Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan tupparna bo ihop?  (läst 3584 gånger)

Kanna

  • Inlägg: 24
Kan tupparna bo ihop?
« skrivet: 07 dec-18 kl 13:02 »
Hur kan tupparna bo? Så att de ej bråkar eller stressar hönorna? Jag är sugen på börja med vaktlar. Men bara som sällskapsdjur och äggläggare. Inte till slakt. Så tanken är att även tupparna ska få leva kvar hos mej sin livstid ut.

Hur kan tupparna hållas? Fick dessa tankar:
Kan man ha en tuppvoljär där bara tuppar bor?
Alla hönor och tuppar ihop eller ska tupparna bo själva?
En höna + en tupp i varje voljär?

Eller ska jag släppa detta med vaktlar om jag inte vill avliva tuppar?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #1 skrivet: 07 dec-18 kl 13:38 »
Har du tur så funkar det, men det är större risk att det inte funkar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kanna

  • Inlägg: 24
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #2 skrivet: 07 dec-18 kl 13:52 »
Tack för ditt svar skogsvilde :)

Spelar det någon roll hur stor voljär de har? Jag tänkte att om man bygger riktigt stort åt dem kanske de kan hålla sams lättare om de inte behöver komma för nära varandra.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #3 skrivet: 07 dec-18 kl 16:11 »
Tyvärr spelar det ingen förre roll.
Blir det rangkrig så blir det och då kommer dom jaga varandra.

Det ligger liksom i deras natur att tuppen har sina damer och andra tuppar är ett hot om dom inte är underdåniga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #4 skrivet: 07 dec-18 kl 17:14 »
Om du har djur, så har du ansvar även för deras slut, vilket i de flesta fall innebär avlivning.  Så grymt är livet konstruerat.   :'(  Men det är också härligt, tänk så många fina stunder du kommer att få medan de lever!   :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kanna

  • Inlägg: 24
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #5 skrivet: 07 dec-18 kl 19:31 »
Tack trollmor.

Ja jag har fler djur och jag har avlivat dem som varit sjuka.
Men att avliva friska djur klarar jag inte av. Då väljer jag hellre att inte skaffa vaktlar om avlivning av friska tuppar är enda alternativet.

EvaS2

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #6 skrivet: 08 dec-18 kl 10:13 »
Som mest har vi haft tre tuppar och 8 hönor tillsammans, alla gotlanddhöns. Tupoatna har kommit ftån samma grupp kycklingar eller fötts in i gruppen.
Tyvärr ha rovfåglar tagit en eller två ungtuppar på hösten, så vi har ännu inte fått överskott till slakt.
Vill gärna ha flera tuppar för stt det genetiska basen inte ska bli för snäv.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #7 skrivet: 08 dec-18 kl 10:53 »
Här går det oftast bra att ha tuppar ihop i ett tuppgäng. Vi har många olika höns och har haft vaktlar också.

Det som är viktigt är att tupparna inte bor precis intill hönorna om man skall göra det lätt för dem, och givetvis att de har det så stort (och inte bara en öppen yta) att det inte behöver bli fight. Fight blir det ändå när två lika starka får för sig att göra upp, men det händer sällan om man tar bort deras orsak till att slåss (hönorna). Tupparna slåss mer under den tiden de är i motsvarande ålder som människor i övre tonåren, sedan lugnar de ner sig.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #8 skrivet: 08 dec-18 kl 12:06 »
Här går det oftast bra att ha tuppar ihop i ett tuppgäng. Vi har många olika höns och har haft vaktlar också.

Det som är viktigt är att tupparna inte bor precis intill hönorna om man skall göra det lätt för dem, och givetvis att de har det så stort (och inte bara en öppen yta) att det inte behöver bli fight. Fight blir det ändå när två lika starka får för sig att göra upp, men det händer sällan om man tar bort deras orsak till att slåss (hönorna). Tupparna slåss mer under den tiden de är i motsvarande ålder som människor i övre tonåren, sedan lugnar de ner sig.
Ack, ja, dessa tonårsslynglar!   :-*  Bland getter blir det ytterst sällan personskador, utan det kan vara riktigt nöjsamt att titta på ungdomarnas brottningsmatcher.  Men det är ju skillnad mellan djurarter, och jag undrar om det är skillnad mellan höns och vaktlars beteende.  Någon som vet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #9 skrivet: 08 dec-18 kl 18:05 »
Jag tycker att vaklarna varit elakare mot varandra än hönsen, men vi hade inte så många kläck så jag kan vara säker på om det var just för att de var vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #10 skrivet: 08 dec-18 kl 20:47 »
Säkert finns det stora individuella skillnader också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #11 skrivet: 01 jan-20 kl 01:17 »
För mig har det funkat att ha 4st tuppar tillsammans, men det är mindre lyckat om det är hönor med i samma grupp, då blev det rejält slagsmål och hönan fick fly.

Men är de bara ett gäng könsmogna tuppar har de funkat ihop, det är inte så lyckat heller om det är 1 könsmogen tupp och 3 som inte är de, tuppen verkar ha svårt att skilja könen åt innan de är tillräckligt gamla.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #12 skrivet: 03 jan-20 kl 11:12 »
Det verkar även som om vissa tuppar blir mobboffer. Det behöver inte vara den minsta eller yngsta, men det är alltid en snäll krake. Vi fick en sådan nyss, men han fick bo hos hönorna så han kom ur askan i grädden ;D

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Kan tupparna bo ihop?
« Svar #13 skrivet: 04 jan-20 kl 01:12 »
Det verkar även som om vissa tuppar blir mobboffer. Det behöver inte vara den minsta eller yngsta, men det är alltid en snäll krake. Vi fick en sådan nyss, men han fick bo hos hönorna så han kom ur askan i grädden ;D

Jag har hittills försökt urskilja den tystaste och lugnaste tuppen att behålla, det brukar som regel vara ett mobboffer som blir kvar, när jag hade4 tuppar så var det en som fick rejäl rensning av fjädrarna på huvudet när de var tillsammans med hönorna, den tuppen valde jag att behålla, de andra 3 åkte i frysen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser