Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig Äggproduktion  (läst 921 gånger)

Marka Anna

  • Inlägg: 3
    • Närke
Dålig Äggproduktion
« skrivet: 20 apr-21 kl 10:26 »
Hej! Undrar om ni kan hjälpa mej klura ut varför mina höns lägger så få ägg. Jag har 8 hönor. Tre hönor  är 2 år och de andra är ca 1 år.
En av mina unga hönor har ruvat fram några kycklingar som nu är två veckor gamla.
Utav mina äldsta hönor är det bara en som lägger ägg just nu, av de andra två är det en som ruggar lite och en som nästan aldrig lagt ett enda ägg.
Utav de unga hönorna är det bara en som lägger ägg just nu och en av dom har ruggat.
Det blir 1-2 ägg /dag
De får bra med mat, kan gå ute mm det enda som kanske inte är riktigt bra är att jag har en värmelampa inne i hönshuset som lyser på natten. Kan det påverka så mycket så att de inte lägger ägg.
Tacksam för hjälp🤗
Bor i Lockhyttan, Örebro. Nybörjare med gård. Man, barn, hund och tre höns, två tuppar och ett gäng kycklingar.

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Dålig Äggproduktion
« Svar #1 skrivet: 20 apr-21 kl 10:42 »
Hej! Undrar om ni kan hjälpa mej klura ut varför mina höns lägger så få ägg. Jag har 8 hönor. Tre hönor  är 2 år och de andra är ca 1 år.
En av mina unga hönor har ruvat fram några kycklingar som nu är två veckor gamla.
Utav mina äldsta hönor är det bara en som lägger ägg just nu, av de andra två är det en som ruggar lite och en som nästan aldrig lagt ett enda ägg.
Utav de unga hönorna är det bara en som lägger ägg just nu och en av dom har ruggat.
Det blir 1-2 ägg /dag
De får bra med mat, kan gå ute mm det enda som kanske inte är riktigt bra är att jag har en värmelampa inne i hönshuset som lyser på natten. Kan det påverka så mycket så att de inte lägger ägg.
Tacksam för hjälp🤗

Den som har kycklingar lägger inte ägg förrän hon känner sig klar med sina kycklingar. En av mina hönor tyckte det var efter 5 veckor, den andra efter 9-12 veckor.

Ruggning gör att de inte lägger.

För mycket eller för lite mat kan göra att de inte lägger ägg. Hade själv det problemet för något år sedan då jag hade 21 hönor och fick på min höjd 4 ägg om dagen. Drog ner på maten sakta men säkert och kom fram till en bra mängd. Har du raser som är mer eller mindre lantraser så ska de inte heller ha "för bra" mat.

Värmelampan borde göra läggandet bättre men kan störa dygnsrytmen något. Behöver du den? Bor du högt uppe i landet? Höns klarar -5 grader utan problem, så om du inte har kallare än det så ta bort den.

Testa dig fram.

Marka Anna

  • Inlägg: 3
    • Närke
SV: Dålig Äggproduktion
« Svar #2 skrivet: 20 apr-21 kl 12:31 »
Värme lampan finns hos kycklingarna i hönshuset, så den behövs just nu.
Jag har funderat på om de får för mycket mat då de inte alltid äter upp det de får.
Ska prova att dra ner på maten.
Men varför lägger de färre ägg av att få mycket mat?
Bor i Lockhyttan, Örebro. Nybörjare med gård. Man, barn, hund och tre höns, två tuppar och ett gäng kycklingar.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Dålig Äggproduktion
« Svar #3 skrivet: 20 apr-21 kl 12:54 »
Värme lampan finns hos kycklingarna i hönshuset, så den behövs just nu.
Jag har funderat på om de får för mycket mat då de inte alltid äter upp det de får.
Ska prova att dra ner på maten.
Men varför lägger de färre ägg av att få mycket mat?

Då är det garanterat för mycket mat. Mina äter upp maten på 10 minuter, sedan får de gå och leta själva.
De äter dessutom inte fullfoder utan sädblandning med lite värpkoncentrat.

Jag har inte fått någon förklaring på varför det är så att för mycket mat ger dålig äggläggning men har märkt själv att det faktiskt är så.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Dålig Äggproduktion
« Svar #4 skrivet: 21 apr-21 kl 06:56 »
Information om rasen behövs. Och kör du med nån form av lampa vintertid?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 2 användare
ÖsterFröken, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser