Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling som har svårt att gå  (läst 1044 gånger)

Krisse81

  • Inlägg: 3
    • -
Kyckling som har svårt att gå
« skrivet: 28 apr-22 kl 19:47 »
För en vecka sen kläckte vi fram 16 kycklingar. En av dem ligger mycket och när det går ser det ut som en klo ser sne ut. Är det nått man kan åtgärda eller växer det bort? Äter och dricker och verkar må bra för övrigt.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kyckling som har svårt att gå
« Svar #1 skrivet: 29 apr-22 kl 08:32 »
Det beror lite på vad det är. Gå ut på Youtube och titta. Det finns massor av filmer hur man tejpar sneda fötter och klor och gör man det tillräckligt snabbt så fungerar det utmärkt beroende på vad problemet är.

Om man har en kyckling/ankunge som har ben som den inte kan hålla ihop för att gå kan man testa att ha handduk så det ger grepp för benen eller även där fixa med t.ex gummisnodd.

Jag skulle säga att YT är din bästa vän här. Där beskrivs egentligen alla sorters problem och hur man kan behandla eller när det inte går.

Hittills har jag tejpat sneda tår med goda resultat (vaktelbäbisar) och anka med "splaid legs" med handduk. Däremot har jag avlivat en vaktel som gick på haserna så det blödde. Där ville jag inte ens behandla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, ÖsterFröken, fjala

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser