Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpt nygammal frysbox  (läst 1924 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Köpt nygammal frysbox
« skrivet: 20 mar-23 kl 05:44 »
Från klagotråden originellt.

Frysen gick sönder efter 9.5 år. Kompressorn skar ihop. Köpte en snabb ersättare:

Vår nygamla ersättningsfrys, nu kan vi titta i lugn och ro på en ersättare. Roligt man får ersätta en inte ens 10 år gammal frys med en som är 30+ och den äldre håller säkert lika länge till.







Den här klarar av att stå utanför i vintern också, tidigare ägarna hade den utomhus i många år, sen stod den i deras källare också. Vilket blir dess roll sedan hos oss är tanken. Den drar 180W vilket inte är så farligt för en så gammal frys. Pf på bara 56 dock.

I morse kollar jag och den är nere i nästan 27 grader. Jisses va kallt för en frysbox. Känns som onödigt kallt kanske men den saknar inställningar så inget jag kan göra åt saken. Eller kan jag?

Tanken är att låta den fortsätta gå några dagar och se hur strömförbrukningen forsätter. Det har varierat mellan 110-180W då jag tittat och den har dragit 2kWh sedan igår så den har inte tagit full effekt hela tiden, då hade den gått upp i 4kWh.

Den har förvisso behövt kyla ganska mycket bär som bara legat runt nån minusgrad som bäst (vi begravde dom i mycket snö då gamla frysen gav upp) så den kanske drar mera än vanligt nu. ~600kWh per år om den fortsätter såhär men jag tror inte det. Kunde man få ner termostaten några grader tror jag den kunde dra mindre också men ska se hur den agerar. Jag gillar den annars, så robust och pålitlig. 

Snyggare design än moderna grejer också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #1 skrivet: 20 mar-23 kl 07:17 »
På 70-80-talet var det precis som idag med kylkompressorer - vissa exemplar havererade efter några få år, men de som klarade de första 10 åren kunde gå hur länge som helst sedan.

Om kompressorn är av märke Danfoss och har startrelä med PTC-motstånd (alltså inte ett elektromagnetiskt relä med strömkännande spole) så bör man se upp. De där startreläerna kunde börja brinna, i synnerhet om de fick stå i kall och fuktig miljö där kompressorn sällan behövde starta och hålla relät varmt och torrt.
För 10-20 år sedan hade Danfoss en återkallelsekampanj där de skickade ut förbättrade startreläer gratis i utbyte mot de gamla eldfängda. Jag har för mig att man känner igen dem på att de gamla har kåpa av svart plast, de nya har någon annan färg.

En sak som brukar hända med äldre frysboxar är att isoleringen av någon slags uretanskum krymper ihop med tiden och så småningom inte isolerar något vidare. Var också misstänksam om locket verkar onormalt tungt, det förekommer att isoleringen i locket är en mineralullsmatta som drar åt sig fukt med tiden.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #2 skrivet: 20 mar-23 kl 08:18 »
Jag drog ur strömmen och testade och det sank flera grader från 26 till 21 grader på en 40 minuter i morse. Så isoleringen är förmodligen inte i toppskick längre.

Locket är dock inte tungt och då jag känner på utsidan av frysen med händerna är den inte kallare till känseln än den moderna frysbox vi köpte ny 2020, snarare tvärtom. Så jag undrar var köldbryggan är, det är inget kalldrag vid golvet heller från den.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #3 skrivet: 20 mar-23 kl 09:03 »
Många frysboxar har kondensorn innanför ytterväggarna, så då märker man inte att boxen blir kall utanpå för att isoleringen är dålig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #4 skrivet: 20 mar-23 kl 09:58 »
Jo väggarna blir varma på vissa ställen det märkte jag. Jag tyckte konceptet med instängd kondensor var lite konstigt, men förmodligen finns det nåt man tagit ställning till som jag inte tänkt på.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #5 skrivet: 20 mar-23 kl 10:45 »
En tanke har nog varit att sprida lite av kondensorns värme upp till lockkanten så att inte tätningslisten fryser fast. En del äldre frysskåp har istället ett elektriskt värmeelement runt kanten av dörren (mycket oekonomisk lösning).
Och så är det väl meningen att fördela kondensorns värmeutveckling på en så stor yta som möjligt så man kan leda bort den någotsånär effektivt till omgivningen. En frysbox bör ju se slät och snygg ut även på baksidan, verkar folk tycka, så man kan inte ha något stort utanpåliggande plåtgaller som på ett kyl- eller frysskåp.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #6 skrivet: 20 mar-23 kl 11:54 »
Jag har funderat om jag kunde få en gömd datorfläkt att blåsa in i utrymmet med slingorna, sen nåt exithål på en annan sida i botten. Borde vara effektivt med luftrörelse.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #7 skrivet: 20 mar-23 kl 12:35 »
Jag ska ta en bild idag på kompressorenheten, jag undrar om man där nånstans kan ställa ner termostaten lite. Den behöver inte vara -29 grader som sist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #8 skrivet: 20 mar-23 kl 16:36 »
Kompressorn, jag undrar om termostaten är den lilla lådan nere till höger.


Schema fanns på insidan av kompressorluckan:


Danfoss?


Ser ut som den ska hålla mellan -19 till -25 om jag tolkar detta rätt. Låter som den inte längre funkar som den ska.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #9 skrivet: 20 mar-23 kl 17:07 »
Jag har haft ett par sådana gamla som inte slår ifrån. -34 grader blev det i min stora box. En satte jag en yttre termostat på. en annan fick en timer som gick en timme och var av i tre.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #10 skrivet: 20 mar-23 kl 18:18 »
Jag har fått hjälp å tolka schemat, brytaren på startsidan kan vara så att den slår på infrysningsläget, den är inte on/off knapp. Provat slå av den nu och ska se vad som händer, kompressorn har slutat gå iaf.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #11 skrivet: 20 mar-23 kl 21:22 »
På schemat ser det ut som om det är ett elektromagnetiskt startrelä, då behöver man åtminstone inte oroa sig för att det ska ta eld.  På kyl och frys med sådant startrelä brukar man höra ett extra "klick" i det kanske en halv sekund efter att kompressorn har startat, det "klicket" hörs inte om det är PTC-startrelä.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #12 skrivet: 21 mar-23 kl 05:28 »
Det klickar inget alls för jag tror inte det fungerar som det ska. Jag måste ha frysen i infrysningsläget för att kompressorn ska gå. Nu har jag så den kör i en timme, vilar en timme med en extern sensor, verkar funka, tror jag kan dra ner on  tiden till 40 minuter.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #13 skrivet: 21 mar-23 kl 05:37 »
Om reläet är ett elektromagnetiskt ett, vad är det som brukar gå sönder i dom, spolen?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #14 skrivet: 21 mar-23 kl 06:40 »
Spolen har så få varv och grov tråd att den knappast kan gå sönder. Enda gången jag själv har varit med om problem med ett elektromagnetiskt relä, var det en av hylsorna som skulle göra kontakt med rundstiften på kompressorn, som glappade. Jag var en snorunge när jag fixade det felet för över 40 år sedan, och det kylskåpet går än idag även om det har sjungit på sista versen i åtminstone 20 år...
Men jag kan också tänka mig att man kan råka ut för brända kontakter etc i ett elektromagnetiskt startrelä.

Om kompressorn inte går alls i läget där termostaten ska reglera, så bör det rimligtvis vara fel i termostaten eller något felkopplat.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #15 skrivet: 21 mar-23 kl 08:14 »
Allt ser original ut där inne såvitt jag kan se och kompressorn startar då man lägger i läget so kopplar förbi termostaten så det är nog nånting som gått fel. Ska prova koppla ur den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #16 skrivet: 21 mar-23 kl 08:53 »
Jag misstänkte att det var kapillärrören som satt igen på de båda jag hade. Men de gick fint för övrigt. 70-talare tror jag, och jag har dem nu som mussäkert foderförråd, men de skulle säkert gå att starta. Hade ett skåp som brann också, stod en skaplig ljusbåge ut från dosan intill kompressorn. Jag råkade vara i det rummet och reagerade på ett väsande ljud så jag hann se det. Tror faktiskt jag lämnade in den på returpunkten.

Nu har jag inte stött på fler än 6-7 st trasiga frysar, men alla har haft fel på termostaten och helt fungerande kompressor.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #17 skrivet: 21 mar-23 kl 11:23 »
Med en enkel elmätare kan man se hur fiffigt det är med ett gammalt härke till frysbox. Kanske inte är fullt så idiotiskt som det verkar vid en första anblick, vem vet!
https://www.clasohlson.com/se/Elmätare-för-vägguttag/p/Pr368705000

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #18 skrivet: 21 mar-23 kl 11:33 »
Jo jag har en sån inkopplad. Den drar nog ström. 5kWh sen i söndags då jag kollde i morse. Men då har den ju gått nästan konstant och ner till -31 en bra del av den tiden. Kompressorn verkar inte så dålig, den drar mellan 150-180W för det mesta.

Isoleringen är nog den stora boven.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpt nygammal frysbox
« Svar #19 skrivet: 22 mar-23 kl 05:11 »
Lite noggrannare mätning sen igår då jag fyllde på med nyköpta frysvaror, den är inte ens halvfull ännu, så har den nu dragit ca 0,6kWh på 9 timmar, så det blir ca 1.6kWh i dygnet eller 584 kWh per år. Frysen är cirka 400 liter.

En modern frysbox på samma storlek klarar sig på 330 kWh, så en skillnad på 255 kWh.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Svarthönan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser