Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderätande höna  (läst 902 gånger)

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
Fjäderätande höna
« skrivet: 26 jan-23 kl 23:36 »
Hönan äter/biter av fjädrar på tupp i synnerhet runt kragen och hönor runt ben och under buk. Av någon anledning finner sig höns och tupp i detta men är inte bekväma med handlingen.. Tuppen duckar men står kvar höns som utsätts är paralyserade och liksom vaknar upp när jag stör den angripande hönan
Jag har ändrat miljö och jag har ändrat grupp Det fungerar i ca 14 Dagar tills gruppen är ordentligt acklimatiserad igen.Hon har på 2år kanske värp ett tjog ägg Dock inga i nya grupper i mitt ”experiment”
Jag vill gärna få veta om fler har upplevt något liknande
Ja jag kommer ta bort henne,,, så det svaret accepteras inte. MEN…vi lär mer på att lösa än att gå den lätta vägen Har du förslag eller erfarenhet ?
konstaterat är inga kvalster ohyra
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fjäderätande höna
« Svar #1 skrivet: 27 jan-23 kl 10:08 »
Några påstår att fjäderätande är tecken på proteinbrist men hur sant det är vet jag inte.

Jag har två hönor som gärna äter fjädrar men då ligger de på marken, de plockar inte aktivt. De två hönorna är också konstant dåliga i magen. Jag har 20 höns och bara de två är dåliga, jämt.
De är kladdiga bak och vi ansar och tvättar för att slippa fly strike på sommaren.

Kanske vill de äta fjädrar för att hålla magen ok eller så är just de två de som inte kan få i sig tillräckligt med protein och det är samtidigt det som ger dålig mage. Vem vet?


Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Fjäderätande höna
« Svar #2 skrivet: 28 jan-23 kl 19:41 »
Tack Efwa för att du delar med dig
Gruppen är 3 individer,en tupp och 2 hönor och jag mockar deras sittplats var dag av nyfikenhet hur deras magar fungerar och det är perfekt , är inne på om det är som du skriver om proteinbristen ,?
En iakttagelse de senaste dagarna
De har bara en holk i just denna gruppen som passar storleken för hönorna och jag har sett aktivitet med bäddning
Hönan lade ett ägg strax efter jag skrev mitt första inlägg ,, det är flera månader säkert 6 sedan hon la ett senast ett lite avlångt vitt perfekt ägg
ägget blev liggande kvar av olika anledningar ,, 3 timmar senare är ägget borta . En liten fuktighet på kanten av boet i halmen var allt
Är hon ägg ätare också? Med enbart sina egna ägg?Det är ju bara hennes ägg som inte finns
Ägg innehåller ju mycket protein eller har jag fel
De andra värper Blå,gröna,bruna
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fjäderätande höna
« Svar #3 skrivet: 02 feb-23 kl 09:28 »
Svårt att säga om de är äggätare, bara sådär. Ibland är det de själva som trampar runt och krossar äggen och då äter de oftast upp dem. Några av mina ruvande hönor äter upp ägg som inte är befruktade eller som dör under gång (så har jag tolkat det iallafall). Givetvis vet jag ju inte om det är så men tänker att annars hade de ätit upp alla ruvägg.

Visst kan det vara proteinbrist om det är så men vi vet ju inte riktigt om det är sant det där med proteinbrist........testa lägga på något proteinrikt. Ärtor kanske? Foderärtor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 5 användare (1 dolda)
tuslus, Sjul, pingu544, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser