefär. I spillningen syns rönnbär. Vi bor nära en å där jag sett utter. Det förekommer även mård, iller, mink och vessla här.

Vilket djur tror ni att det var?

Jag gissar på mård. Mårddjuren är ju listiga men inte smarta nog att bara äta en höna utan alla ska dö...

En vuxen med ungar är inte omöjligt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Vilket djur är skylldig?
« Svar #2 skrivet: 07 okt-19 kl 14:36 »
Ja ett mårddjur måste det ju ha varit. Frågan är vilket?  ::)
Jag satte upp elstängsel runt kycklingarna (som klarade sig på grund av annan bostad) och det verkar fungera bra som skydd. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Åsa Slobodnik, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser