Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppleodling  (läst 10578 gånger)

spektakel

  • Inlägg: 14
Äppleodling
« skrivet: 01 nov-09 kl 12:54 »
Funderar på att i framtiden köpa hus med några 1000kvm mark och starta en egen äppelodling. Men jag undrar ju om det överhuvudtaget är lönsamt att försörja sig på detta? dvs hur många träd behövs det?

Vad tror ni man tjänar mest pengar på?: sälja äpplena eller göra egen must, mos m.m. och sälja?
Har genom fröförökning fått upp 4st äppleplantor och undrar när man kan ympa på grenar från "riktiga" sorter.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Äppleodling
« Svar #1 skrivet: 01 nov-09 kl 12:58 »
Blir det tillåtet med hemförsäljning av egentillverkat öl och vin, så kanske det kan vara nåt, äppelvin alltså?
Sura äpplen ska tydligen vara att föredra, så du kan ju dryga ut med vildapelfrukt.  ;)

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Äppleodling
« Svar #2 skrivet: 01 nov-09 kl 14:03 »
1-2års spön kan man ympa på, både grundstammen och ympen bör vara i djup vila och man kan ympa vårvinter-vår.

Man kan även okulera och då gör man de när växten inte är i vila = slutet juli-början augusti men okulera är ganska pilligt tycker jag.

Några 1000kvm är ganska lite i fruktodlingssynpunkt. Den typen av träd du behöver till en fruktodling är INTE frösådda grundstammar, de blir för stora + det tar för lång tid att få avkastning. Det bör vara svagväxande grundstammar som ger skörd tidigt så du får lite inkomst snabbt. Det kostar ju att sköta plantorna (både tid och pengar) så det funkar ofta inte att vänta 10-15år på avkastning som man fick göra förr då man använde mer starkväxande grundstammar. +En annan fördel med svagväxande grundstammar är att du inte behöver ha stege vid skörden.

Bikupor är bra att ha i en fruktodling så har man egna bin eller kan få en biodlare att ställa dit kupor är det en fördel.

Lönsamhet kan vara svårt att få i sån liten odling men man kan ju få in lite extra pengar vid sidan av ett vanligt jobb.

Hittar man någon bra förädling som folk vill ha och kan tänka sig betala hyfsat för så kan man ju få bättre lönsamhet.


Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Äppleodling
« Svar #3 skrivet: 02 nov-09 kl 17:46 »
Hej!
Man räknar med att det behövs 10 hektar med äpplen för att försörja sig. Det innebär 32 000 träd. Markberedning, plantering, häckar, bevattning, hägn osv kostar ca 400 000 kr per hektar. Du måste skörda ca 35 ton per hektar och få minst 4,20 kr per kilo för att det ska gå jämnt upp. Det är alltså svårt att få ekonomi i äppelodling.
Kan du däremot sälja på torget och få 15 kr kilot så blir kalkylen lite annorlunda.
Jag gör en liten äppelodling, mest på skoj. Massor av olika sorter. Vi har planterat 160 hittills. Det ska bli maximalt tusen träd. Det kommer inte att bli lönsamt men väldigt kul. Lite förhoppningar på att lura av turister pengar.
MVH
Jan

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Äppleodling
« Svar #4 skrivet: 03 nov-09 kl 10:36 »
Se gärna dokumentären "Urshults äppelkungar" som sändes tidigare på SVT, jag tror att man kan få tag i den på något sätt


http://svt.se/2.61757/1.1005448/urshults_appelkungar
http://smp.se/nyheter/tingsryd/urshults-appelkungar-pa-teve(404229).gm

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: Äppleodling
« Svar #5 skrivet: 03 nov-09 kl 19:35 »
Lite förhoppningar på att lura av turister pengar.
MVH
Jan
Var kan man bli lurad?
Alltid kul med andra sorter än de man ser i affären.
/Attis

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Äppleodling
« Svar #6 skrivet: 04 nov-09 kl 20:24 »
Hej!
Det dröjer några år innan jag kan lura turister i större skala. De äldsta träden planterades förra året. Men min kompis har tillverkat en hel del produkter av de bär vi plockat. Hans turistfälla ligger i norra Skåne. Jag guidar runt i odlingen ibland. Oftast gratis men ibland så kommer det en buss med betalande besökare.  www.denningarumsgard.nu
mvh
Jan

Ronde

  • Inlägg: 4
SV: Äppleodling
« Svar #7 skrivet: 19 feb-17 kl 12:52 »
Var köper man grundstammar bäst och billigast?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Äppleodling
« Svar #8 skrivet: 19 feb-17 kl 17:05 »
Var köper man grundstammar bäst och billigast?

I Belgien. Yreksodlarna köper såklart både de bästa och de billigaste. Men nästbäst torde vara Granqvists Plantskola. Adress: Ausåsvägen 152, 262 92 Ängelholm
Telefon: 042-20 72 90
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Äppleodling
« Svar #9 skrivet: 22 maj-20 kl 18:53 »
Har köpt grundstammar från Gränna med utmärkt resultat.
Har också köpt grundstammar från en plantskola i närheten av där jag bor. Dom sa först att dom inte sålde grundstammar, men efter lite övertalning gick det bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser