Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröna alger i vattnet  (läst 2009 gånger)

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
Gröna alger i vattnet
« skrivet: 27 jul-22 kl 14:53 »
Jag har förvarat dricksvatten i en genomskinlig plastdunk ute i solen i flera veckor. Nu har det förstås bildats gröna alger där. Vad är problemet egentligen, med gröna alger? Och blir vattnet drickbart om jag kokar det?
evamarta@live.se
0767-933525

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Gröna alger i vattnet
« Svar #1 skrivet: 27 jul-22 kl 17:19 »
inte bra m vatten i ljus detta grönalgvatten måste du kasta , & bäst koka vatten om du ska långtidslagra lika väl bra koka dricksvatten,  ,vad är tanken m denna långtidslagring? är de kommunalt vatten så de kan bli brist vid kris ja vad vet jag , mer än att risk för låånga strömavbrott kan komma ,,

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Gröna alger i vattnet
« Svar #2 skrivet: 27 jul-22 kl 19:25 »
inte bra m vatten i ljus detta grönalgvatten måste du kasta , & bäst koka vatten om du ska långtidslagra lika väl bra koka dricksvatten,  ,vad är tanken m denna långtidslagring? är de kommunalt vatten så de kan bli brist vid kris ja vad vet jag , mer än att risk för låånga strömavbrott kan komma ,,

Det fanns ingen tanke alls kring detta. Jag hade tänkt på annat, kan man säja. Men nu tycker jag att det är synd att hälla ut det, och undrar om grönt algvatten blir drickbart om man kokar det.
evamarta@live.se
0767-933525

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Gröna alger i vattnet
« Svar #3 skrivet: 27 jul-22 kl 20:19 »
Jag själv har inte druckit vatten med alger för att vara säker på mitt svar men det sägs att det inte är bra att dricka sådant vatten pga olika hälsorisker och vissa av dem kan vara alvarligare beroende på ens eget hälsotillstånd, med andra ord don't try at home som gäller ;D

Men om din lagring handlar om hemberedskap lagra hellre vatten reningstabletter/filter istället! Detta land är rik på vatten vart man än går på vilken årstid som helst- regn, snö och små tjärnar överallt.     

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gröna alger i vattnet
« Svar #4 skrivet: 27 jul-22 kl 22:26 »
Det fanns ingen tanke alls kring detta. Jag hade tänkt på annat, kan man säja. Men nu tycker jag att det är synd att hälla ut det, och undrar om grönt algvatten blir drickbart om man kokar det.

Alger generellt är inte goda (tycker jag i alla fall), men de flesta är inte giftiga. Om man kokar dem får de kanske en godare smak, men det har jag aldrig testat. Algrikt vatten går att filtrera om man behöver dricka det.

Om det är giftiga alger/cyanobakterier så tror jag giftet finns kvar även om du kokar soppan. Troligen bryter du ned giftet med en klortablett.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Gröna alger i vattnet
« Svar #5 skrivet: 28 jul-22 kl 06:05 »
bara för detta blev en traktor städad hade en fd ättiksflaska m kokt vatten ca 13 -14 månader utsatt för soljus men den var de inget fel på , så visst går de långtidslagra , var detta kommunalt vatten ? är de klorerat ? elr annat , hur ar de nu m alger de gillar lågt ph värde , då borde Nyttiga bikarbonat hindra algtillväxt

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Gröna alger i vattnet
« Svar #6 skrivet: 28 jul-22 kl 09:01 »
Det behövs nog ganska stora mängder bikarbonat för att påverka vattnets pH-värde tillräckligt mycket. Och då är det ju stor risk att vattnet blir oanvändbart för andra ändamål istället.

Min erfarenhet är att algtillväxt sker snabbt i ytvatten eller vatten som kommer från grävda brunnar, det växer mindre i vatten från djupborrade brunnar. Vatten från vissa kommunala vattenverk växer algerna bra i, däremot sämre i kommunalt vatten från andra håll. Möjligen kan det vara så att algerna inte gillar hårt vatten.

Det enklaste sättet att hindra algtillväxt är helt enkelt att förvara beredskapsvattendunkarna mörkt och svalt. Och ha omsättning på vattnet, byt ut det ett par gånger om året. Om man har egen pump med hydropress, hydrofor etc så bör man se till att det maskineriet står i ett svalt utrymme. Ev vattenfilter med genomskinliga behållare måste skyddas för ljus.

Även om sparat vatten inte är drickbart så kan man ju använda det till andra ändamål. Bevattning, tvätt, disk, toaspolning mm. Man behöver inte hälla bort det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gröna alger i vattnet
« Svar #7 skrivet: 28 jul-22 kl 11:26 »
Om vattnet kommer från grundvattenmagasin så innehåller det ju inga alger, och har svårt att få algtillväxt. Om vattnet kommer från en näringsfattig sjö så blir det svag algtillväxt i en dunk i solsken, liksom i sjön vattnet kom ifrån.

Vet inte hur mycket klor det krävs för att slå ut alla alger, men vattenreningsverken använder olika mycket klor på olika orter. Kan säkert påverka en del det också.


Skall man spara vatten länge är det nog smart att välja ett rent vatten från början, och så givetvis förvara det mörkt och kallt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gröna alger i vattnet
« Svar #8 skrivet: 28 jul-22 kl 14:40 »
Dricksvatten är en färskvara. Om det mot förmodan kommit med någon otrevlig bakterie så kan den förökas och man blir ordentligt sjuk. Dessutom, vatten som står länge i plast tar upp kemikalier från plasten. Jag skulle inte vilja dricka ditt vatten även om det var kokt. Innan dunken blir använd igen skulle jag rengöra den noga.
kretslopp

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Gröna alger i vattnet
« Svar #9 skrivet: 30 jul-22 kl 17:50 »
Kommunalt vatten har ett gränsvärde på max 0,4 mg klor/ liter dricksvatten. .

Källa : NSVA

Sent from my SM-A515F using Alternativ.nu mobile app
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 2 användare
köksträdgård, Rep

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser