Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Belysning hönshus  (läst 2182 gånger)

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
Belysning hönshus
« skrivet: 29 nov-21 kl 21:05 »
Jag har belysningsarmatur för E27 lampor i mitt hönshus och har tidigare kört halogenlampor. Men nu är både vanliga glödlampor och halogen borta.
Höns är känsliga för flimmer från lågenergilampor och lysrör vad jag läst och ska ha minst ha 120 Hz. Men jag har sökt på internet och pratat i lampaffären med elektriker men hittar inte bra E27 ljuskälla för hönsen.

Hur har ni andra hönsägare löst problemet?
Tips mottages tacksamt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Belysning hönshus
« Svar #1 skrivet: 29 nov-21 kl 21:24 »
Philips har flimmerfria lampor.

Sök E27 flimmerfritt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Belysning hönshus
« Svar #2 skrivet: 29 nov-21 kl 21:39 »
Jag har belysningsarmatur för E27 lampor i mitt hönshus och har tidigare kört halogenlampor. Men nu är både vanliga glödlampor och halogen borta.
Höns är känsliga för flimmer från lågenergilampor och lysrör vad jag läst och ska ha minst ha 120 Hz. Men jag har sökt på internet och pratat i lampaffären med elektriker men hittar inte bra E27 ljuskälla för hönsen.

Hur har ni andra hönsägare löst problemet?
Tips mottages tacksamt?

Jag har många 40 och 60w glödlampor på lager, var finns du?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Belysning hönshus
« Svar #3 skrivet: 30 nov-21 kl 01:39 »
Jag har belysningsarmatur för E27 lampor i mitt hönshus och har tidigare kört halogenlampor. Men nu är både vanliga glödlampor och halogen borta.
Höns är känsliga för flimmer från lågenergilampor och lysrör vad jag läst och ska ha minst ha 120 Hz. Men jag har sökt på internet och pratat i lampaffären med elektriker men hittar inte bra E27 ljuskälla för hönsen.

Hur har ni andra hönsägare löst problemet?
Tips mottages tacksamt?

Här är det inte något problem om hönsen skulle lägga 0,3% färre ägg för att de blir irriterade på lampan. Och antingen så är Biltemas lampor flimmerfria (jag ser inget i alla fall) eller så tycker de att det är ett litet problem, för jag har inte sett dem reagera på belysningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Belysning hönshus
« Svar #4 skrivet: 30 nov-21 kl 07:35 »
Flimret från en vanlig glödlampa eller halogenlampa får en frekvens som är 2 x nätfrekvensen, alltså 100 Hz i civiliserade delar av världen (120 Hz i USA och en del andra länder som har 60 Hz nätfrekvens).

De flesta lågenergi- och LED-lampor likriktar och glättar nätspänningen innan den går vidare till drivdonet som matar själva ljuskällan, så de blir i praktiken helt flimmerfria. Enda undantagen jag känner till är vissa s k dimbara lampor, samt en del extrema lågprislampor (såna som man kan köpa från kinanasare på Ebay) med bara halvvågslikriktning och ingen glättning efter.

Det är ju om inte annat lätt gjort att plocka isär en lampa av den sort man är spekulant på och studera hur drivdonet är konstruerat. Man kan även gärna mäta spänning och ström till själva ljuskällan med oscilloskop för att studera hur väl glättad likspänningen är.  Om nödvändigt, kan man komplettera drivdonet med ytterligare glättningskondensatorer.
Tänk på att de där kondensatorerna ofta är de komponenter som har kortast livslängd i en LED-lampa, vill man ha perfekt flimmerfritt ljus bör man vara beredd att byta dem en eller ett par gånger under lampans livslängd.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Belysning hönshus
« Svar #5 skrivet: 30 nov-21 kl 10:58 »
Flimret från en vanlig glödlampa eller halogenlampa får en frekvens som är 2 x nätfrekvensen, alltså 100 Hz i civiliserade delar av världen (120 Hz i USA och en del andra länder som har 60 Hz nätfrekvens).

De flesta lågenergi- och LED-lampor likriktar och glättar nätspänningen innan den går vidare till drivdonet som matar själva ljuskällan, så de blir i praktiken helt flimmerfria. Enda undantagen jag känner till är vissa s k dimbara lampor, samt en del extrema lågprislampor (såna som man kan köpa från kinanasare på Ebay) med bara halvvågslikriktning och ingen glättning efter.

Det är ju om inte annat lätt gjort att plocka isär en lampa av den sort man är spekulant på och studera hur drivdonet är konstruerat. Man kan även gärna mäta spänning och ström till själva ljuskällan med oscilloskop för att studera hur väl glättad likspänningen är.  Om nödvändigt, kan man komplettera drivdonet med ytterligare glättningskondensatorer.
Tänk på att de där kondensatorerna ofta är de komponenter som har kortast livslängd i en LED-lampa, vill man ha perfekt flimmerfritt ljus bör man vara beredd att byta dem en eller ett par gånger under lampans livslängd.
Är det inte överkurs att byta kondingar i ledlampor?

Stör man sej på flimmret kan man väl flytta lampan till en plats där flimmret inte stör människa eller djur om man vill utnyttja lampans fulla livslängd, i källare, vedbod eller på vinden kan väl en flimrande lampa få leva vidare om man så önskar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Belysning hönshus
« Svar #6 skrivet: 01 dec-21 kl 14:53 »
Tack för alla svar! Jag vill ju att hönsen har det så bra som möjligt  ska söka efter flimmerfria för säkerhets skull.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Belysning hönshus
« Svar #7 skrivet: 01 dec-21 kl 17:12 »
Tack för alla svar! Jag vill ju att hönsen har det så bra som möjligt  ska söka efter flimmerfria för säkerhets skull.
Nu med minusgrader kunde ju en gammaldax energislösande glödlampa sprida lite värme i hönshuset
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Belysning hönshus
« Svar #8 skrivet: 03 dec-21 kl 10:10 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Belysning hönshus
« Svar #9 skrivet: 03 dec-21 kl 10:38 »
Såg inte färgspektrat, men det är säkert bra att köpa en märkeslampa, i alla fall om man inte provat sig fram till några bra. Priset var ju bra också.


jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Belysning hönshus
« Svar #10 skrivet: 03 dec-21 kl 18:45 »

Jag menade färgtemperatur…4000 K

Dajnah

  • Inlägg: 1
SV: Belysning hönshus
« Svar #11 skrivet: 26 mar-22 kl 09:28 »
Kör lysrör i mitt ”vanliga” fågelhus. Är det helt fel för höns?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Belysning hönshus
« Svar #12 skrivet: 26 mar-22 kl 09:56 »
Kör lysrör i mitt ”vanliga” fågelhus. Är det helt fel för höns?
Inga problem om det är flimmerfritt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser