Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta ger ni matrester  (läst 1996 gånger)

mulen

• Lappland
Hur ofta ger ni matrester
« skrivet: 09 jun-22 kl 22:59 »
Hur ofta ger ni matrester och hur kan jag successivt vänja dem vid det. Rädd att de ska få problem med krävan eller magen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Hur ofta ger ni matrester
« Svar #1 skrivet: 09 jun-22 kl 23:26 »
Så ofta som det finns något. Jag har aldrig märkt att de har problem med matrester. Har varit någon enstaka som stoppat krävan riktigt full med vete däremot.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 10 jun-22 kl 14:40 »
Aldrig då det är ett brott att göra det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 10 jun-22 kl 16:21 »
Tyvärr har Skogsvilde rätt enligt Jordbruksverkets hemsida. Desto bättre kan inte mina höns läsa....
Förtjusningen när kokt potatis och annat smått och gott landar i matskålen är märkbart högre än när den vanliga hinken med hönsfoder töms.
Sunt förnuft bör råda och var försiktig med matrester med tvivelaktigt ursprung.
Ser med skräckblandad förtjusning fram mot nästa djurskyddsinspektion från Länsstyrelsen. Tänk om inte pullorna hinner stoppa i sig makaronerna.

Nataks

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 01 okt-24 kl 14:14 »
Tyvärr har Skogsvilde rätt enligt Jordbruksverkets hemsida. Desto bättre kan inte mina höns läsa....
Förtjusningen när kokt potatis och annat smått och gott landar i matskålen är märkbart högre än när den vanliga hinken med hönsfoder töms.
Sunt förnuft bör råda och var försiktig med matrester med tvivelaktigt ursprung.
Ser med skräckblandad förtjusning fram mot nästa djurskyddsinspektion från Länsstyrelsen. Tänk om inte pullorna hinner stoppa i sig makaronerna.

Fattar inte varför matrester ska vara farliga.
Det är ju ingen rutten mat utan avskrapad tallrik efter middagen.
Jag kokar ris och makaroner och ger mina höns.
När jag skalar potatis så brukar jag mjukkoka skalen i osaltat vatten och ge hönsen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 okt-24 kl 15:47 »
Det är importerat kött, framför allt kyckling och gris som kan vara ett problem. Det kan finnas smittor som vi (säger de) inte blir sjuka av, men våra höns och grisar kan bli det när de får matresterna.

Vi köper inte utländskt kött, våra får är uppfödda här så vi slipper vara oroliga för att vi släpper loss något. Det finns det andra som gör, t ex Fagersta kommun som låter vildsvinen komma åt den sjuka maten på tippen.

Skogsvilde

• -
« Svar #6 skrivet: 01 okt-24 kl 17:53 »
Fattar inte varför matrester ska vara farliga.
Det är ju ingen rutten mat utan avskrapad tallrik efter middagen.
Jag kokar ris och makaroner och ger mina höns.
När jag skalar potatis så brukar jag mjukkoka skalen i osaltat vatten och ge hönsen.

Konstigt nog är reglerna kring vad djur får lov att äta betydligt hårdare än för människa.
Men börjar man tänka efter så är det inte alls förvånande, alla våra djur är i beroendeställning gentemot oss och kan inte välja det som vill äta.

Människan bär på några sjukdommar som även kan drabba våra djur och det kan bli illa.
Vi köper allehanda livsmedel och en del av dessa är imponerande och kan nära med sig smittor, även svenskt kött kan bära på smittor.
Osv osv.

En av anledningarna till denna hårda lagstiftningen är att företagare serverade matrester till sina djur som blev smittbärare och så blev folk sjuka av det.
Att det då blev så att ingen fick ge matrester till djuren kan anses som orättvist för den den "duktige" självhushållsren men det är ett sätt att öka på livsmedelssäkerheten.
För du är ingen bra självhushåll är när du sitter på skithuset i färd med att trycka ut tarmen.

Läs på ämnet, för som du vill, ta konsekvenserna!
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 02 okt-24 kl 12:07 »
Att vinkla det så att det är av omsorg för djuren blir lite konstigt när det framför allt är höns och grisar som är i farosonen för smittor. De djuren visar man inte mycket hänsyn i våra djurfabriker. Men för att döva samvetet för gemene man så fyller det sin funktion.

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 02 okt-24 kl 18:45 »
Att vinkla det så att det är av omsorg för djuren blir lite konstigt när det framför allt är höns och grisar som är i farosonen för smittor. De djuren visar man inte mycket hänsyn i våra djurfabriker. Men för att döva samvetet för gemene man så fyller det sin funktion.

Nu är det som det är.
Och man kan tycka som man vill om det.

Framförallt så har man fått en del information om regelverket, vill man skita i det så har man förhoppningsvis tillräckligt goda kunskaper om vilka risker man utsätter sig för och framförallt sin omgivning.

Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 02 okt-24 kl 20:34 »
Aldrig då det är ett brott att göra det.

Här kommer hönsen alltid få rester av grönsaker, pasta m.m inget av detta har någon som helst kontakt med kött m.m så att det skulle vara
nån fara tror jag är obefintligt.

Tror man borde skriva om regeln så den förbjuder farliga delar istället för allt.

Skogsvilde

• -
« Svar #10 skrivet: 02 okt-24 kl 22:23 »
Här kommer hönsen alltid få rester av grönsaker, pasta m.m inget av detta har någon som helst kontakt med kött m.m så att det skulle vara
nån fara tror jag är obefintligt.

Tror man borde skriva om regeln så den förbjuder farliga delar istället för allt.

Det är ditt val.
Men du vet att ogina människor gör både det ena och det andra bara för att jävlas.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 02 okt-24 kl 23:29 »
Oftast är det nog okunskap som är orsaken till fel, både vid utfodring av djur och skapande av regler. Även om det känns som att de gör det för att jävlas.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 03 okt-24 kl 09:11 »
Hönsens största hälsoproblem med hushållsrester är att de kan bli feta små damer som inte ids värpa.
Är man självhushållare eller kräsen med maten så blir nog inte resterna något problem. Egentligen så bör man nog inte själv äta sånt som kan göra en höna sjuk eller hur?
Vanligast hälsofarorna är annars blodsugande kvalster, gapmask och givetvis fågelinfluensan och salmonella.
Kvalstren kan när de blir rikliga orsaka blodbrist som leder till döden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare (1 dolda)
skvamme

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser