Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns går inte in på kvällen  (läst 4438 gånger)

Höns går inte in på kvällen
« skrivet: 14 nov-24 kl 11:27 »
Hej,

Mina höns har en tendens till att hoppa upp och sätta sig på takbjälkarna i utegården på kvällen ... Också nu när det är vinter och kallt. De känner sig trygga och är säkra där, men det är ju kallt... På en sida tycker jag ju att de går ju in om det är för kallt, å andra sidan så tänker jag "hönshjärnor", de fattar inte att de ska gå in.  Vurderar nu att sätta hönsnät i taket så de inte kan hoppa upp, samtidigt som jag tycker det är lite synd, då de säkert har det väldigt fint där de gånger det inte är minusgrader...   Vurderar också att ordna med lite mer ljus i innergården så att de ser nåt och kan hoppa ner och gå in, innan det blir för mörkt för dem och de är "fast" där uppe. Jag har dimmerljus inne som sakta slocknar efter det har blivit mörkt ute.
Är det många minusgrader så låser jag helt enkelt in dom i huset. 
Vet inte hur mycket hönsmamma jag ska va på detta... Har ni några råd ? Ska jag göra nåt överhuvudtaget?

Se vedlagta bilder....

Mvh Kerstin

Dre

• Gotland
SV: Höns går inte in på kvällen
« Svar #1 skrivet: 14 nov-24 kl 15:15 »
Hej!

Själv hade jag bara varit orolig för rovdjurssitutationen, väder känner de ju av själva om det blir för kallt elller blåsigt. Om dom vet vart deras inne-sovplats är, och har använt den tidigare och utegården är säker från inbrott från rovdjur (Din gård ser ju väldigt säker ut med tak och nät) tänker jag att de är kloka nog att välja vart dom har det trevligast för natten?

Det kan vara värt att kika om det är något som gör att de inte trivs inne: något som röda hönskvalster, att luften är dålig, mögligt strö eller dålig ventilation, en irriterande lampa eller ljud från nån fläkt, eller kanske nån råtta som är läbbig därinne kan ju göra att de drar sig för att gå in. Eller om det kanske är en höna som tuffar sig och inte låter alla komma in? Är allt uteslutet är det ju bara deras smaksak.

Tycker som du att det vore tråkigt att blockera deras mysiga utepinne helt och hållet med nät. bestämmer du dig för att de borde sova inne, kanske du kan valla in dem på kvällarna när du har möjlighet i så fall, så de fortfarande får mysa där ute när de får?

Har ingen el i mitt hönshus, så jag lyser upp vägen till sittpinnen åt mina med ficklampa innan jag stänger deras dörr för natten, då jag precis som du märker att de inte riktigt kan ta sig fram i mörkret nu när dagarna är korta och det blir skumt ute fort. Belysning är klurigt, många lampor som är ok för våra ögon upplever hönsen som flimrande och irriterande, så jag hade begränsat användningen till det nödvändigaste minimum för att inte irritera dem i onödan.

« Svar #2 skrivet: 15 nov-24 kl 09:36 »

Hej Dre,

Tack för dina råd.
De vet vart inneplatsen är, men föredrar ändå att sitta där uppe på takstolparna och har fått in det som vana. Har suttit där hela sommaren.

Hönshuset var nybyggt i fjol, och hönsen är kläckta hos mig, så några kvalster har jag inte hunnit att få.  Jag hade det samma problemet förra vintern också... och då var jag mer "hönemor" och hade en stege och lyfte ner dem och tog in dem varje kväll... Men förra vintern var ju mycket kallare också... De var instängda då det var många minusgrader (Jag bor i Värmland).  Ingen råtta och jag tycker alla är snälla mot varandra, så ingen jagar ut resten. Sittpinnarna är grova och bra inne också, så det är inte det heller.   Jag avvaktar med nät i taket, men tror jag sätter upp en ljus slinga på batteri och timer... Den ska inte stå på så länge efter mörkrets inbrott, bara så att de kan hoppa ner då de ser att det är ljust inne men mörkt ute... Så får vi se hur det går...   Jag får väl stå på stegen i år också och ta ner dem i värsta fall.  (Det är ju mörkt när man både åker till jobbet och kommer hem från jobbet).

:-) Kerstin

Efwa

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 15 nov-24 kl 10:55 »
De unga behöver ofta lite uppmuntran på kvällarna. Våra utepinnar är så låga att jag kan bära ner hönsen och stoppa in dem i huset. Det brukar ta några dagar så vet de att när jag kommer är det dags att gå in och efter några veckor går de in själva.

Mina kalkoner vill sällan in på kvällarna oavsett väder och kyla men jag tvingar. Jag puttar ner dem från pinnarna samtidigt som jag säger ett kommando och driver in dem när de alla landat. De lär sig snart kommandot och flyger ner själva när jag säger det MEN det upprepas nästa höst igen då jag har öppet hela sommaren så de kan gå ut och in som de vill från när det blir varmt till ungefär nu.

Dre

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 15 nov-24 kl 12:12 »
Hej Dre,

Tack för dina råd.
De vet vart inneplatsen är, men föredrar ändå att sitta där uppe på takstolparna och har fått in det som vana. Har suttit där hela sommaren.

Hönshuset var nybyggt i fjol, och hönsen är kläckta hos mig, så några kvalster har jag inte hunnit att få.  Jag hade det samma problemet förra vintern också... och då var jag mer "hönemor" och hade en stege och lyfte ner dem och tog in dem varje kväll... Men förra vintern var ju mycket kallare också... De var instängda då det var många minusgrader (Jag bor i Värmland).  Ingen råtta och jag tycker alla är snälla mot varandra, så ingen jagar ut resten. Sittpinnarna är grova och bra inne också, så det är inte det heller.   Jag avvaktar med nät i taket, men tror jag sätter upp en ljus slinga på batteri och timer... Den ska inte stå på så länge efter mörkrets inbrott, bara så att de kan hoppa ner då de ser att det är ljust inne men mörkt ute... Så får vi se hur det går...   Jag får väl stå på stegen i år också och ta ner dem i värsta fall.  (Det är ju mörkt när man både åker till jobbet och kommer hem från jobbet).

:-) Kerstin

hihi, ja det låter som ett något för "glatt" äventyr med stege vid minusgrader, helt klart! Då är ju ljusslingan både till hjälp för dig och dem :) Efwas kommando lät fiffigt, hoppas ni hittar en rutin som funkar!

Har själv märkt att ju kortare dagarna är, desto mer tidsoptimister är de, och tar gärna ett sista ärevarv ute bland träden efter solnedgång i skymningen, hur mycket god mat som än serveras vid hönshuset...

« Svar #5 skrivet: 15 nov-24 kl 13:38 »
Hej Efwa och tack för svar.

Jag har också unghöns i år (4 unghöns och 3 + tupp från i fjol).
Unghönsen var duktiga i början och gick in, men nu har de väl blivit påverkade av de äldre och sätter sig ute.
Men jag ska börja och lyfta ner dem och stoppa in dom på kvällarna nu. Nu på helgen är jag ju hemm innan det blir mörkt, så då är det ju lättare att locka in dem innan de har hoppat upp på takbjälkarna.

Ska försöka med kommando och driva in dem också.. men de har svårt att flyga ner då det är mörkt, så lite bärhjälp måste de nog ha ändå. Blir en liten låg trappstege, så går det nog bra.

Ha det så gött :-)
Kerstin

Efwa

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 18 nov-24 kl 08:39 »
Det enda är att höns är lite mer flyktiga än ankor, gäss och kalkoner så de är svårare att driva in (hellre då bära in vid mörker, som jag skrev) men lär sig ganska snabbt att de ska in innan du kommer.

Kalkonerna försöker fortfarande alltid sova ute oavsett väder men är tämligen lätta att få ner med kommando och få dem att gå ner och sedan sakta driva in dem.

Alexn72

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 nov-24 kl 19:09 »
höns ska vara känsliga för blinkande ljus.
( många moderna lampor blinkar)
Det kan vara en ide att testa någon annan lampa eller iallafall ta bort "dimmningen" för att se om de ger skillnad

Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser