Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottningmärkning vid oklar årgång  (läst 730 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Drottningmärkning vid oklar årgång
« skrivet: 25 maj-21 kl 12:09 »
När man hittar en äldre drottning, som t.ex. tillkommit genom stilla byte och som inte tidigare blivit märkt, så blir man lätt osäker på årgången, samtidigt som man gärna vill märka henne, så hon blir lättare att hitta. Här finns ju då fem färger som representerar olika serier med årtal, t.ex. vit för -16, 21, 26 o.s.v.. Men att använda dessa kan ju lätt komma att missförstås, såsom att drottningen med säkerhet skulle vara av den årgången...

Finns här någon sjätte färg eller är man hänvisad till att gissa sig till hennes ålder och hoppas att en eventuell felgissning, ej renderar i några problem?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Drottningmärkning vid oklar årgång
« Svar #1 skrivet: 25 maj-21 kl 14:49 »
Man lär ha så pass koll på sina " kärringar" att dom inte kan lura dig på det sättet.

Det jag skulle göra är att märka med årets eller året innan färg och notera att den där är en sån där som kanske kör med en snyggt yttre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Drottningmärkning vid oklar årgång
« Svar #2 skrivet: 25 maj-21 kl 16:10 »
Finns här någon sjätte färg eller är man hänvisad till att gissa sig till hennes ålder och hoppas att en eventuell felgissning, ej renderar i några problem?

Vi kör med en lång rad olika färger. Drönargivare 2019 är orange tex. Det viktiga är bara att det är en thinnerbaserad lagningsfärg till bilindustrin om man gillar typen med "tippex-pensel", eller en viss tjocklek av färg osv.

Jag har dammsugit flera världsdelar efter numrerade ryggsköldar till drottningar som har fler än 2 siffror, men än så länge inte hittat en enda. Hittelön utlovas....  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Drottningmärkning vid oklar årgång
« Svar #3 skrivet: 25 maj-21 kl 20:35 »
Starkt fluorescerande färger, man ser drottningen snabbare, snabbtorkande vattenbaserade. Finns olika märken på ebay och amazon, t ex "Posca". Om inte någon annan ska ha drottningen kan man sätta vilken färg man vill, tycker jag. Jag sätter t ex olika färger på vårdrottningar och augustidrottningar.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Drottningmärkning vid oklar årgång
« Svar #4 skrivet: 25 maj-21 kl 22:30 »
Vattenbaserad färg håller inte alls lika länge på en drottnings ryggsköld som vad thinnerbaserad färg gör. En avelsdrottning som hålls på sparlåga kan gå 4-5 år innan stilla byte, och då vill man gärna ha kvar färgen utan att behöva märka om henne.

Arbetsbin gnager ibland bort vattenbaserad märkfärg på några veckor...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Drottningmärkning vid oklar årgång
« Svar #5 skrivet: 25 maj-21 kl 23:28 »
Vattenbaserad färg håller inte alls lika länge ....

Jag var också tveksam en gång, men man ska inte jämföra de första vattenbaserade med de som produceras nu. De är minst lika bra, och mer miljövänliga.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Drottningmärkning vid oklar årgång
« Svar #6 skrivet: 26 maj-21 kl 10:46 »
Jag tyckte Posca var bra när den kom men nu har jag sett att även den färgen kan gnagas bort på en vecka.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Drottningmärkning vid oklar årgång
« Svar #7 skrivet: 26 maj-21 kl 10:48 »
Hmm, de har ett stort sortiment, kan ha varit någon annan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 4 användare
köksträdgård, Tur-Johan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser