Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dieselbrännare  (läst 3303 gånger)

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #20 skrivet: 27 dec-22 kl 12:39 »
[quote author=Själv är bäste dräng link=topic=200769.msg1874308#msg1874308 date=1672138361
 Vill man bara ha det som en enkel lösning på ett kortvarigt problem (Putins krig och Sveriges oförmåga att styra elpriser)
[/quote]
 Ska bli intressant och se om detta anses tillräckligt alternativt och självförsörjande för detta forum.

Att använda den beg frityrolja som TS tänkt är ju alternativt och en form av energiåtervinning och beg fordonsvärmare kanske rent av har en högre effektivitet och värmer bättre än den omskrivna dieselbrännaren.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Dieselbrännare
« Svar #21 skrivet: 27 dec-22 kl 12:44 »
nypriset på en dieselvärmare över nätet ligger under 2000 inkl. frakt . Det är en piratkopia på Webasto och enligt allt jag läst (och det är mycket) är dessa kopior tillförllitliga och driftsäkra.Monteras i hus,bilar,båtar m.m över hela kontinenten. Och diesel till att elda är inte något val för mig. Det är fri som hakat upp sig på det. Jag kommer att köra på veg. olja, i första hand beg. frityrolja som efter behandling kostar någon femma  per liter. Inga kemikalier utan blir ungefär som de stadsbussar som kör på detta. Visst ger det utsläpp,det gör allt utom el. Men det är ett alternativ till höga elpriser,strömavbrott o annat som kan ske. Bygga vedeldning med panna,skorsten o kulvertar som fri tyckte kostar ju 100000 och låser dessutom fast till köp av allt dyrare ved samt tar ett antal timmar av min tid som det kunde jobbas för istället. I min värld prioriteras inkomster före utgifter. Trodde de flesta resonerade så. Så 2 timmar vedhantering,skötsel av anläggning m.m skulle kosta mig minst 2000 i tappad inkomst + vedkostnad. Per dag. Enormt mycket el jag kunde köpt för de pengarna.En sådan investering går dessutom inte att räkna hem jämfört med LVP och ett normalt elpris.  Brännaren sköter sig självt vid behov,LVP sköter sig själva och elda i huset görs bara när jag är inne. Annars går pumpen. Tyvärr är många alternativare inga realister utan lever i en bubbla. Men tack för all input. Verkar inte som alternativare hänger med globalt men det var ju inget nytt. Framtiden blir nog svår när skogen inte räcker tilll,när skogsägare tvingas tilll att sätta undan 30% av sin skogsmark och granbarkborren härjar fritt som den gör här i södra Sverige. På plussidan är väl att klimatet blir allt varmare så eldningssäsongen minskar. Såg att de senaste 20 åren har 300 italienska skidanläggningar lagts ner av brist på snö. Baksidan är att det inte heller blir snösmältning vilket lämnar deras jordbruk med uttorkade floder och ingen bevattning. Och allt beror på att jag vill ha ett alternativ i min verkstad som förbrukar kanske 10 liter beg. frityrolja per säsong. klarsynt!!

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #22 skrivet: 27 dec-22 kl 12:58 »
nypriset på en dieselvärmare över nätet ligger under 2000 inkl. frakt . Det är en piratkopia på Webasto och enligt allt jag läst (och det är mycket) är dessa kopior tillförllitliga och driftsäkra.Monteras i hus,bilar,båtar m.m över hela kontinenten. Och diesel till att elda är inte något val för mig. Det är fri som hakat upp sig på det. Jag kommer att köra på veg. olja, i första hand beg. frityrolja som efter behandling kostar någon femma  per liter. Inga kemikalier utan blir ungefär som de stadsbussar som kör på detta. Visst ger det utsläpp,det gör allt utom el. Men det är ett alternativ till höga elpriser,strömavbrott o annat som kan ske. Bygga vedeldning med panna,skorsten o kulvertar som fri tyckte kostar ju 100000 och låser dessutom fast till köp av allt dyrare ved samt tar ett antal timmar av min tid som det kunde jobbas för istället. I min värld prioriteras inkomster före utgifter. Trodde de flesta resonerade så. Så 2 timmar vedhantering,skötsel av anläggning m.m skulle kosta mig minst 2000 i tappad inkomst + vedkostnad. Per dag. Enormt mycket el jag kunde köpt för de pengarna.En sådan investering går dessutom inte att räkna hem jämfört med LVP och ett normalt elpris.  Brännaren sköter sig självt vid behov,LVP sköter sig själva och elda i huset görs bara när jag är inne. Annars går pumpen. Tyvärr är många alternativare inga realister utan lever i en bubbla. Men tack för all input. Verkar inte som alternativare hänger med globalt men det var ju inget nytt. Framtiden blir nog svår när skogen inte räcker tilll,när skogsägare tvingas tilll att sätta undan 30% av sin skogsmark och granbarkborren härjar fritt som den gör här i södra Sverige. På plussidan är väl att klimatet blir allt varmare så eldningssäsongen minskar. Såg att de senaste 20 åren har 300 italienska skidanläggningar lagts ner av brist på snö. Baksidan är att det inte heller blir snösmältning vilket lämnar deras jordbruk med uttorkade floder och ingen bevattning. Och allt beror på att jag vill ha ett alternativ i min verkstad som förbrukar kanske 10 liter beg. frityrolja per säsong. klarsynt!!
Fantastisk apparat det där om den i ditt fall  kan ersätta en vedpanna för 100 000kr.

Lycka till med eldningen och bränsleanskaffningen och hoppas att du får det varmt och gott!
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dieselbrännare
« Svar #23 skrivet: 27 dec-22 kl 15:01 »
Visst är en brännarlösning motiverad med tanke på strömavbrott (men jag skulle då hellre satsat på elverk). Däremot är den knappast motiverad för att köra 10 liter vegolja per år för att slippa högt elpris. 10 liter ger ca 90 kWh, vilket en dålig värmepump ger till en kostnad av en dryg femhundring även under riktigt tokpris på elen. Det är bara att betala och se glad ut. Det kostar ett antal timmar att fixa med inköp av brännare, montering (avgaserna måste ut), filtrering av frityroljan. Med den timpenning du räknar med så är det inte värt det.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser