Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Affärer med hållbara, välsydda kvalitékläder i rena naturmaterial?  (läst 20978 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
Jag har samma erfarenhet av Gudrun Sjödén. Bäst är basplagg av eko-bomull. Linnen och "långärmade t-shirts" mm, dom är snygga och håller sig fina. Förra vintrarna gick jag i mashester-stretch byxor och dom är varma och rejäla. En mashester-kavaj använder jag mycket. Köpt två stickade bomullskoftor som inte höll formen -armarna blir längre och längre för varje tvätt och dom höll sig helt enkelt inte snygga. En annan bomullskofta av tätare kvalitet, snygg och jättedyr, ligger i lagas högen. I höstens kataloger är det inte så mycket mer än bomulls-ekokläderna som frestar. För mycket fladder och strunt... Och inga rejäla byxor och det är det jag bäst skulle behöva nu.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
Precis, för mycket fladder och strunt!

Sedan kostar de mer men att köpa billiga kläder som bara går sönder är ju inte ekonomiskt försvarbart.
Precis och sen är det sådant slöseri med material. Varför göra skräp när man kan göra en grej som håller??? Jag fattar det inte. Ingen yrkesstolthet i någonting längre.

Ja basplaggen är helt OK från GS. Det har jag litet utav. Och en kjol jag gillade tyget i - den sprättade jag upp och sydde om till en superbra kjol! Helnöjd med detta  ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

dulcamara

  • Inlägg: 34
Håller med om att det är svårt att hitta bra kläder just i naturmaterial - det enda jag själv kan och vill använda. Det lät ju bra med Uniqa - tills man såg att alla deras kläder var sydda i ett blandmaterial, usch! Jag bor på Gotland och rekommenderar gärna Yllet, dyrt men med fantastisk kvalitet. Har många tröjor bl a från dem, den äldsta är väl tjugo år, men ännu fin. De säljer även på postorder: www.yllet.se
Annars gillar jag Gudrun Sjödén till skillnad från många andra här, jag gillar färgstarkt och gärna litet vidare plagg. Men där finns också mycket med en smalare linje och bra basplagg. Allt är inte superkvalitet, men jag har plagg kvar från 1976 (startåret) som ännu är hela och användbara!

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Josefine

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Jag är väldigt förtjust i Gudrun Sjödéns design, tyvärr har de plagg jag köpt inte behållt formen så bra... Jag antar att jag haft otur.

Om man inte ska handla second hand, så vill jag absolut rekommendera People Tree. De gör de mjukaste, skönaste kläder jag provat. Plaggen är välskräddade och gjorda av ekologisk bomull i FairTrade-kooperativ runt om i världen. Med varje plagg följer det med en liten lapp som berättar vart plagget är gjort och av vilka :)

Har inte hittat något liknande företag med lika snygga kläder än, tyvärr, men hoppas på att det kommer!

Men här pratar vi snygg design och Handvävt. Varierande priser, kostar såklart mer än HM med tanke på skapandeprocessen. Jag har sett till att handla på deras reor, och köpt deras Goody Bags (man väljer sin storlek och så får man fyra "överaskningsplagg" och en accessoar för 35 pund. Då har jag fått b la T-shirts, tunikor, handvävda klänningar, kjolar och shorts, armband, nåldyna etc).

www.peopletree.co.uk

Just det, de säljer en del plagg på Gemenskap Grön också, som också har sjyssta kläder (men dyrt)

www.gemenskapgron.se

Hoppas det kunde vara till någon nytta!
Every penny is a vote

loovis

  • Inlägg: 6
    • Skåne
Supermjuka, ekologiska hantverkströjor i alpackaull, hållbara både i tillverkning och livsläng, finns på www.favvotrojan.se

dandersson

  • Inlägg: 43
    • Småland
    • Daje Gård
Jag väcker en gammal tråd..

Finns det några tips på butiker med hållbara kläder (gärna naturmaterial och gärna tillverkade i Sverige, av material från Sverige) för män? Tänker framförallt basplagg som koftor, tröjor och byxor (gärna mellanting mellan arbete och fritid).

(och med hållbara menar jag kvalité, inte miljö)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare
Berberis, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser