Hej! Tack för svar
Jaha funkar de så enkelt. Gillar när det finns andra sätt att lösa saker på!
Tagit en del mått och det verkar ha varit en ee-sx198 alternativt en ee-sx199 som satt på kortet. Ska nog beställa hem båda och testa, annars blir det din variant.
Men dök upp ett till frågetecken. Hjulet som går igenom sensorn har plåtflärpar hela vägen runtom på min N21. Såg här, i ett tidigare inlägg, att det diskuterades att enkom en/ några flärpar skulle vara uppe och resterande nedtryckta. Men på mitt är alla uppe? Vad kan tänkas stämma?
Så, nu funkar maskinen som den ska igen
Köpte en ny läsgaffel, EE-SX1041 och bytte. Lite lirkande för att få in den mellan flärparna på hjulet men egentligen inga konstigheter. Samtliga flärpar skulle va uppåt och gå igenom sensorn, om det är någon annan som skulle undra.
Fann det här forumet väldigt hjälpsamt och har lyckats få snurr på två av svärmors hushållsassistenter tack vare lite läsning här. Så tänkte att jag själv skulle bidra med lite info som kanske någon annan kan ha nytta av.
Nu senaste, en N21, gick som sagt på maxfart hela tiden. Remmen hade glidit av och nött ner den optiska läsgaffeln. Beställde en ny, lödde dit och maskinen går som den ska. Får se med tiden om remmen också behöver bytas.
Ytterligare en N21 som också gick på maxfart. Löstes med att löda om potentiometern som hade lossnat.
Tjoflöjt!