Något OT, men:
Tar du inte träckprov innan du släpper fåren på betet, för att kunna avmaska om det behövs? Annars riskerar du att tackorna sprider parasiter på betet, som de betydligt känsligare lammen plockar, och att betet på sikt ansamlar större mängdre parasiter.
Till huvudfrågan:
Jag skulle nog inte släppa ut de lamm som har en tacka med problem som mamma, innan de blivit 2 veckor, och där det är lite otydligt hur mycket tilläggsmat de behöver.
När lamm är ca två veckor, då har de kommit över det där stadiet där de kan "lägga sig ner och somna och sedan glömma att vakna", alltså den där perioden när tackan noggrant måste vakta och och "sparka upp" sina lamm, så att de verkligen diar. En missad digivning för ett litet lamm, kan innebära att det helt enkelt inte får i sig tillräckligt, och så blir lammet allt svagare och kallare, och dör av "svält". Det går väldigt fort, och ju mindre de är (både till dagar och födelsevikt), desto snabbare går de för dem att råka ut för "närings- och temperaturkollaps". Är det dessutom kallt, blåsigt och fuktig, så ökar riskerna ännu mer.
Lamm som är under två veckor, ger jag flaska 5-6 ggr per dag, om jag inte har lammbar, som jag är säker på att de använder, 6 ggr om de har låg födelsevikt (för rasen).
Jag skulle inte släppa ut familjen hela dygnet, eller ens över dagen, om man inte i stort sett är med i hagen.
Det är för stora risker, och man ångrar sig så mycket, om det går galet.
En tvåspent trillingtacka som har riktigt bra koll på sina lamm, kanske jag skulle våga släppa ut efter en vecka på dagtid, men en fyrlingtacka med en spene, nej, för riskabelt.
Tackan har ju sina lamm att se till, så hon blir långt ifrån så ledsen, som hon skulle bli utan lamm, om hon inte får gå ut.