Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kakelugnspanna efter ett par år...  (läst 23000 gånger)

svanhild

  • Inlägg: 61
Kakelugnspanna efter ett par år...
« skrivet: 23 sep-08 kl 23:54 »
Undrar om det finns fler här som värmer sitt hus med en kakelugnspanna? Vi satte in vår kakelugnspanna i början av feb 04 så vi har provkört ett tag nu. Jag vet vad vi här tycker o det berättar jag sen... vad tycker ni som oxå har denna värmekälla?

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #1 skrivet: 24 sep-08 kl 03:14 »
Kakelungspanna, är det en vattenmantlad kakelugn med andra ord?
Hur funkar det, har ni ackumulatortank, cirkulationspump, varmvattenberedare etc?

Hade jag inte haft vedpanna hade jag nog satsat på en sådan.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #2 skrivet: 25 sep-08 kl 22:25 »
Har kört min 600l kakelugnspanna i ett drygt år, värmer både hus (99m2) och varmvatten, fungerar bra!
Jag har valt att koppla en 60l vvb i serie för att legionellasäkra och få vv även sommartid, en el push 12 sköter cirkulationen och ser till att badrumsgolvet är varmt även då kakelugnspannan inte är det.

Rekomenderar ett stort öppet expansionskärl och vv slinga, den angivna verkningsgraden(87%) är hög och accvolymen är begränsad så det behövs möjlighet att kyla innan man lär sej elda lagom.

Det enda negativa så här långt är det eldfasta mtrl i eldstaden, det börjar redan se slitet och sprucket ut :(
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #3 skrivet: 26 sep-08 kl 07:36 »
Den nackdel som har slagit mig med kakelugnspannan är att den i princip är en oisolerad ackumulatortank med inbyggd eldstad. Vill man då ha varmvatten på sommaren får man antingen acceptera att utrymmet där den står värms upp i onödan, eller värma vattnet på något annat sätt.

peppelelle

  • Inlägg: 3
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #4 skrivet: 11 dec-08 kl 20:40 »
Hejsan!

Jag har installerat en kakelugnspanna för snart 2 år sedan och den fungerar toppen!!!
Mitt hus har vattenburen golv värme och en ackumulatortank på 500 liter inkl 200 liter varmvattenberedare. Kakelugnspannan är på 370 liter. I ackumulatortanken har jag en solvärmeslinga i botten och en el-patron.

PÅ höst - vinter- vår eldar vi i pannan som då ger både varmvatten och värme. Om vi är bortresta tar el-patronen över och håller värmen. Så fort solen kommer fran tankar den ca 50-65 gradigt vatten till ackumulatortanken.

På sommaren står silofångarna för både varmvatte och värme.

Ciao

svanhild

  • Inlägg: 61
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #5 skrivet: 10 maj-09 kl 22:14 »

Det enda negativa så här långt är det eldfasta mtrl i eldstaden, det börjar redan se slitet och sprucket ut :(


Samma här >:( Vi har fått byta stenarna minst en gång/ år o det är slut på garantiåren på våran kakelugn nu så vi ska tydligen börja betala för saker som inte håller >:( Vi ringer o ringer o ber dem skicka nya stenar då de som är i nu är så trasiga så vi inte ens kan sota men de skickar inga!

Måste säga att jag efter dessa år börjar bli mer o mer missnöjd med kakelugnen o framförallt med servisen hos företaget! Har inte hört nån annan som har behövt byta alla stenar i sina "vanliga" pannor! *morra*

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #6 skrivet: 10 maj-09 kl 22:37 »
Samma här >:( Vi har fått byta stenarna minst en gång/ år o det är slut på garantiåren på våran kakelugn nu så vi ska tydligen börja betala för saker som inte håller >:( Vi ringer o ringer o ber dem skicka nya stenar då de som är i nu är så trasiga så vi inte ens kan sota men de skickar inga!

Måste säga att jag efter dessa år börjar bli mer o mer missnöjd med kakelugnen o framförallt med servisen hos företaget! Har inte hört nån annan som har behövt byta alla stenar i sina "vanliga" pannor! *morra*

När du säger att du är missnöjd med service osv, är det återförsäljaren/installatören eller importören/tillverkaren som du syftar på då?
Vet du om deras konstruktioner har förbättrats under tiden sedan ni köpte er kakelugnspanna eller säljs den fortfarande i exakt samma utförande?

svanhild

  • Inlägg: 61
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #7 skrivet: 21 maj-09 kl 13:11 »
Det är de två killarna som så att säga uppfann kakelugnspannan o än idag har företaget jag är missnöjd med. De har väl gjort små förändringar men det är ändå samma problem som kvarstår år efter år o byte efter byte av dessa trista stenar...

De LOVADE att ja, de var medvetna om att det kunde finnas barnsjukdomar i början o att de skulle ersätta trasiga delar tills de hittar en hållbar lösning (även efter garantitiden gått ut)  men det löftet höll bara så länge garantin gällde. Nu när garantin är slut är det kalla handen o vi kan idag inte ens sota vår kakelugn längre. Rör vi sidostenarna rasar de samman o då är det omöjligt att sätta dem tillbaka = omöjligt att elda efteråt för då skadar vi ju själva eldningsutrymmet >:(

Vi har ringt o tjatat ett antal gånger på dem att skicka stenar men INGET händer!! >:(

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #8 skrivet: 22 maj-09 kl 22:47 »
Det är de två killarna som så att säga uppfann kakelugnspannan o än idag har företaget jag är missnöjd med. De har väl gjort små förändringar men det är ändå samma problem som kvarstår år efter år o byte efter byte av dessa trista stenar...

De LOVADE att ja, de var medvetna om att det kunde finnas barnsjukdomar i början o att de skulle ersätta trasiga delar tills de hittar en hållbar lösning (även efter garantitiden gått ut)  men det löftet höll bara så länge garantin gällde. Nu när garantin är slut är det kalla handen o vi kan idag inte ens sota vår kakelugn längre. Rör vi sidostenarna rasar de samman o då är det omöjligt att sätta dem tillbaka = omöjligt att elda efteråt för då skadar vi ju själva eldningsutrymmet >:(

Vi har ringt o tjatat ett antal gånger på dem att skicka stenar men INGET händer!! >:(

Skriv ett brev till Sverker.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #9 skrivet: 22 maj-09 kl 23:09 »
Tankespån:
Gör ett skyddande "innerskal" av eldfast betong.
Sånt material används som utbytes-"keramik" i en del vedpannor.
Får man till en bra form så är det "bara" att gjuta önskat antal utbytesdelar.

Kakelugnspannan

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #10 skrivet: 23 feb-11 kl 13:55 »
Skriv ett brev till Sverker.
Hej
Kakelugnspannan här.
Angående kritiken om skivorna i eldstaden som Svanhild berättade om så är det som så att vi alltid strävar efter att hitta de bästa möjliga materialen för våra kakelugnar. När Svanhild köpte 2003 hade vi en gjuten skiva (grå skiva) som eldfast industrier tillverkade till oss. Och av dem som har den skivan är det fram till idag bara en handfull människor som hört av sig än för att köpa nya skivor för att de gamla tagit slut.  Men bara man handskas varsamt och inte kastar in veden så håller de skivorna mycket länge. En del eldar dock sopor och allt som brinner i sin kakelugn och givetvis så påverkar ett sådant handhavande både kakelugn och elstadsmaterial. Där efter hade vi det material som kallas vermeculit (gul skiva) som du hittar i de flesta braskaminer idag. Vi tyckte dock att den inte hade höll i tillräckligt många år i den tuffa miljö som det är i en eldstad på nästan 20 kW. Vi har idag istället eldfast tegel i kassetter som man kan byta sten för sten snabbt och lätt utan verktyg och teglet är i standardstorlekar. Man får dock räkna att det kan bli sprickor i det med tiden men så länge det står på plats så fyller det sin funktion att isolera elden från kylning så att förbränningen blir optimal. Eldstadmaterial är dock en förslitningsvara som håller olika länge hos olika kunder beroende hur de handskas med sin kakelug men vi lämnar 1 års garanti på eldstadsmaterialet. Men jag skulle tro att Svanhild har sparat åtminstonde en 100 000 kr fram till idag på sin kakelugn.
Kakelugnspannan AB

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #11 skrivet: 23 feb-11 kl 22:59 »
Mina erfarenheter av Kakelugnspannan ytterligare ett par år senare...

jag är nöjd :) visst ser teglet i eldstaden slitet ut men det fungerar fortfarande väl!!
effektiviteten är god, en lättsotad konstruktion, det enda jag kunnde önskat är väl en större vattenvolym (har tankar på en separat acctank oxå)

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #12 skrivet: 18 sep-14 kl 00:07 »
Ytterligare ett par år senare tycker jag att kakelugnspannan är illa svetsad, dåligt att få porer och vattenläckage i en svensk premiumprodukt som inte ens fyllt 10 år.


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #13 skrivet: 10 okt-16 kl 23:23 »
Hur ser det ut idag, ytterligare några år senare?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #14 skrivet: 11 okt-16 kl 06:40 »
När kakelugns makaren satte upp en traditionell kakelugn här la han ett "offerskickt" av sama ler sand blandning som kaklet o teglet sattes med, i eldstaden. Höll några år. Men det var ju ett offerskickt för att spara teglet. väta upp teglet o så på med ett nytt skickt ca 0,5 mm tjockt.
Har fattat det som att keramiken har svårt att tåla när man eldar material med metall i.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #15 skrivet: 09 sep-17 kl 21:23 »
Kakelungspannan utbytt, produkten är av undermålig kvalite.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #16 skrivet: 10 sep-17 kl 12:12 »
Kakelungspannan utbytt, produkten är av undermålig kvalite.

Vad byttes den mot?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #17 skrivet: 15 sep-17 kl 13:47 »
Bytte akut på nyårsafton till en tillfällig lösning det blev en enkel billig vattenmantlad kamin "Thorma"
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

zxc

  • Inlägg: 3
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #18 skrivet: 25 apr-20 kl 09:02 »
Jag har installerat en kakelugnspanna för snart 2 år sedan och den fungerar toppen!!!

Alltså runt 2006 – har du kvar den i dag? Vilka är dina erfarenheter?

Kakelungspannan utbytt, produkten är av undermålig kvalite.

Vad var det som hände, som gjorde att du bytte?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #19 skrivet: 25 apr-20 kl 10:26 »
Notera att det är drygt 11 år sedan peppelelle senast var inloggad på forumet, chansen att få svar nu kanske inte är så stor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser