Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen värme med varmvatten dunkar.....går det?  (läst 1341 gånger)

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
Egen värme med varmvatten dunkar.....går det?
« skrivet: 18 nov-22 kl 17:15 »
Hej går det att värma upp tex ett hönshus, eller åtminstonde hålla några grader, med kokhett vatten i petflaskor eller större dunkar, kanske 5 liter plasthinkar så det får ånga lite också. Eller är det bara bök och besvär... hur många grader kan jag värma upp på detta sätt?


von tratt

  • Inlägg: 1710
    • Skåne
SV: Egen värme med varmvatten dunkar.....går det?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-22 kl 18:26 »
5 liter vatten som svalnar från 90 till 20 grader ger ca 400 Wh, alltså till exempel 400 Watt i en timme eller 40 W i tio timmar. En höna ger ca 10 W.

Hur stor effekt (W) som behövs beror på hur mycket värme som försvinner.

Om hönorna inte håller värmen själva tror jag inte varma dunkar löser problemet, utom som räddning någon enstaka smällkall natt kanske.
Tätning, isolering eller modifiering är nog vägen att gå! Jag har inte höns själv, men jag tror bestämt att det går att ordna hönshus som fungerar utan extravärme.

En svart dunk i fönstret kan säkert lagra lite solvärme på dagen för att sedan mildra natten.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Egen värme med varmvatten dunkar.....går det?
« Svar #2 skrivet: 19 nov-22 kl 16:42 »
Vi har ställt in en 25 liters dunk med varmvatten i något hönshus någon enstaka köldknäppsnatt. Men det är mest för att frun sett utetermometern ;D

Öppet kärl som ångar skall du akta dig för, då blir det fuktigt och det är sämre.

karsan

  • Inlägg: 1897
    • Södermanland
SV: Egen värme med varmvatten dunkar.....går det?
« Svar #3 skrivet: 10 dec-22 kl 18:44 »
men kallt vatten värmer i minusgrader, tills det är helfryst i alla fall.  Ett gram vatten (1ml) avger en kalori värme när det kallnar en grad. Ett gram vatten avger 79 kalorier när det fryser, går från vatten till is. Så vattendunkar är inte alltför dumt för att ta udden av köldknäppar. Fast stängda förstås, man vill inte öka luftfuktigheten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Egen värme med varmvatten dunkar.....går det?
« Svar #4 skrivet: 11 dec-22 kl 12:09 »
Ja, nöjer man sig med att bromsa kylan nere vid nollan (eller 5-10 grader under eftersom dunkarna isolerar och hindrar effektiv värmeavgivning vid frysning) så är fasövergången att räkna med. Genom att använda olika salter så kan man se till att fasövergången kommer vid behagligare temperatur. Det går även att ha underkylda lösningar som blir varma då man triggar igång dem, typ de kokbara handvärmarna som finns att köpa.

Finns kul projekt med sådana salter för att bevara sommarens solvärme till vintern. Är faktiskt ekonomiskt hållbart om man har ett välisolerat hus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Sebastian Berggren, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser