Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra eget lim och klister  (läst 36454 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Göra eget lim och klister
« skrivet: 06 feb-10 kl 02:28 »
Hur gör man eget lim och klister? Det undrar jag sedan jag såg en svamp som tydligen använts till lim förr i tiden.

"Limsvamp på eklåga. Geleartade och svart glänsande ovan. Sidan brunnoppig. Användes förr till limtillverkning, därav det svenska namnet. Växer på lågor av ek och bok, sällan på björk. Vanlig i södra Sverige, sällsyntare norrut.
Foto Jesper Lind , Fröllinge 6 okt -05
"



Vilka olika lim finns som man skulle kunna göra själv?

Recept om ni har.
« Senast ändrad: 21 feb-10 kl 22:31 av getalina »

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Göra eget lim
« Svar #1 skrivet: 06 feb-10 kl 18:26 »
Jag tycker namnen på traidtionella lim säger en del av vad de antagligen gjorts av...benlim, hudlim och fisklim till exempel.

Benlim förekommer ju fortfarande tex när man gör egen limfärg. Men hu man tillverkar benlimmet i sig vet jag inte...


getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Göra eget lim
« Svar #3 skrivet: 06 feb-10 kl 22:34 »
Jätteintressant.  :D

Tack för länken

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Göra eget lim och klister
« Svar #4 skrivet: 21 feb-10 kl 22:36 »
Synd jag inte flyttade recept och tips jag fick inne på  ljugarbänken gällande lim/klister.

Hittar någon dem så flytta gärna hit dem.  :)

Har någon recept på lim/klister som man gör av växter eller träd?

Fanns det inte granlim förr eller det är jag som är ute å cyklar?

eldaren

  • Inlägg: 104
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
SV: Göra eget lim och klister
« Svar #5 skrivet: 22 feb-10 kl 21:03 »
Det går att limma med kåda, en del saker i alla fall:

Om man tar riktigt torr, hård kåda så kan man använda det som smältlim till åtminstone en del saker där det inte gör så mycket om det blir lite sprött. Tex är det utmärkt att limma knivskaft på knivblad med: gör ett hål i skaftet som är bara lite större än tången på bladet, krossa kådan till smulor och häll en del i hålet. Värm knivbladets tånge så att den blir rejält varm, Obs: men inte så att värmen går ut i själva bladet! Tången kan vara nästan glödande i änden, det gör inget. Tryck sedan ner tången i hålet: då smälter kådan, men så fort det svalnar sitter bladet stadigt fast i handtaget!

Hälsningar från Jon

(Väldigt intressant länk till RAÄ förresten, här i tidigare inlägg!)
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Göra eget lim och klister
« Svar #6 skrivet: 22 feb-10 kl 21:37 »
AHA nu hittade jag tråden där lim/klister tipsen hamnade. (Man blir trött på sig själv när...)
...
Eulalia II

Lim: till vad?
Mitt limrecept är mjöl, vatten och ett nyp salt.
Du rör ut mjölet i kallt vatten, så det inte grumlar, ha i saltet och sen koka upp långsamt, och inte för länge.
Bah, jag har inga mått, men satsa på ca 1 kopp mjöl till en  halvliter till en liter vatten!

http://www.gatukonst.se/2009/11/03/redig-recept-for-tapetklister/
...
Tapio

Halaj!

Lim härdar, klister torkar.
Klister kan lösas upp igen genom att tillsätta lösningsmedlet (ofta vatten) som torkade.
Lim har genomgått en kemisk process och kan svårligen reverseras tillbaka i sina beståndsdelar.
...

Temeriaire

Vanligt trälim då, Tapio?
Alltså vanligt vitlim. Vad jag vet så torkar det och kan lösas efter en tid i vatten.

Jag läste nånstans att man klistrar papper och tyg och annat tunt material. Limmar gör man klossformiga föremål typ träbitar och sånt.

...
Tapio

Halaj!

definitionen kommer från någon kemist, minns inte vem eller sammanhanget.
h*n sa dock att det inte var någon "hugget i sten"regel.
å andra sidan slänger sig pöbeln med begrepp hit och dit utan att ha riktig koll.
Vad är organiskt egentligen?
och var går gränsen mellan naturligt och syntetiskt?
Inte många som har koll, vilket inte hindrar dem från att slänga sig med termerna hej vilt.
ibland hänger felaktiga benämningar från folkmun kvar och handeln måste då rätta sig därefter.

och vafaaaen är fernissa egentligen?
googling hjälper en inte till svar.
det närmaste jag kommit är att det är en synonym till kokt linolja.
...
torbjorn

Ser man etymologiskt på saken så är väl fernissa egentligen samma ord som det engelska varnish, och jag har för mig att det finns liknande ord på franska och de flesta latinska språk också.
I praktiken verkar det som om ordet fernissa kan användas för alla möjliga klarlacker nuförtiden. Det är användningsområdet snarare än den kemiska beskaffenheten som avgör om man ska tala om fernissa eller klarlack.

...

eldaren

  • Inlägg: 104
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
SV: Göra eget lim och klister
« Svar #7 skrivet: 22 feb-10 kl 21:44 »
Hmmm, efter lite funderande borde man kunna kallimma med grankåda också. Färsk kåda funkar nog, men tar tid att torka. Krossad, torr kåda som man lyckats lösa i något flyktigt lösningsmedel skulle kunna fungera kanske, och torka snabbare än färsk kåda... gissar jag! Det blir till att testa...

:D
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Göra eget lim och klister
« Svar #8 skrivet: 22 feb-10 kl 22:03 »
Jag har en flaska med bärnstenspulver. Fick av en ravslipare i Danmark.
Bra att bränna och inandas vid astma.
Men man kan kanske smälta  o göra lim?

http://www.kulturplakaten.dk/rav-det-klimaskabte-guld-ny-udstilling-pa-fjordmuseet/



eldaren

  • Inlägg: 104
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
SV: Göra eget lim och klister
« Svar #9 skrivet: 22 feb-10 kl 22:18 »
Det kan tänkas! Vet inte riktigt. Men om det fungerar så är det ju jättebra att det är som pulver, då behöver du ju inte göra något mer med det! Bara att limma på...
Om du testar att lösa det i något (sprit, terpentin, lacknafta...) tala gärna om vilket lösningsmedel som var bäst och hur limningen blev!

Funderar på att ha med limningsövningar på biugen i sommar... (mm):
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82825.0
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

 

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Göra eget lim och klister
« Svar #10 skrivet: 30 mar-10 kl 12:58 »
Man ska kunna koma riktigt starkt lim av abborre. Men jag tror att det behöver koka lääänge.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


Martin.l

  • Inlägg: 27
    • Gästrikland
SV: Göra eget lim och klister
« Svar #12 skrivet: 07 okt-14 kl 17:04 »
Det finns en uppsats från Carl Malmsten som heter Skinn, ben, blåsa av Aminda Sörhus.
Där finns allt man behöver veta (inklusiver recept) kring fisklim.

gå in på http://www.iei.liu.se/?l=sv och sök på skinn

Martin
Här ska jag skriva något smart, jag ska bara komma på något.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Göra eget lim och klister
« Svar #13 skrivet: 07 dec-17 kl 11:19 »
Hej!

Jag läste här i går eftersom jag ville hitta ett sätt att göra egna etiketter till honungsburkarna. Kollade RAA:s skrift ovan och fastnade för kaseinlim men fattade inte hur en gör. Så hittade jag svenska YLE:s hantverksskola och en tur till butiken och lite pyssel senare var det klart! Det torkade snabbt men var bra att sätta gummisnoddar runt den runda burken för att slippa hålla. Nu får vi se hur länge och bra det sitter!



:D
« Senast ändrad: 07 dec-17 kl 11:31 av silverjuggler »
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser