Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetabilisk motorolja.  (läst 3716 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
Vegetabilisk motorolja.
« skrivet: 21 maj-19 kl 14:49 »
Hej!
 Vilken är den billigaste  motoroljan, lämplig att använda när man skall köra tvåtaktare på sprit =  etanol/metanol?
Hälsningar!
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #1 skrivet: 21 maj-19 kl 15:32 »
De oljor jag känner till som lämpliga för ändamålet är esterbaserade tvåtaktsoljor av märke Redline, men de är inte direkt billiga. (runt 250 kr/l). Så om man ska köra en tvåtaktsmotor på E85 och blanda 2 % olja, får man betala hälften så mycket för oljan som för bränslet!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #2 skrivet: 21 maj-19 kl 21:15 »
Det finns ett mycket intressant alternativ till både petroleum- och vegetabiloljor för tvåtaktare, -Triboron! Som medlem i Saabklubben, sedan många år sugen på att köra Saab tvåtakt och med ett förhoppningsvis under sommaren färdigställt projekt har jag länge hållit koll på bränsle- och smörjningsalternativen. När jag först läste om Triboron fick jag intrycket av någon mirakelprodukt som lovar brett, ger fina resultat kortsiktigt men i långa loppet havererar motorerna, men de oberoende vittnesmål jag fått från bl.a. racingfolk inom både historisk rally och off shore båtracing så verkar det vara en riktigt bra produkt.

Triboron är alltså inte olja över huvud taget, utan baserat på grundämnet bor. Man ska ha en övergångsperiod från tvåtaktolja till 100% Triboron, där motorn får lite hjälp under tiden den bygger upp skyddande beläggningar på friktionsytorna. Triboron lovas även fungera ihop med E85 i "full dos", till skillnad från de flesta vanliga tvåtaktsoljor. Jag har läst i Saabklubbens forum om folk som kör denna bränsleblandning och är nöjda. Naturligtvis måste munstycken i förgasaren borras/bytas vid övergång till höggradig inblandning av E85.

Förgasarmotorer generellt och äldre sådana i synnerhet tycks ofta ha ganska stor marginal för inblandning av E85 i bensinen UTAN att munstycken behöver ändras. Jag misstänker att tvåtaktare generellt har ganska stora marginaler de också. Orsaken är väl främst att en förgasare så att säga blandar bensin i blindo med luftflödet som drivkraft, och av hänsyn till tillverkningstoleranser MÅSTE en förgasarmotor gå mycket fetare än en insprutningsmotor med lamdasensor. Denna marginal kan man utnyttja genom inblandning av E85 utan att bränsleförbrukningen ökar. Tvärt om tycks det ibland kunna bli en liten sänkning av förbrukningen, beroende på körsätt.

Jag kör min Saab V4 (original fyrtaktsmotor) på 25-30% E85 utan att den får ryckig gång. När man når för hög procent E85 börjar motorn rycka och bränsleförbrukningen skjuter iväg ganska plötsligt och brant. HC-halten i avgaserna sticker förmodligen iväg de också, eftersom den magra blandningen och ryckningarna innebär att motorn inte klarar av att tända bränslet varje gång.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #3 skrivet: 02 jun-19 kl 15:04 »
Å andra sidan så hör väl bor och borföreningar inte till de trevligare sakerna man kan sprida i miljön...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #4 skrivet: 02 jun-19 kl 23:35 »
De motorer jag kört på e85 har jag smort med biltemas 2taktsolja https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-oljor/2-taktsoljor/tvataktsolja-syntetisk-2000022980

Har inte kollat specen på oljan, men det har fungerat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #5 skrivet: 02 jun-19 kl 23:37 »
Hoppsan, vegetabilisk olja efterfrågades. Då har jag använt ricinolja till 2takt, men det var till glödstiftsmotorer och metanol. 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #6 skrivet: 03 jun-19 kl 07:46 »
Det är mindre kritiskt att oljan verkligen blandar sig bra med sprit om motorn har separatsmörjning än om man ska blanda olja i bränslet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #7 skrivet: 03 jun-19 kl 09:21 »
Med den väldigt röda Biltemaoljan så ser man rätt bra att (åtminstone färgämnet i) oljan blandar sig med soppan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #8 skrivet: 03 jun-19 kl 09:25 »
Lite varning för utombords2taktsolja. Jag är väl lite slarvig och tycker att det inte är så noga vad som står på flaskorna, så jag har kört skotern på utombordsolja, men då mådde jag lite illa av avgaserna. Säkert något som inte var nyttigt, men som skall skydda utombordaren. Har slutat helt med den oljan, för fiskarna mår säkert illa de med.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #9 skrivet: 03 jun-19 kl 19:50 »
Problemet med tvåtaktsoljor och E85 är inte att oljorna inte går att blanda med bränslet på en gång, utan det är att blandningen separerar (skär sig) när den har stått ett tag. Man kan få en blandning av olja och de 15% bensin som ingår i bränslet för sig, och etanolen för sig. Risken att den ska separera är större i kyla. Vill man testa, kan man hälla en skvätt oljeblandad etanol i en flaska och ställa i frysen ett par veckor.

Skillnaden mellan utombordarolja och annan tvåtaktsolja är framför allt att utombordaroljan innehåller ammoniak för att oljeresterna ska blanda sig med vatten och inte ge en synlig oljehinna på vattnet runt båten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #10 skrivet: 03 jun-19 kl 23:11 »
Ok, låter inte nyttigt för aluminiumdetaljer i motorn.

Jag kör som sagt med biltemas 2taktsolja i alla 2taktare jag har, och 1% i utombordarn. Har aldrig sett någon olja på ytan. Men det är bara en 2 hästars snurra. Den gamla 40 hästars motorn kunde både lämna oljefilm och ett kraftigt blåröksmoln med utombordsolja. Men den blev bättre när jag tog bort separatsmörjan och blandade i tanken, och ännu bättre när den fick 50/50 med E85. Men bäst blev det när jag ersatte den med en modern fyrtaktare som körs på alkylat :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #11 skrivet: 04 jun-19 kl 06:52 »
Men uppenbarligen tål aluminiumdetaljerna i utombordare ammoniaken ändå. I vilket fall, så känns tydlig skillnad på lukten mellan utombordarolja och annan tvåtaktsolja.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #12 skrivet: 04 jun-19 kl 09:18 »
Testade att blanda Biltemas 2taktsolja med 96% etanol, och det är ingen höjdare. Jag blandade i ca 5% olja, och det har redan efter en halvtimme separerat så pass att om jag går på färgen så skulle jag säga att 1% är i "lösning". Inget jag skulle våga köra en motor på.

I E85 så finns det ju så pass mycket bensin för oljan att blanda sig med, och säkert tillsatser som underlättar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #13 skrivet: 05 jun-19 kl 10:06 »
Problemet med att blanda fel slags tvåtaktsolja i E85 är dock ett annat, som jag skrev (eller åtminstone menade men kanske inte lyckades uttrycka) förut. Nämligen att oljan gärna blandar sig med bensinen, men den oljeblandade bensinen separerar från etanolen och lägger sig för sig.
Risken för sådana problem är större om E85 skulle ha hög vattenhalt än om den är perfekt vattenfri.
Vid tillverkning av E85 används vattenfri etanol, men den drar mycket gärna till sig vatten ur luften tills den når en vattenhalt av 4 %.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #14 skrivet: 05 jun-19 kl 10:37 »
Det där är något som jag funderat lite flyktigt på, men inte gått till botten med. Bensin och etanol känns inte som att de skulle vara så blandbara, men onekligen så fungerar det. Men som du säger så måste det finnas en gräns när det inte går längre om man häller i vatten. Vatten och etanol är ju fullt blandbara, medan bensin och vatten i princip är oblandbara. Jag får köpa hem ett par liter och testa...

I dag hade den oljeblandade spriten klarnat (jag skakade kraftigt då jag blandade) och var svagt röd. Hällde ut litepå en plåt och lät spriten dunsta. Kvar blev en oljefilm. Men tveksamt om den räcker för smörjning av en motor.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #15 skrivet: 06 jun-19 kl 12:59 »
Saabklubbens forum har både en dålig sökfunktion och en hel del inlägg om tvåtaktare och etanol. Jag lyckades naturligtvis inte hitta de gamla inlägg jag sökte, om hur man gjort i de fall man kört tvåtaktssaabar på E85, men har för mig Triboron var lösningen. I en annan tråd hittade jag något kort om att det är ricinolja som gäller för E85, men att det redan vid nollgradigt blir problem med att oljan klumpar ihop sig, separerar eller vad det nu var.

Här är en artikel i Classic Motor:
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20110331/e10-i-moped

Och en hos Etanol.nu:
http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Marcusam

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Vegetabilisk motorolja.
« Svar #16 skrivet: 01 sep-19 kl 20:50 »
Jag måste dela mina erfarenheter på ämnet. Har under sommaren bott off-grid i min stuga, vid en sjö i Lapplands skogar där vi försöker använda så mycket av naturen som möjligt. När jag är där så är jag ofta ute med båten, har en eka med en Johnson 6hk från ca 1990. Har faktiskt under hela sommaren blandat upp min bensin med rapsolja istället för utombordsolja - och jag har inte märkt någon skillnad alls. Min olja köper jag på dunk från Willys, betalar väl ett par tjugor för Svensk rapsolja. Känns så förbaskat mycket bättre när det luktar raps istället för den där marinoljesörjan. Har alltså blandat ca 2% med vanlig 95 bensin. Och jag har inte kört lite under denna sommar, både trolling och fullgas. Hela kvällar genom, Johnson bara puttrar på. Helt fantastiskt! Kommer absolut fortsätta med detta! Men observera att en tvåtakts utombordsmotor med vattenkylning inte bygger upp några höga temperaturer, annat kanske det är i en luftkyld motor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Frida Hagman, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser