Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling för sig själv  (läst 1075 gånger)

Hugo-

  • Gäst
Kyckling för sig själv
« skrivet: 21 jul-20 kl 19:33 »
Hej, igår fick vi hem en dvärgblandad liten höna och hennes vilt ruvade 4 kycklingar. Dom såv i ett litet mindre hus (i buren) som typ bara är som et rede med tak, och allt gick bra. En kyckling har gått lite mera för sig själv än dom andra men ändå legat och vilat under mamma. Idag när dom skulle gå och lägga sig så gick mamman in i det större huset med två reden, hon la sig flera gånger och ropa på dom, till slut gick två in i själva huset och sen i redet där hon låg, sen gick den nästsista in, men den lilla enstöriga satt bara och gjorde ingenting, mamman sluta även ropa. Så jag lyfte upp lilla kycklingen (som bara är några dagar) och försiktigt fick upp henne i redet, för att hon nog annars frusit ihjäl, nu ligger hon i alla fall och sover med mamman. Tror jag ::)

Men min fråga är, kommer mamman kunna överge hennes lilla kyckling som hon tagit hand om lika mycket som dom andra, behöver man var beredd på att behöva "adoptera" den lilla

Tack på förhand :-[

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Kyckling för sig själv
« Svar #1 skrivet: 21 jul-20 kl 20:40 »
Om kycklingen inte följer med så går oftast hönan vidare med dom som följer med.
Om inte kycklingen är stark nog och kan pipa ordentligt så finns det risk att den blir lämnad ensam...så se till att dom inte har så stora ytor dom första dygnen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Hugo-

  • Gäst
SV: Kyckling för sig själv
« Svar #2 skrivet: 21 jul-20 kl 20:53 »
Den kan pipa och är inte låg, den är bara lite "kokko", den sover med mamman på dagarna och är med och äter.
Jag återkommer
Tack :-[

Hugo-

  • Gäst
SV: Kyckling för sig själv
« Svar #3 skrivet: 22 jul-20 kl 09:13 »
Alla överlevde i alla fall natten, och alla (inklusive den som håller sig lite längre bort ibland) har ätit som vanligt :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser