Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föra in dagsljus i mörka utrymmen  (läst 2538 gånger)

Ollefund

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« skrivet: 17 apr-23 kl 14:02 »
Har en liten fundering om att föra in dagsljus i mörka utrymmen typ garage och källare eller öka ljusintensiteten i olika rum dagtid med hjälp av optisk fiberkabel.
Kollade på nätet 2,5mm diameter med en längd av 10m kostar 157kr. Är det inte bara att sätta upp en slinga på husväggen. Sen bara föra in den i det mörka utrymmet genom ventilationshål eller dyl och vips har du lyst upp utrymmet du vill i alla fall dagtid.
Skulle vara intressant med synpunkter.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #1 skrivet: 17 apr-23 kl 15:45 »
Nej, en optisk fiber kan bara ta upp ljus i änden, inte längs med hela längden. Så det är ingen idé att sätta upp någon lång slinga ute. Tror det blir svårt att få in några större mängder solljus i änden av en fiber om man inte riggar upp linser mm för att koncentrera ljuset.

Ollefund

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #2 skrivet: 17 apr-23 kl 17:29 »
[stud.epsilo.slu.se[/url]
Några funderingar?

korren

  • Inlägg: 230
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #3 skrivet: 17 apr-23 kl 19:12 »
Länken verkar inte fungera?

von tratt

  • Inlägg: 1761
    • Skåne
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #4 skrivet: 17 apr-23 kl 23:15 »
Som Torbjörn skriver.
Det skulle fungera bra, men endast genom tvärsnittet, så en troligen orimligt grov bunt skulle behövas. Det blir ju ungefär som att borra ett antal små hål i väggen. Men plastfiber är kanske så pass överkomlig i pris att det är värt ett litet experiment :-) för skojs skull.

Tio 3mm-ledare motsvarar ungefär en diameter på 10mm. Med 1mm, smidigare att böja, krävs ca 90 st. för motsvarande effekt.

En mer sansad lösning är ljustunnel, -schakt.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #5 skrivet: 18 apr-23 kl 07:11 »
Beträffande länken så tycks det överhuvudtaget aldrig ha funnits någon site vid namn epsilo.slu.se .  Om vi antar att den är felskriven och det ska vara epsilon.slu.se så har den, vad jag kan se, inte varit synlig på nätet sedan oktober 2006.

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #6 skrivet: 18 apr-23 kl 09:35 »
Vad behöver trådskaparen dagsljuset för?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #7 skrivet: 18 apr-23 kl 12:09 »
Ett gammalt knep för att ljusa upp ett rum var att du har en spegel mittimot ett fönser. Ävensom att det är glas i husets innedörrar. Att ha en rad små fönster ovanför ytter och innedörrarn, släpper in en hel del ljus.
kretslopp

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #8 skrivet: 18 apr-23 kl 18:26 »
Inte bokstavligen dagsljus, men om man sätter upp en solcellspanel ute och drar elkabel till lysdioder inne får man ljus inne tack vare solskenet ute. Lägger man till ett batteri kan man få ljus under dygnets mörka timmar också.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #9 skrivet: 18 apr-23 kl 18:59 »
Inte bokstavligen dagsljus, men om man sätter upp en solcellspanel ute och drar elkabel till lysdioder inne får man ljus inne tack vare solskenet ute. Lägger man till ett batteri kan man få ljus under dygnets mörka timmar också.

Ett gammalt knep för att ljusa upp ett rum var att du har en spegel mittimot ett fönser. Ävensom att det är glas i husets innedörrar. Att ha en rad små fönster ovanför ytter och innedörrarn, släpper in en hel del ljus.
Bra idéer!
Sen är det ju inte längre så fel att tända en energisnål lampa en stund och släcka den när jag går ut ur garaget eller källaren.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #10 skrivet: 19 apr-23 kl 15:00 »
Det finns tydligen produkter på riktigt, men klen försäljning
https://www.parans.com/wp-content/uploads/2020/02/Parans_annons-20.02.17.pdf

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #11 skrivet: 21 apr-23 kl 23:56 »
Solartube som någon tidigare nämnde är mycket bra läs mer här https://solatube.se/dagsljusprodukter-privat-bostader/

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #12 skrivet: 22 apr-23 kl 10:16 »
Solartube som någon tidigare nämnde är mycket bra läs mer här https://solatube.se/dagsljusprodukter-privat-bostader/
Tack. Att det finns sådana ljusinsläpp, kan vara bra att veta för ifall det skulle behövas någon gång, som en komplettering.

För inte så länge sedan fanns i detta forum en tråd om ljusinsläpp, som jag inte kan hitta nu. Där fanns det någon som var helfrälst på idén att ha ljusinsläpp från ovan och inga fönster alls. Såvitt jag minns blev det en inflammerad diskussion.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #13 skrivet: 22 apr-23 kl 18:04 »
Ursäkta en klent utbildad bybo här, men...fönster, kanske?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #14 skrivet: 22 apr-23 kl 20:11 »
Ursäkta en klent utbildad bybo här, men...fönster, kanske?
Mitt favoritknep är att förlänga gardinstången litegrand. Den fråndragna gardinen skymmer då karmen, men inte själva fönstret. Det är en synvilla, som lurat en del av mina gäster att säga "vad stora fönster du har!"
Mitt garage är också dystert. Lika dystert var det angränsande förrådet (även snickarbod), men där lät jag en gubbe sätta in lite större fönster.
Om jag skulle göra likadant i garaget, får det 2 bieffekter: 1. Jag kan se vad grannarna äter för mat när de sitter på sin altan och äter. 2. Eventuella tjuvar kan titta in och se om vår bil är hemma eller inte.
« Senast ändrad: 22 apr-23 kl 20:18 av Berberis »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #15 skrivet: 23 apr-23 kl 15:12 »
Optiska fibrer levererar väl inte heller riktigt dagsljus? Får det med sig hela spektrat, så man t ex kan bli solbränd?

Solceller, sladd och batteri (eller kanske kondensator för riktigt långlivat system) tycker jag låter smidigt om man vill ha ljus i sin bunker. Går ju att komplettera med en kamera och skärm så man får ett fönster ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #16 skrivet: 23 apr-23 kl 16:20 »
Optiska fibrer levererar väl inte heller riktigt dagsljus? Får det med sig hela spektrat, så man t ex kan bli solbränd?

Solceller, sladd och batteri (eller kanske kondensator för riktigt långlivat system) tycker jag låter smidigt om man vill ha ljus i sin bunker. Går ju att komplettera med en kamera och skärm så man får ett fönster ;D
Det beror helt och hållet på materialet i fibern.
Är det bra grejer så finns det inga som helst orenheter i den som bromsar ljusgenomströmmningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #17 skrivet: 23 apr-23 kl 18:39 »
Dock släpper ju "vanligt" glas inte igenom särskilt mycket UV-ljus. Och jag vet inte om det går att göra optofiber av kvartsglas, som har lägre dämpning för UV.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #18 skrivet: 23 apr-23 kl 21:28 »
Dock släpper ju "vanligt" glas inte igenom särskilt mycket UV-ljus. Och jag vet inte om det går att göra optofiber av kvartsglas, som har lägre dämpning för UV.
Man använder kvarts.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

von tratt

  • Inlägg: 1761
    • Skåne
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #19 skrivet: 23 apr-23 kl 21:43 »
Billiga och böjliga fibrer (akryl) som man antagligen väljer för belysning (för att de är billigast och böjliga) släpper inte eller nästan inte igenom UV, vilket inte spelar särskilt stor roll för belysning där det synliga spektret förstås spelar första fiolen. Jag har för mig att de dämpar en del i rött också.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Föra in dagsljus i mörka utrymmen
« Svar #20 skrivet: 24 apr-23 kl 10:34 »
Ja, som idiotsäker lösning på åtminstone ledljus i sin bunker kanske man skall välja de böjliga plastfibrerna, men gå in i teknikvärlden om man skall ha mer ljus.

Finns lite kul lösningar med vattenslang/vätska för överföring och flaska som lampa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare (1 dolda)
tuslus, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser