Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Svarta fläckar/flammor insida rundtimmerstuga  (läst 822 gånger)

IdaEve

  • Inlägg: 5
    • -
Svarta fläckar/flammor insida rundtimmerstuga
« skrivet: 04 jun-23 kl 10:10 »
Ett annat frågetecken kring min stuga. Den byggdes upp i höstas efter att ha varit nedpackad några år. Originellt byggdes den runt år 2000 i norra Sverige, finsk byggsats.

De här svarta fläckarna, vad är det? Är det mögel? Jag funderar på att behandla med sån jappe mögeltvätt. Men min mor luktade på det och tyckte det luktar tjära. Eller kan det vara något helt annat?

När den byggdes upp i höstas kan man se svärtan men jag tycker det blivit lite mer nu under vintern. Fast jag kanske ser fel. Se bilderna.

Någon som vet vad svärtan är och om jag borde göra något åt den?

Jag fick se bilder innan den packades ner och då fanns ingen svärta på väggarna, så det måste kommit medan den låg nedpackad?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Svarta fläckar/flammor insida rundtimmerstuga
« Svar #1 skrivet: 12 jun-23 kl 09:22 »
Jag tror det är blånad. En förändring som blir av fukt. Det är nog ingenting att bry sig om. Jag tycker inte du ska ge dej på med med giftiga kemekalier som i algtvätt.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser