Hej. Jag undrar vilka material det finns att hitta i skogen för att skulptera i trä? Vilka trätyper är mest lämpliga för detaljarbete och behöver man behandla eller (förädla? fel ord?) trät innan man kan arbeta med det?
mvh
Om du menar skulptera med kniv, yxa och bildhuggarjärn så skulle jag verkligen rekommendera lind. Det är ett väldigt homogent trädslag med snälla fibrer och få kvistar/grenar som stör fiberriktningen. Näst intill det enda vi använder på utbildningen.
Björk är också ett bra träd men snäppet hårdare. Det har fler kvistar, spricker lättare och tydligare fibrer, men ger samtidigt en snyggare finish efter ett rent tag med järnet.
Skall du göra köksredskap rekommenderas bok, det är fukttåligt och helt smaklöst vilket är en fördel. Avsluta gärna med en eller två behandlingar med paraffinolja. Det är matsäkert, smakfritt och härsknar aldrig som organiska oljor kan.
För verktygshandtag/skaft rekommenderas ask. Det är hårt och segt vilket ger en mycket lång livstid trots smällar och belastning. Mycket vanligt till yxor m.m.
Ek, al, valnöt osv går också att slöjda och skulptera i, men det är inte rekommenderat som nybörjare. Lär först känna hur trä beter sig.
Jag har skurit ett par skyltar och ett smyckeskrin i valnöt. Det var fantastiskt mycket svårare, men gav snyggt resultat. Elaka flisor dock.
En klasskamrat skär just nu ett konstverk i mahogny och rökt ek. Men han är väldigt duktig.
Postat med
Alternativ.nu´s app