Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda granved, är det dåligt?  (läst 22562 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Elda granved, är det dåligt?
« skrivet: 20 mar-21 kl 21:07 »
Tycker mig läsa här och där att gran inte är någon bra ved. Är granved dålig för kaminen, eller skorstenen eller är det bara att den brinner upp fort utan att ge så mycket värme?


Jag har en del torra granar, de har dött av granbarkborren. Nu plockar jag ned dem och eldar med dem. Det blir i stort sett uteslutande granved under ett par år. Kommer jag att skapa problem åt mig själv?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-21 kl 21:37 »
Ved är ved. Eldat med gran och tall i 6-7 år nu. Inte lika mycket värmeinnehåll och det kan spotta och spraka, men inte ett problem om du inte har öppen spis.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #2 skrivet: 20 mar-21 kl 21:57 »
Det är nog samma brännvärde per kilo som prima björkved, bara det att du får bära in större volym.

Själv sågar jag vad jag hinner av barkborregran till reglar och plank, har mer en tillräckligt av ved och det är ju lättare att förvara 2" sågat virke än hela stockar eller ved.

Jag har inte haft problem att elda granved under de sista 25 åren, mer än att värmevärdet på rutten gran är för lågt vid långvariga köldperioder. Om ved är det bästa du kan göra av borregranarna är det ju mycket bättre än att granarna förfars.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #3 skrivet: 20 mar-21 kl 22:23 »
Jag hade drygt 20 kbm barkborreskadad ved i år.

Det brann fort, lätt att bära in och klyva..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #4 skrivet: 21 mar-21 kl 01:10 »
Det kan brinna för fort så att kanalens drag inte räcker till om du redan ligger på gränsen, då blir det sotigt och kan ryka in om du öppnar luckan i fel tidpunkt. Rökgaserna blir inte heller så trevliga.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #5 skrivet: 21 mar-21 kl 18:48 »
Tack alla, jag eldar redan gran sen förra året och var mest tveksam till ev. långtidseffekter.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #6 skrivet: 21 mar-21 kl 19:11 »
De possitiva efekterna att du blir varm och att du blir av med granarna är uppenbara.
Du får väl rapportera när du lyckats elda upp granarna  ;)

Det dåliga är väl att det blir ont om färskt grantimmer i framtiden.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #7 skrivet: 21 mar-21 kl 19:52 »
Gran har ett rykte om sig att bilda tjärlager i skorstenen, men det är antingen för att folk eldar sur ved eller för att de stänger draget lite väl mycket för att den porösa granveden inte skall brinna så fort.

Jag säljer ganska mycket granved till folk som eldar i panna och kan ta vara på den kraftiga men kortvariga värmen med stora acktankar. Inte har de några problem trotts många års eldande. Själv eldar jag helst inte gran om det finns annat, men torrträd är åtminstone mycket bättre än granar som levde när man fällde dom.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #8 skrivet: 21 mar-21 kl 21:01 »
Till köksspisen tycker jag torra grangrenar fungerar bra.
kretslopp

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #9 skrivet: 21 mar-21 kl 21:03 »
Under krigsåren när man använde mycket ved fanns ett krav på en del gran eftersom den har en högre förbränningstemperatur och därmed brände bort en del tjärbildning från björkveden. Energimängden är densamma i ett kg. gran som björk.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #10 skrivet: 21 mar-21 kl 21:29 »
Till köksspisen tycker jag torra grangrenar fungerar bra.
Ja, grenarna är något helt annat än stamveden

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #11 skrivet: 21 mar-21 kl 21:33 »
Gran har ett rykte om sig att bilda tjärlager i skorstenen, men det är antingen för att folk eldar sur ved eller för att de stänger draget lite väl mycket för att den porösa granveden inte skall brinna så fort.


Hm, ok. Vi har sekundärluft till kaminen, det borde väl göra att det klarar sig även om man kör med stängt dragspjäll? Det funkar så att ingen luft passerar veden genom rostret men däremot kommer det in luft upptill i eldstaden så att gaserna brinner. Borde inte bli massa tjära då väl?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #12 skrivet: 21 mar-21 kl 21:43 »

Hm, ok. Vi har sekundärluft till kaminen, det borde väl göra att det klarar sig även om man kör med stängt dragspjäll? Det funkar så att ingen luft passerar veden genom rostret men däremot kommer det in luft upptill i eldstaden så att gaserna brinner. Borde inte bli massa tjära då väl?
Om det ser ut att brinna bra så är det okej, men om det ligger och pyr bara kan det bli tjära till slut. Tror inte det är någon fara alls för dig, det är om man stänger spjället nästan hela vägen på kvällen tex. för att det skall brinna så länge som möjligt över natten.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #13 skrivet: 22 mar-21 kl 09:47 »
Gran har ett rykte om sig att bilda tjärlager i skorstenen, men det är antingen för att folk eldar sur ved eller för att de stänger draget lite väl mycket för att den porösa granveden inte skall brinna så fort.

Jag säljer ganska mycket granved till folk som eldar i panna och kan ta vara på den kraftiga men kortvariga värmen med stora acktankar. Inte har de några problem trotts många års eldande. Själv eldar jag helst inte gran om det finns annat, men torrträd är åtminstone mycket bättre än granar som levde när man fällde dom.

Framför allt är ju ved från granstammar mycket känsligare än annan ved för "sureldning" med luftunderskott. Möjligen kan man jämföra den med björk i det avseendet. Det behövs inte mycket strypning av draget för att graneldaren ska förpesta omgivningen med stinkande rök.  Och det verkar vara mycket mer kritiskt än för annan ved, att granveden verkligen är perfekt torr.

Däremot passar gran utmärkt som "kaffeved", den är ju lätt att tända och brinner lagom länge för sådana ändamål.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #14 skrivet: 08 feb-22 kl 21:50 »
Håller du huset varmt med granveden?  Har sotaren haft något att anmärka på eller har det brunnit bra och utan nämnvärda problem.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #15 skrivet: 08 feb-22 kl 21:56 »
Min erfarenhet av granved är att den brinner och ger värme.
Ungefär lika mycket värme per kg som annan ved.
Man får lägga in lite oftare ibland väldigt mycket lättare men påsarna är så lätta att bära in.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #16 skrivet: 08 feb-22 kl 21:59 »
Min erfarenhet av granved är att den brinner och ger värme.
Ungefär lika mycket värme per kg som annan ved.
Man får lägga in lite oftare ibland väldigt mycket lättare men påsarna är så lätta att bära in.
Jag har samma erfarenhet, dock räcker inte granvedens energiinnehåll  riktigt om det skulle bli kallare än
 - 20° här.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #17 skrivet: 08 feb-22 kl 22:02 »
Jag har samma erfarenhet, dock räcker inte granvedens energiinnehåll  riktigt om det skulle bli kallare än
 - 20° här.

Det blir lite svårt att få in tillräckligt stora mängder i eldrummet.
Man får helt enkelt försöka hålla undan extra bra ved till de kallare perioderna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #18 skrivet: 08 feb-22 kl 22:09 »
Det blir lite svårt att få in tillräckligt stora mängder i eldrummet.
Man får helt enkelt försöka hålla undan extra bra ved till de kallare perioderna.
Det är svårare att försöka förbruka all 'dålig' ved, ruttet, torrt, krokigt, klent  och ytor av gran och tall.

Den 'bra' vackra björk veden går ju att trava vedboden/bodarna full av och/eller sälja om man så önskar..

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #19 skrivet: 09 feb-22 kl 22:47 »
Ved är ved. Eldat med gran och tall i 6-7 år nu. Inte lika mycket värmeinnehåll och det kan spotta och spraka, men inte ett problem om du inte har öppen spis.

Gran brinner snabbt upp, men funkar. Tall innehåller mycket kåda som lägger sig på innsidan av skorstenen, välkänt att det i värsta fall kan bli soteld = brand på innsidan av skorstenen.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #20 skrivet: 09 feb-22 kl 23:18 »
Eldar vidare med granveden.  ;D Som många sagt brinner den upp fort. Har en del torrgran jag eldar, den verkligen flammar upp och försvinner, som att den har extra luft i sig. Kör ofta med stängt dragspjäll och öppen sekundärluft, ingen synlig rök och ingen stank, sotaren har inte klagat och varmt blir det så det är väl bra då antar jag. Tack för alla kommentarer!
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #21 skrivet: 10 feb-22 kl 07:02 »
Gran brinner snabbt upp, men funkar. Tall innehåller mycket kåda som lägger sig på innsidan av skorstenen, välkänt att det i värsta fall kan bli soteld = brand på innsidan av skorstenen.

Det där tror jag bara stämmer om man har ofullständig förbränning. Min kakelugn har sekundärluft så den brinner rent.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #22 skrivet: 10 feb-22 kl 08:58 »
Jag eldar med gran och tall och lövved ibland det har gått bra, och fungerar bra. Som alltid är det bäst om veden är ordentligt torr. Sen vill jag slå ett slag för grangrenar som en bra ved, speciellt i köksspisen. Dom har ett högt värmeinnehåll.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #23 skrivet: 10 feb-22 kl 09:25 »
Det där med torrheten är beroende på vilken eldstad man har och vilket drag. Det är inte alltid bäst med torr ved. Däremot är det alltid bäst med syreöverskott om man ser till miljön och sot/tjärbildning.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #24 skrivet: 10 feb-22 kl 09:53 »
Jag instämmer om grangrenar. De är mycket kompaktare än stamveden, speciellt de tjocka grenarna som suttit långt ner. Gångel heter de för övrigt i min värld :)

Hittar man en rak sådan kan den bli ett bra skaft. Skulle gärna ha en sån som genomgående axel för att hänga upp en stor pappersrulle i garaget eller en kabeltrumma som ska mata ut tråd, mycket hellre än ett kvastskaft.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #25 skrivet: 10 feb-22 kl 11:43 »
Jag instämmer om grangrenar. De är mycket kompaktare än stamveden, speciellt de tjocka grenarna som suttit långt ner. Gångel heter de för övrigt i min värld :)
Hittar man en rak sådan kan den bli ett bra skaft. Skulle gärna ha en sån som genomgående axel för att hänga upp en stor pappersrulle i garaget eller en kabeltrumma som ska mata ut tråd, mycket hellre än ett kvastskaft.

Är Rönn inte det finaste ved man kan elda med?
Det ger den bästa varma i förehållande till volym!
« Senast ändrad: 10 feb-22 kl 11:49 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #26 skrivet: 10 feb-22 kl 11:54 »
Fryser man så är vilken ved som helst fin ved.

Som nämnts innan.
Energiinnehållet kan man mäta på olika sätt, ser man till volym så kan det skilja enormt.
Men räknar man till vikt så blir skillnaderna betydligt mindre för att nästan försvinna.

Ska man göra det lätt för sig så.
Ju tyngre den torra veden är per volymenhet desto mer svettas man när man bär in det och då kan det bli svettigt inne också när man eldar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #27 skrivet: 10 feb-22 kl 12:07 »
Tycker mest det spelar roll om man har en liten vedbod eller köper veden. Ved skulle egentligen säljas per kilo om det skulle spegla energin.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #28 skrivet: 10 feb-22 kl 13:36 »
Tycker mest det spelar roll om man har en liten vedbod eller köper veden. Ved skulle egentligen säljas per kilo om det skulle spegla energin.
Precis.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #29 skrivet: 10 feb-22 kl 17:04 »
Tycker mest det spelar roll om man har en liten vedbod eller köper veden. Ved skulle egentligen säljas per kilo om det skulle spegla energin.

Instämmer. Och per kg torr vikt, inte per kg inklusive fukt.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #30 skrivet: 10 feb-22 kl 20:35 »
Är Rönn inte det finaste ved man kan elda med?
Det ger den bästa varma i förehållande till volym!
Rönn, ek och oxel är de bästa träslagen som förekommer i skogen här, dock har jag ingen rönnskog och marken är för dålig för att odla ek. Bok är väl bland det bästa som finns att bränna i dina trakter men du kanske inte eldar?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #31 skrivet: 10 feb-22 kl 21:31 »
Är Rönn inte det finaste ved man kan elda med?
Det ger den bästa varma i förehållande till volym!

Jo, ur energitäthetssynpunkt är rönn oöverträffad, men det finns ju andra egenskaper hos ved som man i vissa fall kan (eller måste) värdesätta högre.

Om man är angelägen om att få igång en brasa snabbt eller få största möjliga värmeeffekt ur en liten eldstad (t ex om man har bråttom att koka kaffe på vedspisen på morgonen eller om det gäller att snabbt värma upp ett utkylt hus), så är det bättre att elda lätt och porös ved, men då får man ju finna sig i att mata elden desto oftare, och att vedförrådet tar stor plats.

En nackdel med rönn är att den är så hård att den är svår att klyva, i synnerhet om den redan har hunnit torka innan klyvningen. Billiga, klena hydraulklyvar klarar ofta inte av grova rönnklabbar, det kan t o m hända att vedträn sprätter iväg med sådan kraft att de skadar människor. Och den som handklyver med yxa och inte har så god fysik, kan vara tvungen att hålla sig till mer lättkluvna träslag för att orka.

Om man har problem med tjärbildning i eldstad eller skorsten (t ex om man har en äldre kamin eller värmepanna utan sekundärluftinsläpp), så bör man välja ved som ger så litet tjära som möjligt och får finna sig i eventuella andra nackdelar som den veden har. T ex al, sälg, somliga påstår att asp också ska vara bra ur den synpunkten.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #32 skrivet: 10 feb-22 kl 23:12 »
Granved är ju lätt tillgängligt och i barkborre tider möjligt att skaffa billigt för den som så önskar.
Jag har eldat ytved av rönn efter att ha sågat slöjdämnen, det var energirikt nästan som äppleträd

Av svenska skogsträd tror jag bok och ek är bäst, men vem har sånna skogar och möjlighet att elda sån ved?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #33 skrivet: 10 feb-22 kl 23:46 »

Av svenska skogsträd tror jag bok och ek är bäst, men vem har sånna skogar och möjlighet att elda sån ved?

Vi som bor i söder där det växer ek och bok i hagarna.   :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #34 skrivet: 11 feb-22 kl 10:56 »
Vi som bor i söder där det växer ek och bok i hagarna.   :D
Det växer allt lite ek här i Östergötland med, men inte tillräckligt i min skog så det räcker till brännved utan jag bränner det som finns och det som är för dåligt att såga som rutten och torr gran.

Har du möjlighet att värma dej med den ek och bok som växer i hagarna eller är det en förbisedd och outnyttjad resurs?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #35 skrivet: 11 feb-22 kl 11:03 »
Vi som bor i söder där det växer ek och bok i hagarna.   :D

Ja det är sant och frukterna: Ekollon även bokollon är mycket näringsrika och är egentligen som nötter!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #36 skrivet: 11 feb-22 kl 11:12 »
Ja det är sant och frukterna: Ekollon även bokollon är mycket näringsrika och är egentligen som nötter!
Jo, men inte omfattas nötterna av allemansrätten och ädellövet brukas allt för lite till ved och virke.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #37 skrivet: 11 feb-22 kl 11:23 »
Jo, men inte omfattas nötterna av allemansrätten och ädellövet brukas allt för lite till ved och virke.

Nej de omfattas inte av allemansrätten!
Ek och Bok är faktisk vanliga vedsorter som ofta används i söder!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #38 skrivet: 11 feb-22 kl 14:46 »

Har du möjlighet att värma dej med den ek och bok som växer i hagarna eller är det en förbisedd och outnyttjad resurs?

Nädå vi eldar oftast med ask som blandas med ek, björk och just nu bok sedan en stor sådan fällts. Har varken gran eller tall på vår mark. En finns det en del av dock. Huvudsakliga värmekällan är bergvärme med tillskott av rörspis och sparspis.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #39 skrivet: 11 feb-22 kl 16:07 »
Jag har både ek och bok här men det är ganska stor skillnad på hur de växer. Eken är mycket mer krävande, den måste ha hyfsad jord och ingen konkurrens från granar för att det skall bli något. Annars står plantorna bara och stampar och växer inte, och stora träd stannar i växten och dör. Död ek är dock riktigt bra ved, mycket bättre än färsk ek som jag inte tycker om. Boken däremot kan verkligen konkurrera med granen och växer även på magra jordar och i skugga. Och den är fantastisk ved, förmodligen bättre än rönn, som nog är det bästa man kan elda med norr om ädellövträdens nordgräns.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #40 skrivet: 12 feb-22 kl 12:01 »

Jag fick en ek av min granne (ett helt träd) for en del år sedan och eldade med detta i en braskamin.
Först skulle eken torka efter att det var fällt och det tog sin lilla tid!
Nu har jag sol-celler på taket som räcker som energi källa och värmeslingor i golvet!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #41 skrivet: 12 feb-22 kl 12:29 »
Men inte får du energi så det räcker från solceller i december-januari?

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #42 skrivet: 12 feb-22 kl 13:42 »

JO det fungerar utmärkt även under de kallaste månader som december och även Januari men jag ingen stor förbrukning av el!
De är placerat i syd och ingen träd eller annat som ger skugga!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #43 skrivet: 12 feb-22 kl 13:52 »
Läckert! Men så bor du ju nästan vid ekvatorn ;D

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #44 skrivet: 12 feb-22 kl 13:59 »
Läckert! Men så bor du ju nästan vid ekvatorn ;D

Ja här är frodighet och en överdådig natur även solsken i söder Skåne om inte annat ett stort naturreservat!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #45 skrivet: 12 feb-22 kl 21:47 »
JO det fungerar utmärkt även under de kallaste månader som december och även Januari men jag ingen stor förbrukning av el!
De är placerat i syd och ingen träd eller annat som ger skugga!
Förstår jag dig rätt om jag uppfattar att du värmer din bostad endast med sol i Skåne så här års?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #46 skrivet: 13 feb-22 kl 10:09 »
Tråden börjar glida iväg allt mer från granved. Ha det i åtanke.  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lilla hagen

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #47 skrivet: 25 feb-22 kl 23:04 »
Om det blir beläggningar=tjära i skorstenen beror uteslutande på att det är dålig förbränning och alltså finns oförbrända gasformiga ämnen i röken som sätter sig i skorstenen, typ som kondens, när de kyls ner på vägen upp i kanalen.
Dålig förbränning blir det vid otillräcklig lufttillförsel eller för låg förbränningstemperatur. Alla träslag kan alltså eldas med bra förbränning och utan att det blir farliga beläggningar i skorstenen.
Ibland kan den dåliga förbränningen bero på det man eldar i, alltså att det är svårt att få till en riktigt bra förbränning i en del eldstäder, även om de flesta går att elda bra i med lite knep. Vanligare är "skit bakom spakarna", alltså typ att man stryper tilluften, lägger i för mycket så att pannan automatiskt stryper tilluften eller att man lägger in stora kubbar i liten eldstad som ligger och pyr mer än brinner.
I de fallen dålig förbränning beror på veden skulle jag säga att det uteslutande är så att den inte varit tillräckligt torr...
Har jobbat som sotare några år och tittat ner i en hel del skorstenar och pratat med folk om vad och hur de eldar  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #48 skrivet: 26 feb-22 kl 09:13 »
Nu är visserligen det här ett stycke ifrån trådens fråga om granved, men det kan bildas tjära även om det finns tillräckligt med förbränningsluft och om temperaturen i själva eldhärden är tillräckligt hög.  Till exempel om eldstaden är för trång, så att flammorna träffar på kylda ytor innan de har stigit så högt att de har brunnit ut. Typexempel på detta är då då man eldar ved i t ex en liten kökspanna eller en äldre kombipanna som i första hand är tänkt för oljeeldning, eller i lite större skala i vattenrörspannor så som de såg ut i koleldade ångkraftverk på 1910-talet.
Har man en sådan panna, gäller det att ständigt hålla vattentemperaturen så hög som möjligt.  En annan historisk återblick är att det blev stora problem med tjära och sotbränder under andra världskriget, då man började elda ved i pannor egentligen avsedda för koks, och där det ofta inte fanns någon shuntventil i anläggningen utan man var van att hålla låg vattentemperatur i pannan då huset inte behövde så mycket värme.

Teknisk Tidskrift hade ett temanummer om skorstenar, risker med vedeldning och erfarenheter från krigsåren 1950, det är synnerligen läsvärt! Se http://runeberg.org/tektid/1950/0295.html och flera följande sidor.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #49 skrivet: 26 feb-22 kl 09:30 »
En bra designad eldstad borde väl förbränna rökgaserna först, sen leda de redan förbrända gaserna till en konvektor, som också förhoppningsvis är designad så att den inte sänker rökgastempen under 100 grader tror jag det var?

Det är väl enklare i kakelugnar och plåtugnar att undvika detta, då kommer inte nytt kallt vatten som sänker tempen något. Får man in lite extra syre ovanför elden tar det sig till sist. Det är enklare med de som har rost, då kan man styra tilluften bättre också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #50 skrivet: 26 feb-22 kl 11:34 »
Tjärbildning i en panna är ju tråkigt för verkningsgraden, men sitter tjäran där så blir det ju inte skorstensbrand i alla fall.

I de eldstäder jag haft/har i köket är det för torr ved som orsakar sotbildningen. Draget räcker helt enkelt inte till för bränslet.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #51 skrivet: 27 feb-22 kl 19:51 »
TS, det är inte dåligt att elda granved, men nu får du väl se dig om efter annan uppvärmning då avverkning ej längre får göras utan tillstånd från Skogsstyrelsen
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #52 skrivet: 27 feb-22 kl 20:29 »
Barkborrarna skiter i skogsstyrelsen...

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #53 skrivet: 27 feb-22 kl 20:34 »
Absolut, frågan är ju om det är klokt att skita i orimliga lagar och regler och deras nuvarande tolkning?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #54 skrivet: 27 feb-22 kl 20:48 »
Såg sista avsnittet av Svenska nyheter för ett par dagar sedan (avsnitt 5 på SVTplay), och de tog upp det där rätt bra.

Vi får se hur domänskog hanterar skogsödlorna...

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #55 skrivet: 27 feb-22 kl 21:04 »
Såg sista avsnittet av Svenska nyheter för ett par dagar sedan (avsnitt 5 på SVTplay), och de tog upp det där rätt bra.

Vi får se hur domänskog hanterar skogsödlorna...
Jag hoppas att staten tänker tillämpa detta strikt på egna marker om det nu är väsentligt att ta hänsyn till varje fågelindivid, vi bör gemensamt ha ett skogsbruk som är ett föredöme och då kan ägarnas avkastningskrav(nu över en miljard) på Sveaskog aldrig få väga tyngre än den enskildes rätt att bruka sin ägda jord och skog så avskaffande av artskyddsförordningen för privatägd mark eller avverkningsstopp på statlig mark är det minsta jag förväntar mig.

Att ta tillvara nedblåsta vindfällen på egen mark för att ha god skogs/virkeshygien förhindra insektsangrepp på stående skog, förse hushållet med ved och virke och i förlängningen tillreda och elda granved kommer ju framöver vara omöjligt utan tillstånd.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser