Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Digitalisförgiftade höns???  (läst 3026 gånger)

MaritO

  • Gäst
Digitalisförgiftade höns???
« skrivet: 15 maj-05 kl 12:42 »
Hej!
Är sedan i höstas hönsägare och har låtit hönsen gå fria under hösten och vintern. Eftersom de sprätte upp alla mina köksland, blev de dock instängda i en hönsgård (ca 10-12 kvm) för drygt en vecka sedan. Jag har en  tupp och två hönor, bruna, antagligen  "vanlig hybrid" - som min man fick av en bekant. Nu har de gått in i hönshuset mitt på dagen, går omkring på golvet och tuppen galer inte. Jag har sett att en fingerborgsblomma, som råkade växa i hönsgården, ser aväten ut och undrar nu: Om hönsen kan ha ätit av den i brist på annat färskt grönt? Om det är förklaringen till att de beter sig så konstigt? Om det finns någon bot ellero m det är nödslakt som gäller?
Vänliga hälsningar från en orolig nybörjare

MaritO

  • Gäst
Re:Digitalisförgiftade höns???
« Svar #1 skrivet: 15 maj-05 kl 14:57 »
Nu har de ätit lite makaroner. Den ena hönan verkar ha svårt att sikta in sig på makaronerna och står och pickar i luften ett par gånger innan hon tar en makaron. Har det hänt nåt med synen kanske??? Den andra hönan och tuppen verkar piggare. Fast de är fortfarande inne och tuppen är fortfarande väldigt tyst.

cinacarina

  • Gäst
Re:Digitalisförgiftade höns???
« Svar #2 skrivet: 15 maj-05 kl 17:04 »
Nödslakt tycker jag inte är någon lösning!

Mot förgiftning kan du ge dom lite kolpulver utblandat i filmjölk och t.ex. makaroner eller ris.
Kol finns på apoteket, du kan säkert också ta träkol om du inte kommer till apoteket. Men var noga med att det ska vara "hemmaeldad" träkol. Den kolen man köper i påse till grillen kan tyvärr innehålla en del gifter.

Var uppmärksam på deras beteende, om de äter ordentligt, hur avföringen ser ut m.m.

Hoppas det går bra, och rapportera gärna här hur det går!

MaritO

  • Gäst
Re:Digitalisförgiftade höns???
« Svar #3 skrivet: 16 maj-05 kl 11:18 »
Tack Cina! Fantastiskt vad användbart Internet är när det är som bäst. Jag har gett hönsen kol från öppna spisen utrört i havregrynsgröt och fil. Den ena hönan och tuppen är ute nu, den andra försökte åtminstone komma upp på sovpinnen igår (men blev nermotad av den andra hönan) och går kvar inne i dag. En del spillningär blågrön!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Digitalisförgiftade höns???
« Svar #4 skrivet: 16 maj-05 kl 20:40 »
Nej, det är inte träkol du ska använda mot förgiftningar utan aktivt kol från apoteket. Det finns i tablett eller flytande
Träkol starkt alkaliskt och innehåller mängder av lut vilket verkar starkt frätande på alla slemhinnor.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 4 användare
tuslus, William, Mikael Svensson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser