Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Draghundar  (läst 20212 gånger)

pålle

  • Gäst
SV: Draghundar
« Svar #20 skrivet: 22 sep-09 kl 09:21 »
Min hunds bror drar dom visst en hel del med (pittbull) och det går visst riktigt bra.
Jag har haft funderingar på att börja lite med min, men det har aldrig blivit av. Har man 6 inkörda hästar så blir det inte riktigt så, kanske ska köra in han samtidigt som jag kör in nordsvensken nu :-)
Han kan ju hjälpa till att köra bala ut i hagen.
Är det svårare med hund än häst ?
Nä inte enligt min mening men domm är somm alla individer olika mvh

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Draghundar
« Svar #21 skrivet: 16 nov-09 kl 20:52 »
jag drar med min samojedhane. inte oss själva, men han drar tvätt till tvättstugan (700meter) foder fram och tillbax samt barn när vi har besök. har börjat dra lite tyngre för att biffa upp honom inför utställningar, och det har verkligen gett resultat ! Målet är att skaffa ett par samojeder till så att vi kan börja dra oss själva.
kommer nog en liten tik nästa år....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Evita

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
    • www.camabaros.com
SV: Draghundar
« Svar #22 skrivet: 05 dec-09 kl 01:44 »
Hej...

Ser att det finns lite Sibbefolk här  :D

Jag är ute efter "old line Siberian" och undrar om ni vet ngn aktiv uppfödare ?

"Du får det du förstärker, inte det du avser att förstärka" / Bob. Bailey

Frøya

  • Inlägg: 10
SV: Draghundar
« Svar #23 skrivet: 05 dec-09 kl 02:26 »
hei :)

jeg har hatt to newfoundlandshunder - begge brukte jeg til trekk og kløv.
jeg har nå en stoor leonberger (70 kg) - han trekker litt, men blir ikke brukt så mye.
han er omplasseringshund, mens de to andre var hos meg fra de var små, og fikk trent jevnlig, og litt om senn i forhold til alder.
store hunder må ikke belastes for hardt , og nesten ingenting før de er minst to år.

jeg tror alle hunder trenger å jobbe litt for å trives, det handler bare om å finne rette jobben , og i rette mengden :)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Draghundar
« Svar #24 skrivet: 05 dec-09 kl 10:17 »
våran "lille" samojedkille drog 60 kg foder häromdagen, nu är han rejäl och törstar efter mer och större kraftansträningar. Han blir som tokig när selen kommer fram....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Draghundar
« Svar #25 skrivet: 17 mar-11 kl 14:03 »
Jag har en "grönsky" (alaskan huskey/ grønlandshund blandning) och en grønlandshund.
Använder dem mest till drag, cykel på sommaren, skidor och SPARK (med skidor på) på vintern.
Goa glada hundar  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Varghjärta

  • Inlägg: 136
  • Utveckling, utmaningar, lärdom och äventyr!
    • Västerbotten
SV: Draghundar
« Svar #26 skrivet: 12 feb-12 kl 17:41 »
Jag har nu sju hundar - fyra huskier/ blandningar därav, en setter, en weimaraner och en setter/schäfer-korsning (det är med honom jag sitter på min bild). Han är den bästa draghund jag någonsin haft! Men den unga weimaranern håller på att utvecklas lika fint.  :) Vi drar så gott som varje dag, sommar som vinter. Cykel/ sparkcykel/ trehjuling respektive släde/ snöspark/ fjällpulka. 2-3 rejäla turer om dagen - med olika hundar. Jag brukar dra med 1-3 hundar samtidigt. ca 5 mil om dagen. Det är verkligen hur kul som helst!  :D

De drar mig - över träsk och berg, genom skog och mark... De drar stora lass ved/ foder/ alltmöjligt (som ska upp til vår gård, 2 km från närmsta by, vi har ingen väg...). En del kan dra riktigt tungt, stadigt och lugnt. Andra drar snabbt som attan, mil efter mil!
Tillbaks på min ensligt belägna skogsgård, uppe på en höjd, mellan ett stort träsk och en liten skogstjärn, omgiven av tallskog och berg! Tillsammans med nio underbara hundar. Har tidigare levt som (hindu)munk, i Indien, under många år... Återvänder nog dit, så småningom.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: Draghundar
« Svar #27 skrivet: 19 maj-12 kl 17:04 »
Kul! Har själv funderat på att köpa en kärra som redan är anpassad till hund, men dom kostar ju en del. Kanske något att satsa på att bygga en själv.
Skulle vara väldigt bra sommar- drag träning för min samojed/huskytik :)

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Draghundar
« Svar #28 skrivet: 19 maj-12 kl 21:04 »
Jag drar med mina två västgötaspetsar, har en liten vagn och ibland får de desutom dra risknippen i trädgården om jag klippt häcken eller vinbärsbuskarna t ex
Västgötamor

Jogar

  • Gäst
SV: Draghundar
« Svar #29 skrivet: 19 maj-12 kl 21:22 »
Och jag har en strävhårig vorsteh som drar oss på skidor,skridskor och cykel/kickboard.

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Draghundar
« Svar #30 skrivet: 19 aug-12 kl 13:11 »
Planerar att träna drag med min hund som är 70cm hög och väger kring 45 kg. Bilderna i denna tråd visar både Nome-sele och bogsele. Vilken är bäst för pulka/släde och vagnsdragning om man tänker sig att hunden ska dra lite ved och dylikt? Principerna för de två selarna verkar diametralt olika och det verkar som diskussionerna på nätet går stick i stäv med varandra. "Tryck ned på höfterna" inte bra med den ena och "ihoptryckt bog" å det andra.... Lite synpunkter?
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

kbh

  • Gäst
SV: Draghundar
« Svar #31 skrivet: 19 aug-12 kl 16:41 »
 Ja före drar båg sele  typ segelbadens då hunden kan både bromsa och springa på rakt spår samt styra vad han nu har bakom sig   till skillnad mot nome selen som det aldrig går att bromsa med Ska hunden där i mot bara dra med lina och inte skalar så är nog nome selen att före dra . Så ser ja i alla fall på saken.

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Draghundar
« Svar #32 skrivet: 20 aug-12 kl 10:12 »
Efter långa samtal med Dbs om de olika selarnas tyngd- och tryckpunkter och hur de förhindrar eller underlättar hundens rörelsemönster, kombinerat med min hunds egenskaper och vad jag vill ha våra dragövningar till, lutar det nu mot precis just en båg-variant. (lååååång mening....  :))

Frågan är var hitta en bra sådan? Finns det något märke som ni känner som är bra? Segelbadens har visst gått ur tiden vad gäller nyproduktion?
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Sv: Draghundar
« Svar #33 skrivet: 20 aug-12 kl 12:02 »
Ligger en på www.hastnet.se :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Draghundar
« Svar #34 skrivet: 20 aug-12 kl 12:48 »
Det ligger några ute på Blocket.
Att tänka på när man googglar är väl att märket egentligen heter Segebaden.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Draghundar
« Svar #35 skrivet: 20 aug-12 kl 15:17 »
Det ligger några ute på Blocket.
Att tänka på när man googglar är väl att märket egentligen heter Segebaden.
Mvh
Charlotte

Tack! @ Frances och Charlotte

Segebaden! Tack, inte undra på att träffarna var få och inkluderade då visst bara de andra som stavar fel...  ;)
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Aremea

  • Inlägg: 5
SV: Draghundar
« Svar #36 skrivet: 19 nov-12 kl 17:00 »
Jag använder mina vallhundar till dragträning, ffa för deras konditionsträning. Har då två-tre BCs spända i långlina med expanderdel, fäst i midjebälte och så sitter jag på en vanlig cykel. Kör ca 2 mil per pass, två-tre pass i veckan.


smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Draghundar
« Svar #37 skrivet: 29 dec-12 kl 15:55 »
Vilken fin bild Aremea ! 8)
Att köra med slädhundar är ett GIFT !! Blir man biten av den flugan, kommer man lätt att bli kroniker  ;D
Min fru och jag hade siberian huskies i 10 år...ett härligt liv, helt klart beroendeframkallande.
Nu vågar jag inte tacka ja till att köra hundspann en enda sekund, jag vet att då fastnar jag igen,
och det vill jag inte. Det får räcka med en gråhund i detta skede av livet  ;D

Nästan alla hundraser kan man lära att dra, och de flesta gillar det. Bara att prova, det är jättekul för både husse/matte och hund.
Skaklar till vagn eller pulka skall ni tillverka av GRAN, de blir otroligt lätta när virket är torrt, och det är segt som tusan. (Därför har de flesta gamla hus takstolar av gran) Om vagnen/släden har broms, är det bäst att hunden drar med lina, om vagnen/släden inte har broms är det bäst med skaklar. Och selen får man naturligtvis anpassa därefter. ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

kokobananas

  • Inlägg: 1
    • Norge
SV: Draghundar
« Svar #38 skrivet: 10 sep-13 kl 12:00 »
Jag har slädhundar, alaskan huskies som jag både tävlar och kör turister med.
Kör både med cykel,cart,atv,släde,skidor.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Draghundar
« Svar #39 skrivet: 04 feb-14 kl 19:49 »
Hittade denna sida när jag var ute på nätet fina bilder.  :D

http://www.jbwhips.com/FRENCH-CANADIAN-DOG-CARTS.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 5 användare (2 dolda)
lichiplommon, Tångräkan, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser