jag har ett torp på 50M2. Jag gör av med runt 6000 om året och då finns LVP,vattenpump,el. varmvattenberedare,kyl/frys, tvättmaskin 1gg i veckan,tv,dator,lampor,äggkokare,vattenkokare,elspis m.m . Växtbelysning i två fönster. Stödeldas med ved.
Sedan har jag en verkstadslokal med LVP och ett övervintringsväxthus som gör av med ytterligare 2000 kWh. Elräkningar normalt sett ligger på runt 1500-2000 kr vintertid,sommar runt 500.
nu skenar ju elpriset i södra Sverige så även här måste det skäras ner kraftigt. en sommarmånad har i år kostat runt 1500kronor och med en förbrukning på 220-240kWh.
Vedkaminen används nu dagligen,LVP avstängd,utebelysning nersläckt och dusch o diskvatten värms på vedspisen. Det gick på 1800-talet så det funkar nu med. Har tecknat timpris för vintern så LVP kan gå nattetid i verkstan. Växthus o växtbelysning är tyvärr bara att strunta i.
Mitt råd är att ha energieffektiva saker,LEDlampor o dyl. Du bör kunna komma ner till under 3000 under förutsättning att din LVP används sparsamt. Sedan beror det helt på vilken effekt du har på den. Är det en billig maskin som bara levererar max 3 gånger inmatad effekt så bör du ha den avstängd mesta tiden jämfört med en premiummaskin som levererar 6-8 gånger inmatad effekt.