Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Libbsticka  (läst 2224 gånger)

Lenamedfem

  • Inlägg: 5
    • Småland
Libbsticka
« skrivet: 16 maj-22 kl 19:58 »
Läste någonstans att man kunde göra sirap på libbsticka.
Någon som vet hur man gör?

Tänkte kanske prova att göra som med maskrosor men tänker att man kanske kokar bort det nyttiga i libbstickan..
Nyfiken och vill prova så tacksam om någon har några tips :)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Libbsticka
« Svar #1 skrivet: 17 maj-22 kl 08:27 »
Här vill jag sätta ett litet tassavtryck......
Har haft Libbsticka i många år, den kommer ju tillbaka varje år och blir 2 meter hög. Har den (som så många andra kryddor) för binas skull, blommorna är perfekta för bin.
Skulle ju vara kul att kunna använda den själv oxå men till vad? Vet att många har den som buljongkrydda det är enda jag hört. Att göra sirap har jag aldrig hört, vad använder man den till sen, grytor eller?

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Libbsticka
« Svar #2 skrivet: 17 maj-22 kl 09:19 »
Fröna kan även de användas som krydda.
Roten blir jättelång och klamrar sig fast i marken så det är nästan omöjligt att bli kvitt plantan när den är riktigt etablerad. Vet de som provat att elda plantan eller försökt dränka den i diesel.

Torkade blad kan smulas till pulver och blir ett gott örtsalt tillsammans med valfritt salt. Finns ju sellerisalt att köpa, men libbstickan blir godare.
Färska blad i en sallad istället för bladselleri.
Som örtkrydda i bröd eller pajer.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Libbsticka
« Svar #3 skrivet: 17 maj-22 kl 09:32 »
Libbsticka lär vara verksam mot åksjuka. Låt den drabbade lukta på färska blad under färden. Vet ej om det fungerar med torkade.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser