Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timmerstuga vs reglar och plank?  (läst 4396 gånger)

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
Timmerstuga vs reglar och plank?
« skrivet: 11 jan-22 kl 09:12 »
Ursäkta om jag låter amatörmässig men det är för att jag är det och försöker reda ut saker.

En timmerstuga kan stå utan värme på vintern vad jag har förstått utan att ta skada om det är en enkel stuga?

Kan en stuga byggd med reglar och plank också stå kall under vintern utan att ta skada precis som en timmerstuga?

Anledning till att jag undrar är för att jag letar (alternativt kanske ska bygga) en stuga som kommer vara utan el eller vatten indraget och som kommer stå kall större delen av vintern.
Enda värmekällan kommer vara en vedspis eller en kamin liknande något från Vermont tex Defiant.

Vilket av dessa två alternativ klarar sig bäst och vilken har längst livslängd (gissar på timmer)?
Jag har säkert glömt massa saker men fråga bara för att få bättre klarhet med vad jag menar :P

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-22 kl 10:48 »
Reglar och plank klarar sig bra vid kallställning, det som skiter sig brukar vara tapeter, gips och sådant, plus om man har täta mattor på golvet. Men ett modernt regelhus har ju också problemet att det sitter en plast under gipsen som gör att allt förvärras när det periodvis blir kallare inne än ute.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #2 skrivet: 11 jan-22 kl 11:00 »
Reglar och plank klarar sig bra vid kallställning, det som skiter sig brukar vara tapeter, gips och sådant, plus om man har täta mattor på golvet. Men ett modernt regelhus har ju också problemet att det sitter en plast under gipsen som gör att allt förvärras när det periodvis blir kallare inne än ute.

Rätt mig om jag har fel men visst kan jag bygga utan gipsskivor?
Jag har fått för mig att jag kan bygga på detta vis med sett från utsidan. Panel --> luftspalt --> Hunton vindtät --> isolering (träfiber) --> Hunton vindtät --> Panel. Funkar detta eller har jag missat något?
Tänker på att ha panel inne så inga taper eller liknande, med andra or så basic som möjligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #3 skrivet: 11 jan-22 kl 11:27 »
Gips är ju ett modernt material framtaget för att främst ge släta ytor. den byggbeskrivning du gjort ser bra ut. Undvik moderna material utan håll  dig till  beprövade saker. när det gäller målning invändigt klarar inte moderna färger stora temperaturskillnader. De krackelerar och vid fukt möglar de.  Använd även här beprövad teknik. Linoljefärg funkar lika bra ute som inne. Limfärg (som främst används på takytor inne) klarar också ett kallställt hus under förutsättning att det inte blir enormt fuktigt. Det finns dock ett recept på limfärg med linoljeförstärkning som gör den vattentålig och som gör den lämplig även till väggar. Äggoljetempera kan också funka under förutsättningen  att fuktigheten vid kallställning är rimlig. Den tenderar nämligen vid stor fukthalt att mögla pga innehållet av protein (äggen). 
Timmerhusets fördel är ju att det klarar kallställning oftast utmärkt. Regelhusets fördel är troligen att det är enklare att värma upp pga bättre isolering och under förutsättning man använder organiska material i  isoleringen och undviker plast (allt måste kunna andas) så skulle jag nog ändå satsa på ett regelhus. Även det är ju en beprövad teknik. Stolpvirkeshus har ju funnits sedan vikingatid.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #4 skrivet: 11 jan-22 kl 11:29 »
Absolut kan du bygga utan gips, som vindskydd funkar Örnpapp utmärkt oavsett om du bygger en panelad timmerstuga eller en regelstomme.
Väljer man mtrl som visat sig fungera bra i tidvis kallställda hus i mer än en mansålder bör det gå bra att bygga ett sådant även i dag.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #5 skrivet: 11 jan-22 kl 11:32 »
Gips är ju ett modernt material framtaget för att främst ge släta ytor. den byggbeskrivning du gjort ser bra ut. Undvik moderna material utan håll  dig till  beprövade saker. när det gäller målning invändigt klarar inte moderna färger stora temperaturskillnader. De krackelerar och vid fukt möglar de.  Använd även här beprövad teknik. Linoljefärg funkar lika bra ute som inne. Limfärg (som främst används på takytor inne) klarar också ett kallställt hus under förutsättning att det inte blir enormt fuktigt. Det finns dock ett recept på limfärg med linoljeförstärkning som gör den vattentålig och som gör den lämplig även till väggar. Äggoljetempera kan också funka under förutsättningen  att fuktigheten vid kallställning är rimlig. Den tenderar nämligen vid stor fukthalt att mögla pga innehållet av protein (äggen). 
Timmerhusets fördel är ju att det klarar kallställning oftast utmärkt. Regelhusets fördel är troligen att det är enklare att värma upp pga bättre isolering och under förutsättning man använder organiska material i  isoleringen och undviker plast (allt måste kunna andas) så skulle jag nog ändå satsa på ett regelhus. Även det är ju en beprövad teknik. Stolpvirkeshus har ju funnits sedan vikingatid.

Ja men stort tack för sjukt bra input. I sidan ska inte målas utan antagligen vara helt obehandlad. Vill ha så rustikt som möjligt.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #6 skrivet: 11 jan-22 kl 11:37 »
Absolut kan du bygga utan gips, som vindskydd funkar Örnpapp utmärkt oavsett om du bygger en panelad timmerstuga eller en regelstomme.
Väljer man mtrl som visat sig fungera bra i tidvis kallställda hus i mer än en mansålder bör det gå bra att bygga ett sådant även i dag.

Tack så hämskt mycket för bra input. Jag var lite orolig över att jag var ute och cyklade och behövde massa plast och skit men så tänkte jag efter att hur ska huset andas då när det står kallställt :P

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #7 skrivet: 11 jan-22 kl 11:44 »
Tack så hämskt mycket för bra input. Jag var lite orolig över att jag var ute och cyklade och behövde massa plast och skit men så tänkte jag efter att hur ska huset andas då när det står kallställt :P
Moderna mtrl är i bland både snabba och bekväma att jobba med och tätare eller med färre skarvar än traditionella men det är kanske inte det man prioriterar mest om man bygger åt sig själv.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #8 skrivet: 11 jan-22 kl 12:02 »
Moderna mtrl är i bland både snabba och bekväma att jobba med och tätare eller med färre skarvar än traditionella men det är kanske inte det man prioriterar mest om man bygger åt sig själv.

Kan man använda Hunton Vindtät under plåttak (så klart med luftspalt) eller ska man ha Hunton Trossbotten? Hur ska jag göra med taket?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #9 skrivet: 11 jan-22 kl 13:04 »
Kan man använda Hunton Vindtät under plåttak (så klart med luftspalt) eller ska man ha Hunton Trossbotten? Hur ska jag göra med taket?
Jag rekommenderar boken 'bygga fritidsstuga' av Lars Ingemar Hultqvist, i den kan du få tips, mtrl rekommendationer och vettiga ritningar som får kopieras och användas vid bygglovsansökan.

Boken visar en stuga i regelvirke med panel på 28m2 som lätt kan utökas till 54m2.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #10 skrivet: 11 jan-22 kl 13:41 »
En sak som antyds tidigare i tråden men som förtjänar att skrivas lite tydligare:

Fuktspärrar, byggplast mm använder man ENDAST i hus som är avsedda att stå ständigt uppvärmda och bebodda.
Sommarstugor, gäststugor, förråd, garage och liknande byggnader som med stor sannolikhet kommer att vara kallställda då och då, eller där det sällan eller aldrig pågår fuktalstrande verksamhet (typ matlagning, klädtvätt, dusch/bad), bygger man utan fuktspärr.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #11 skrivet: 11 jan-22 kl 17:14 »
plast används endast då man använder isolering av typ mineralull eller stenull. De kräver detta då de annars buffrar fukt.Vilket ju  är en katastrof för det trävirke som är i väggen. bygger man med material som andas behövs inga plaster. Även i hus som endast uppvärms då och då krävs alltså plast som kondensskydd om mineralull används. blöt mineralull torkar sällan ut  utan ger istället upphov till mögel och i förlängningen röta på anliggande trä.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #12 skrivet: 11 jan-22 kl 17:30 »
Även i hus som endast uppvärms då och då krävs alltså plast som kondensskydd om mineralull används. blöt mineralull torkar sällan ut  utan ger istället upphov till mögel och i förlängningen röta på anliggande trä.
Det där har du fått om bakfoten, om man bygger torra bostadsutrymmen likt de som beskrivs i boken bygga fritidsstuga går det utmärkt att avstå plast och använda mtrl som förhydringspapp, asfaboard och masonit.
Bygger man dusch sätter man lämpligen plastmatta  eller motsvarande på golv och vägg och förstärkt fuktstyrd mekanisk ventilation(paxfläkt) lokalt i våtutrymmet.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #13 skrivet: 11 jan-22 kl 17:37 »
men då används inte mineralull utan isolering som kan andas.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #14 skrivet: 11 jan-22 kl 18:15 »
Det finns många exempel på byggnader som har klarat sig i många år med mineralullsisolering och ingen fuktspärr alls, utan minsta fuktskada eller mögel- eller rötangrepp.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #15 skrivet: 11 jan-22 kl 18:22 »
men då används inte mineralull utan isolering som kan andas.
I den konstruktion jag rekommenderar föreslås naturfiber eller mineralull, ingen plastfolie. Till bjälklaget rekommenderas speciellt kutterspån eller lösfylld naturfiber  ev kompletterat med mineralull klämd vid kanterna och iaf jag anser att Hultqvist och Liedner som gett ut boken på Svensk byggtjänst är erfarna och har torrt på fötterna då de rekommenderar mineralull eller sprutad naturfiber utan plast i konstruktionen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #16 skrivet: 12 jan-22 kl 11:24 »
Vi behöver inte äns diskutera andra material efter som jag endast kommer använda träfiber och det är redan "spikat" :P

Detta var ju min första tanke Panel --> luftspalt --> Hunton vindtät --> isolering (träfiber) --> Hunton vindtät --> Panel

men skulle man klara sig så här istället? Panel --> luftspalt --> Hunton vindtät --> isolering (träfiber) --> luftspalt --> Panel
för då skulla jag kunna spara lite pengar på att inte sätta Hunton vindtät på insidan av huset eller måste man ha det där också?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #17 skrivet: 12 jan-22 kl 12:02 »
Jag skulle inte sätta vindtät under innerpanelen, bättre se till att isoleringen inte har glipor.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #18 skrivet: 12 jan-22 kl 12:27 »
Jag skulle inte sätta vindtät under innerpanelen, bättre se till att isoleringen inte har glipor.

Ok tack :)

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #19 skrivet: 12 jan-22 kl 12:45 »
Vi behöver inte äns diskutera andra material efter som jag endast kommer använda träfiber och det är redan "spikat" :P

Detta var ju min första tanke Panel --> luftspalt --> Hunton vindtät --> isolering (träfiber) --> Hunton vindtät --> Panel

men skulle man klara sig så här istället? Panel --> luftspalt --> Hunton vindtät --> isolering (träfiber) --> luftspalt --> Panel
för då skulla jag kunna spara lite pengar på att inte sätta Hunton vindtät på insidan av huset eller måste man ha det där också?
Din tilltänkta leverantör Hunton  har förmodligen som många andra byggmtrltillverkare en instruktion hur produkten ska användas, den brukar lätt hittas på nätet.

Det är nog ganska ovanligt att någon vill ha asfaboard(för det är väl det vi pratar om här, Hunton Vindtät) på den varma sida  av väggen då den är asfaltsinpregnerad och kan lukta starkt.

Om jag skulle välja asfaboard i dag skulle jag sannolikt ta Moelvens fabrikat då den har rätt längd(274cm) och därmed täcker även bjälklaget på en normal yttervägg.

Asfaboard har fördelar utvändigt, den styvar upp regelstommar likt GNU och andra skivmtrl så man ofta inte behöver sätta hålband, den brukar vara tålig för väder och vind på ett helt annat sätt än förhydringspapp vilket är tacksamt om man inte kan få på ytterpanelen direkt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, FrökenMyra, peterm, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser