Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kapa gren på ekträd  (läst 2011 gånger)

Tommy Tommy

  • Inlägg: 3
Kapa gren på ekträd
« skrivet: 05 sep-21 kl 13:30 »
Hej!

Har ett väldigt fint ekträd på tomten, där vi behöver kapa av en gren som växte för tätt in på huset.

Har läst mig till att jag skall kapa grenen vid grenkragen men är osäker på exakt vart jag ser grenkragen.

Är det rätt att lägga snittet enligt den röda linjen på den här bilden?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #1 skrivet: 05 sep-21 kl 13:52 »
Jag vet inte hur långt ut du skall kapa för att trädet skall klara sig, men vill varna för att du kan få spjälkning och även bli överraskad av att grenen går av fort. Hårda träd är lite luriga.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #2 skrivet: 06 sep-21 kl 00:33 »
Du måste först kapa grenen längre ut, så belastningen blir lägre när du gör det sista snittet.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #3 skrivet: 06 sep-21 kl 09:19 »
 Snittet bör vara närmare stammen. Trädet mår bäst av att du kapar grenen i juli eller augusti månad.
kretslopp

Tommy Tommy

  • Inlägg: 3
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #4 skrivet: 06 sep-21 kl 14:17 »
Tack för tipsen!

Jag har redan kapat grenen en bit ut från stammen för att fläkningskador. Men vill nu vara säker på att jag kapar på ett bra stället så att det kan bli en övervallning och trädet får möjlighet att läka.

Hur mycket närmare stammen bör jag lägga snittet? Typ 1 cm från den ritade röda linjen eller mer?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #5 skrivet: 07 sep-21 kl 12:53 »
Säkert mer, 20 cm från trädets stam, borde bli bra.
kretslopp

Tommy Tommy

  • Inlägg: 3
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #6 skrivet: 07 sep-21 kl 19:57 »
Ok, tack!

Men då borde jag snarare flytta ut snittet. För just nu går linjen ca 10 cm från stammen. Eller tänker jag fel? :) Kanske är svårt att se på bilden.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #7 skrivet: 07 sep-21 kl 20:06 »
Svårt att se grenkragen på bilden men jag tycker man kan ana den börja nästan vid änden på den röda linjen i överkant. Sedan går den i en båge till vänster och är nästan vid linjen igen i nederkant. Det kan vara perspektivet som gör det, det blir kanske en rak linje om man fotograferar från en annan vinkel. Och början på september är helt okej i de delar av Sverige där ekar växer. Längre upp i norr kan det dock vara i senaste laget.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #8 skrivet: 07 sep-21 kl 20:08 »
Och 20cm från trädet stam skall man absolut inte kapa, då får man en så kallad "rockhängare" som trädet inte kommer kunna övervalla på de 50år som det tar för stammen att bli 20cm tjockare på ena sidan. Tanken är ju att grenkragen skall sträcka sig ut över stumpen och innesluta den på så kort tid som möjligt så inte svampar hinner få fäste.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #9 skrivet: 08 sep-21 kl 09:49 »
Skall man pensla över något om man är rädd om trädet? Hjälper det?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #10 skrivet: 08 sep-21 kl 10:11 »
Nej, det gjorde man förr men inte längre. Det som händer om man tar på tex. ympvax är att man kapslar in svampsporer som hela tiden finns i luften, och skapar en skyddande atmosfär åt dom.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #11 skrivet: 08 sep-21 kl 10:51 »
När jag jobbade i skogen så hade skördarna urea-sprayning av stubbarna för att inte få röta i granen. Inget sådant man kör med på finträd?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #12 skrivet: 08 sep-21 kl 11:11 »
Nej, har aldrig hört talas om det

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kapa gren på ekträd
« Svar #13 skrivet: 08 sep-21 kl 17:16 »
Jag tror du har gjort en bra kapning vid rätt tid på året. Så det blir utmärkt!
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser