Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombucha  (läst 26439 gånger)

Eulalia

  • Gäst
SV: Kombucha
« Svar #80 skrivet: 02 feb-08 kl 14:09 »
Några påsar med vad? Dryck eller svamp?

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Kombucha
« Svar #81 skrivet: 02 feb-08 kl 14:16 »
Åh. Thépåsar, menade jag.  :)

Eulalia

  • Gäst
SV: Kombucha
« Svar #82 skrivet: 02 feb-08 kl 15:05 »
Åh. Thépåsar, menade jag.  :)

aaah!

Du det ser himla gott ut, vad är det för te?
Och vad fin o fet din svamp ser ut, gör du kombuchan på den behållare som syns i bild?
Jag ska också börja göra i nåt med större öppning, för bättre syresättning, för jag lyckas inte få riktigt tjocka fina svampar fort!
O nu är det så många som vill ha..finns det nån som vill ta upp några beställningar?

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Kombucha
« Svar #83 skrivet: 02 feb-08 kl 16:31 »
Theét i sig är ganska vidrigt faktiskt...  :P Nån slags fruktthé med vaniljsmak. Försöker man ha mjölk i så skär det sig!

Jag gör kombuchan i en IKEA-glasburk, det går i nästan 5 liter i den. Ska se om jag kan få in en bild.

Tvilling

  • Inlägg: 16
  • Vill bo vid vatten och grönska. Gräva i jorden.
    • -
SV: Kombucha
« Svar #84 skrivet: 06 feb-08 kl 20:27 »
Hejsan!
Är det någon som vill/kan dela med sig av sin kombuchasvamp. Jag skulle så gärna villja testa
Hälsn. Tvilling
"Blickar upp mot himlavalvet, silar den svarta myllan mellan tårna"

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Kombucha
« Svar #85 skrivet: 07 feb-08 kl 10:01 »
Jag har en liten rackare du kan få, min "reservsvamp".  ;) Skicka ett pm med namn och adress bara!

Eulalia

  • Gäst
SV: Kombucha
« Svar #86 skrivet: 09 feb-08 kl 00:33 »
Kerstin-Linnea och H : skicka pm med adress, kombuchasvamp på g till er.

« Senast ändrad: 09 feb-08 kl 15:44 av Eulalia »

robinason

  • Inlägg: 32
SV: Kombucha
« Svar #87 skrivet: 13 feb-08 kl 22:21 »
En fråga! Kan ju tänkas att infon finns i tråden, men orkade inte läsa riktigt allt.

Jag satte igång en brygd här för en månad sen. Blev liksom inte av att jag använde drycken för jag har varit bortrest. Nu har det vuxit till en ny svamp på ytan. Men hur är det med drycken när det gått så lång tid. Ok att testa den? Vad händer när den står så länge?

Om man inte ska använda brygd som är så gammal. Kan man ändå använda lite av den till en ny startsats?

Hoppas på snabbt svar.
/Robert

Eulalia

  • Gäst
SV: Kombucha
« Svar #88 skrivet: 13 feb-08 kl 22:38 »
hej Robinason...förlåt  :-[ att jag inte svarat pm, jag visste att det var nåt jag hade "pending"

Du kan dricka drycken utan problem, men den är förmodligen ganska sur. Smaka!
Den här extrasura drycken kan med fördel användas för att starta nytt...använd ca 10 % sådant, resten te till nästa sats.

Det som du inte vill dricka kan du använda till att badda på huden, skölja håret med, göra fotbad, eller som vinäger om den är såpass sur och du gillar smaken.

Hur ser nya svampen ut? Det enda du behöver akta dig för är mögel på ytan.
Får du det ska du slänga svampen, fast vissa hårdingar föredrar att skära bort möglet och fortsätta brygga.



robinason

  • Inlägg: 32
SV: Kombucha
« Svar #89 skrivet: 13 feb-08 kl 23:31 »
Tror inte att det är mögel på ytan. Ser ut som några bakteriekolonier som dom ser ut när man odlar dom på lab. Men ser inte mögligt ut. Svampen på ytan är kanske bara en eller ett par mm tjock. Den jag Fick av dig Eualia, den sjönk till botten och ligger kvar där. Men det syns att det vuxit till lite nytt på den oxå. Ska jag hellre använda den igen kanske och ev. göra en liten ny sats utav min nya svamp? (nu har jag ingen stor bra burk kvar, men kan väl göra en stor sats och pytsa över i mindre burkar. Då kan jag kanske dela den nya svampen i ett par och göra två mindre burkar.

Har en kompis som bor i moskva. Bad honom förhöra sina ryska vänner om kombucha. Han berättade att någon odlade svampen, sen använde dom själva svampen i nybryggt avsvalnat te med socker, men lät den bara ligga i några timmar innan de drack te't. För att få det lite syrligt. Nån mer som hört om det tillvägagångssättet?

Tack för svaret Eulalia:-)
/Robert

fröken_trassel

  • Gäst
SV: Kombucha
« Svar #90 skrivet: 16 okt-09 kl 14:11 »
Nu väcker jag lite liv i denna tråd igen...

Finns det någon som har en svamp att sälja?
är grymt sugen på att få pröva..  skicka pm..  :)

/M

Anguz

  • Inlägg: 30
    • Södermanland
SV: Re:Kombucha
« Svar #91 skrivet: 23 jan-21 kl 18:07 »
Hej,

nu har jag äntligen fått mina tre böcker om kombucha. Och jag har min andra bryggd på gång, även den är på 6 liter. De första 5 liter är uppdruckna och vi kan knappt hålla oss, så sugna är vi på drycken!

Jag har en gammal glaserat keramikkruka (vas?) här hemma som jag använder  och det fungerar väldigt bra. Öppningen är mycket bred, och som jag läste ska det gynna fermenteringen. Det är kanske därför jag fick bebis direkt vid första och andra omgången.

Nu när jag läste i mina nya böcker blir jag bara inspirerad att göra än mer. Jag förvånas över de små mängder Ni "tillverkar", 2 liter, är det fortfarande aktuellt?  Vi är två hemma som får dela på 5 liter (en liter är då tänkt som startvätska för nästa omgång) bryggd - om den står sisådär 8 dagar - då behöver vi minst en likadan kruka till ...  Som tur var är det loppis (Erikshjälpen) i grannbyn imorgon, kanske jag kan fynda någonting användbart där. Plast tycker jag är mysko och ful i köket, tycker mycket om den mörkbruna krukan som står där, täckt med en fin duk ;)

Min före detta granne (84 år) berättade just om den där volgasvampen vissa i byn hade. Hon tyckte den var äcklig, men hon säger också att den påminde mer om öl. Och det kan man ju inte säga om kombucha - den blir sur, men smakar allt anat än öl, tycker jag. Jag läser om och om igen att volgasvamp och kombucha är en och samma sak - men detta med ölsmaken snubblar jag över. Läste nämligen om en rysk ölliknande dryck som görs på bröd (tror jag det var), men det är ju ingen direkt svampmanet inblandad där. Är det någon som verkligen vet?

Hej då
Martin

Har du boktips?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser