Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjällnära mjölkning  (läst 1330 gånger)

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
Fjällnära mjölkning
« skrivet: 15 nov-22 kl 07:31 »
Hej

Tips mottages gärna!

Är det en realistisk idé att ha enbart 2 fjällnära, en ko och tjur, för att få mjölk och med tiden kött från kalven, i ett litet hushåll. Samt att mjölka dikon enbart när man behöver mjölken, alltså inte separera kalven och inte mjölka dagligen. Blir det dåligt att mjölka en digivande ko ibland och vad finns för svårigheter med planen som vi har för hushållet?

Tackar!

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Fjällnära mjölkning
« Svar #1 skrivet: 15 nov-22 kl 11:27 »
Kon kommer att ställa in sin mjölkproduktion efter kalvens behov och det kommer inte bli mjölk över till er för då blir kalven utan. Bättre i så fall att ha två kor och ni mjölkar den ena själva och försöker få den andra kon att ta sig an bådas kalvar. Vilket betyder att korna  inte kan gå ilag innan de vant sig med de nya rutinerna. Kalven kommer nog annars att dricka från båda korna. Kan ifs avhjälpas med en bh till den kon ni mjölkar. Det kommer dock att innebära att ni mjölkar två gånger per dag oavsett om ni vill ha mjölken eller ej. Men överskottet kan ni ge i hink till kalvarna.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Fjällnära mjölkning
« Svar #2 skrivet: 15 nov-22 kl 11:35 »
Ja, realistiskt är det väl. Men det är det här med tjuren, det kan bli svårt att pyssla med kon och kalven på betet om tjuren är vaktig (de är gärna det).

Det bästa sättet att mjölka en diko är att göra det regelbundet, t ex varje morgon. För att få mer mjölk, skiljer du kon och kalven åt på kvällen (du kanske tar in dem i lagården i varsin box, men det är det där med tjuren igen), mjölkar kon på morgonen och släpper sedan ut ko och kalv tillsammans på betet.

En fråga: hur mycket mjölk använder ditt hushåll per dygn? Är det kanske mer rimligt att ha en eller 2 getter att mjölka, då går det åt mindre foder och bete.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Fjällnära mjölkning
« Svar #3 skrivet: 15 nov-22 kl 12:22 »
Ja, realistiskt är det väl. Men det är det här med tjuren, det kan bli svårt att pyssla med kon och kalven på betet om tjuren är vaktig (de är gärna det).

Det bästa sättet att mjölka en diko är att göra det regelbundet, t ex varje morgon. För att få mer mjölk, skiljer du kon och kalven åt på kvällen (du kanske tar in dem i lagården i varsin box, men det är det där med tjuren igen), mjölkar kon på morgonen och släpper sedan ut ko och kalv tillsammans på betet.

En fråga: hur mycket mjölk använder ditt hushåll per dygn? Är det kanske mer rimligt att ha en eller 2 getter att mjölka, då går det åt mindre foder och bete.

Hej
Ja tanken jag haft är att kunna ta mjölk från en ko varje morgon bara eller någon gång per vecka och sen låta kalven ta resten. Är det möjligt?

Av mjölken vill jag göra smör grädde och andra mejeriprodukter. Men t ex 2-3 kg smör per månad. 15 liter mjölk per månad. 1-2 liter grädde. Och lite ost.
Inte mycket om man ser till all mjölk man kan få ur en ko om kalven inte dricker.

Angående tjur, är det så med alla tjurar att det kan bli svårt att ha dom ihop om man ska pyssla om djuren? Vid mjölkning tänkte jag man separerar kon, men innebär tjur problem och ska gå i egen hage eller?

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Fjällnära mjölkning
« Svar #4 skrivet: 15 nov-22 kl 13:17 »
Hur mycket mjölk tror du att du får från en ko?
För att göra 3 kg smör krävs det mycket mjölk, jag gjorde ½-1 kg i veckan och till det gick det 5 liter grädde. Och hur mycket mjölk som går åt beror på fetthalten i komjölken. Min jersey gav 6 % per kg mjölk och för att få de 5 litrarna grädde jag behövde för att kärna smör så fick jag separera 20 liter mjölk per dag.
Så nu beror det ju på vilken ras du har på kon hur många kg hon mjölkar per dag och om hon stiger kraftigt i mjölkmängd direkt efter kalvning och sedan sjunker snabbt och lägger sig stabilt i en lite lägre mjölkmängd längre eller om kon inte stiger så högt efter kalvningen utan dalar sakta ner tills hon ska sina. Sinperioden för kor är ca 2 månader, men innan dess ligger korna ganska så lågt.
För att göra en ost på ett kilo krävs det ca 10 liter mjölk per tillfälle du gör ost och då kanske du vill ha ost med lite fetthalt och inte separerad minimjölk? så då får du hålla uppe med smörtillverkningen. Sedan har både ost och smör sina bästa tider på året, fetthalten hos kon skiftar med foder och årstid.
Jag har kommit fram till att 3 kor funkar för mig då en ko kalvar var 4de månad och håller mjölkmängden jämnare över året, dessutom kan man då också hålla en tjur och man har en sinko eller nån kviga som sällskap eller årets tjurkalvar.

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Fjällnära mjölkning
« Svar #5 skrivet: 15 nov-22 kl 14:19 »
Hur mycket mjölk tror du att du får från en ko?
För att göra 3 kg smör krävs det mycket mjölk, jag gjorde ½-1 kg i veckan och till det gick det 5 liter grädde. Och hur mycket mjölk som går åt beror på fetthalten i komjölken. Min jersey gav 6 % per kg mjölk och för att få de 5 litrarna grädde jag behövde för att kärna smör så fick jag separera 20 liter mjölk per dag.
Så nu beror det ju på vilken ras du har på kon hur många kg hon mjölkar per dag och om hon stiger kraftigt i mjölkmängd direkt efter kalvning och sedan sjunker snabbt och lägger sig stabilt i en lite lägre mjölkmängd längre eller om kon inte stiger så högt efter kalvningen utan dalar sakta ner tills hon ska sina. Sinperioden för kor är ca 2 månader, men innan dess ligger korna ganska så lågt.
För att göra en ost på ett kilo krävs det ca 10 liter mjölk per tillfälle du gör ost och då kanske du vill ha ost med lite fetthalt och inte separerad minimjölk? så då får du hålla uppe med smörtillverkningen. Sedan har både ost och smör sina bästa tider på året, fetthalten hos kon skiftar med foder och årstid.
Jag har kommit fram till att 3 kor funkar för mig då en ko kalvar var 4de månad och håller mjölkmängden jämnare över året, dessutom kan man då också hålla en tjur och man har en sinko eller nån kviga som sällskap eller årets tjurkalvar.

Jag tror det produceras 8-10 liter per dygn i genomsnitt av en fjällnära.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Fjällnära mjölkning
« Svar #6 skrivet: 15 nov-22 kl 15:03 »
Hur får du då ihop mjölkmängden som krävs för att producera allt du vill? Kalven ska ju ha sitt upp till 7 liter per dygn?

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Fjällnära mjölkning
« Svar #7 skrivet: 15 nov-22 kl 16:02 »
Hur får du då ihop mjölkmängden som krävs för att producera allt du vill? Kalven ska ju ha sitt upp till 7 liter per dygn?

Just nu får jag inte ihop nånting, det är därför jag frågar vad som är realistisk i denna tråd.

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Fjällnära mjölkning
« Svar #8 skrivet: 15 nov-22 kl 16:04 »
Ja, realistiskt är det väl. Men det är det här med tjuren, det kan bli svårt att pyssla med kon och kalven på betet om tjuren är vaktig (de är gärna det).

Det bästa sättet att mjölka en diko är att göra det regelbundet, t ex varje morgon. För att få mer mjölk, skiljer du kon och kalven åt på kvällen (du kanske tar in dem i lagården i varsin box, men det är det där med tjuren igen), mjölkar kon på morgonen och släpper sedan ut ko och kalv tillsammans på betet.

En fråga: hur mycket mjölk använder ditt hushåll per dygn? Är det kanske mer rimligt att ha en eller 2 getter att mjölka, då går det åt mindre foder och bete.

Följdfråga skräptanten,
Hur är det med tjuren, kan han gå själv i hage eller kan han gå med t ex får och getter om man separerar tjuren från kon och kalven?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Fjällnära mjölkning
« Svar #9 skrivet: 17 nov-22 kl 06:57 »
Följdfråga skräptanten,
Hur är det med tjuren, kan han gå själv i hage eller kan han gå med t ex får och getter om man separerar tjuren från kon och kalven?
Du kan inte ha tjuren ensam i en hage, det kommer han inte acceptera. Det är tveksamt om en tjur har någon större glädje av sällskap med bockar eller baggar.

Mitt förslag är att du börjar med ett par getter för mjölken, och ger dig på nötkreatur sen när du behärskar getskötseln och -mjölkningen. Det är betydligt lättare att hantera någon som väger 50 kg och inte gör som du vill, än en som väger 500 kg och inte gör som du vill. (En fjällnära väger nog inte riktigt ett halvt ton, men du fattar principen.)

Jag rekommenderar ett rejält kunskapssökande innan du skaffar några djur alls! Läs, läs, läs! Gammal kurslitteratur för lantbruksskolor är ett tips. Besök också folk som har djur och mjölkar för husbehov och lär dig av dem.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Fjällnära mjölkning
« Svar #10 skrivet: 17 nov-22 kl 08:17 »
Jag kan berätta om en vanlig dag hos mig i början av 80-talet.
Steg upp tidigt tidigt för att koka kaffe och dricka en kanna som behövdes för att få mig att vakna. Gick ut till mjölkrummet för att ställa i ordning mjölkseparatorn och mjölkhinkar, den stora med silen i. Gå till lagårn och ge kossan kraftfoder, mocka skiten och sedan börja mjölka så fort som möjligt för att hon inte skulle äta upp för mycket av kraftfodret. Mjölkningen tog ca 20 minuter oavsett hur mycket kossan mjölkade. De första 3-3,5 litrarna hälldes i kalvhinken för att det är mest troligt att den mjölken kan innehålla bakterier, samt att den sista mjölkade innehåller mer fett. Mjölkade i en mindre hink och hällde då och då över i en större hink med silen i. Färdig mjölkat så går tillbaka till mjölkrummet och separerar direkt den lagårsvarma mjölken eftersom det inte går att separera kall mjölk. Ställer in grädden i kylskåpet som enbart innehåller mjölkprodukter, inget annat. Sköljer av separatorns delar i kallt till ljummet vatten så inte fettet skall bränna fast och ge beläggningar som inte går att tvätta av sedan utan kan ge ett lager med mat åt bakterier, biofilm. Har under tiden tappat upp hett diskvatten i andra hon, och lägger över separatordelarna dit efter sköljningen och nu är vattnet hett.
Tar med mig skummjölken och går tillbaka ( har tagit bort lite mjölk före separeringen om jag behöver mjölk in till mig själv, men det var inte så ofta och inte mer än en halvliter)till lagårn.
Där får kalven sin mjölkhink som står och väntar samt grisarna får skummjölken, hade en sugga och en galt samt kultingar, de skulle även ha kornkross och kokt potatis med eller utan kokt fisk beroende på min fiskelycka. Kon fick lite mer spannmål samt hö och ströat. Nu tillbaka till mjölkrummet och disken som låg och väntade i diskhon. efter separatorn så skulle hinkarna och silen diskas så hade med kalvens hink med tillbaka också. Sen kunde jag gå in och äta frukost. Göra mig klar och åka till jobbet, som var på en massafabrik där jag körde virkestruck i 10 skiftssystem vilket innebar att hade flest halvdagar och mindre 8a timmarsskift men även då och då skift som var 12 timmar. Men tack vare lediga dagar och halvdagarna så orkade jag med. Hemma igen och dags att gå till lagårn igen. samma rutiner som på morgonen fast nu tar jag även hand om hönsen, de har vatten genom lågtryckssystem så inget konstigt där utom att se till att inga ventiler har hängt sig samt att fylla upp foderautomaterna.
Har jag ledig helg så kan jag ta undan mjölken till ost vilket gör att det inte blir separerat då samt att grisarna får mjölk gjord från pulver. Tar undan kalvens mjölk först som vanligt men sparar sedan mjölken jag får lördag morgon, lördag kväll samt söndag morgon och gör ost av den. Gjorde en ost som liknade port salut i smak och utseende väldigt god. Söndag gör jag äen smör på eftermiddagens lagårdsrunda.
Så rullade det på året runt. Sommartid skulle även fodret skördas, vintertid var det snöskottning.
Spannmål skulle tas in då och då för att krossas, Så ett pusslande för att hitta de där dagarna då jag var ledig.
Var kon brunstig så tog allt dubbelt så lång tid för att då var hon trilsk och ville inte stå still.
Sedan skulle grisarnas potatis kokas en gång i veckan i en stor bykgryta.
Varmvatten beredaren var bara 15 liter så det räckte knappt till all disk som blev utan det gällde att hushålla och tänka smart

 

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Fjällnära mjölkning
« Svar #11 skrivet: 17 nov-22 kl 09:21 »
Tack för bra synpunkter

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Fjällnära mjölkning
« Svar #12 skrivet: 07 feb-23 kl 19:31 »
Köp en LITEN tjurkalv som du fodrar med mjölk i början, året innan och låt den gå över sommaren, då blir den tam och lätthanterlig, ta in kor och tjurkalv och kalvar flera ggr i veckan, 2 ggr varje dag om du har tid, bind upp, även tjuren med bindslen runt halsen på var sin plats med lite kraftfoder, vare sig det är mjölkning eller inte, och en miniportion hö och så ut med dem. Jmfr med hästar man tar in och lyfter hovar på och ryktar osv. Kor tycker också om att ryktas, tjuren med, bra att kunna lyfta fötterna med om du är van, kor och tjur ska verkas om det behövs.
Tar du in så här så har du inget besvär alls av tjuren året efter om den är godlynt, hade bara en stygg tjurkalv som vi själva fick på gården, den fick skickas till slakt som ung, för jag vågade inte gå ut i hagen utan en påk att freda mig. Ponnyn tog den på hornen men fick en käftsmäll tillbaka med ponnyns bägge bakhovar och gjorde aldrig om det. Den blev inte långvarig hos oss, för det märktes rätt snart. Alla andra tjurar och tjurkalvar har varit snälla och lugna.
Pass dig om kon eller kvigan är brunstig dock, gå inte emellan och vänd inte ryggen till när tjuren kommer, för säkerhets skull. Dock har jag aldrig sett något kobröllop, våra tjurar var unga, max 2-3 år innan vi sålde till liv och var så vänliga och försynta. Röd SRB eller simmental hade vi på tjurarna. 4-5 kor hade vi och en ponny, men vi lämnade mjölken då och sålde kalvarna.
Gör inte misstaget vi gjorde första året. Vi köpte vår snälla ungtjur som väldigt liten kalv som aldrig gått i hage på hösten. När den kom ut på våren sprang den rätt igenom både taggtråd och eltråd och fattade ingenting.
Senare kalvar band vi alltid upp i närheten av stängslet så de kom på att när stängslet kom gick man inte igenom. Måste också bindas upp som små så förstår de att de sitter fast. Funkar inte att lära en stor tjur eller ko som aldrig varit uppbunden. Förbered kvigan du ska mjölka in med att tvätta av juvret som man gör innan man mjölkar och massera lite, så har du igen det när hon kalvar. Kvigor och kor kan få mjölkstockning precis som människor, och då hjälper kamfersalva.
Har inte haft kor på många år, men det mesta med djur brukar inte ändra sig så värst.
Lycka till! Det är fint med djur, de ger mycket tillbaka.
Månskensbonde från storstan var jag, grannbonden som hade en stor mjölkgård, fick stanna bilen för att han skrattade så mycket när han såg mig sitta på en pall och mjölka i hagen  :) Men det är lättare att låta dem gå in, bättre när man ska släppa på ny hage när de går ut också. Vänj vid att gå i grimskaft, som man gör med hästar. Trilskas en ko, ta den först och sätt en spann med lite kraftfoder i hagen, så går det snart över.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser