Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Risk för skador under gammalt tak  (läst 615 gånger)

stekengren

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
Risk för skador under gammalt tak
« skrivet: 06 sep-22 kl 13:49 »
Hej.

Jag går i tankarna att köpa hus och har hittat ett hus som är intressant.
Problemet med huset är att det är ett 92år gammalt plåttak utan underlagspapp. Huset är i skapligt skick i övrigt.
Tyvärr finns det ingen inspektionsmöjlighet på vinden.

Taket behöver definitivt bytas, men hur stor risk är det att åtgärdsbehovet eskalerar och själva trästommen behöver åtgärdas? Kommer jag ha någon övervåning kvar efter att jag tagit bort det som möglat/ruttnat? :-\
« Senast ändrad: 06 sep-22 kl 13:55 av stekengren »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Risk för skador under gammalt tak
« Svar #1 skrivet: 06 sep-22 kl 14:29 »
Så länge taket bara hållit tätt är det nog ingen fara, det är när det börjar läcka igenom som förfallet går snabbt

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Risk för skador under gammalt tak
« Svar #2 skrivet: 06 sep-22 kl 14:35 »
Studera innerväggar och innertak.
Dom brukar avslöja en hel del.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Risk för skador under gammalt tak
« Svar #3 skrivet: 06 sep-22 kl 17:21 »
Det har säkert hänt många gånger under årens lopp att fukt har kondenserat under plåttaket och sedan droppat ner på vinden. I synnerhet vid tvära väderomslag på vintern. Men om vinden är någorlunda väl ventilerad så kan man nog utgå från att fukten har torkat upp innan den har hunnit ställa till någon större skada.  Om man inte ser något uppenbart skumt på synliga ställen, och inte heller tecken på att säljaren har försökt dölja något (t ex helt nya ytskikt i något rum på övervåningen), så är det nog inte mycket att oroa sig för.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 2 användare (1 dolda)
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser