Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slunga honung. Vad behöver jag?  (läst 1414 gånger)

Nilsson

  • Inlägg: 100
Slunga honung. Vad behöver jag?
« skrivet: 14 jun-21 kl 22:09 »
Kan någon kanske ge lite tips på vad jag behöver köpa in för att slunga honung när man startar på noll och har ett par kupor?  Vad är nödvändigt och vad är onödigt? Alla tips mottages!

 

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Slunga honung. Vad behöver jag?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-21 kl 02:19 »
1. Undvik allt som är handvevat
2. Hur många samhällen och vad tror du att ditt max är?
3. Vilket ram format?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Slunga honung. Vad behöver jag?
« Svar #2 skrivet: 15 jun-21 kl 10:54 »
Kan någon kanske ge lite tips på vad jag behöver köpa in för att slunga honung när man startar på noll och har ett par kupor?  Vad är nödvändigt och vad är onödigt? Alla tips mottages!

Du behöver några saker som du alldeles säkert redan har hemma, en brödkniv, en balja, ett litet bord. Några saker som biredskaphandlarna har, en avtäckningsgaffel(där kniven inte kommer åt), ett plastkärl med kran, ett par silar. Om du har bara några få kupor räcker det med den enklaste handvevade slungan. Istället för att köpa en dyr slunga som används ett par timmar om året, engagera någon ung person. Motivera med något, typ en påse bilar per laddning, utbetalas endast om alla ramar blir noggrant slungade. Det sista är mycket viktigt, annars får du bara hjälp med 2-4 ramar.

Jag håller förstås med om att en motordriven slunga ska man ha, men när man startar är det mycket som kan hända. Och har man begränsat med kapital så är det bättre att lägga de tusenlapparna på lådor, ramar och vax. De sakerna är mycket viktigare än en motorslunga.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Slunga honung. Vad behöver jag?
« Svar #3 skrivet: 15 jun-21 kl 13:19 »
1. Undvik allt som är handvevat
2. Hur många samhällen och vad tror du att ditt max är?
3. Vilket ram format?
LN format har jag.
Nu bara två samhällen, men jag kan definitivt se en potential att öka ganska kraftigt som en del I jordbruket.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Slunga honung. Vad behöver jag?
« Svar #4 skrivet: 15 jun-21 kl 13:20 »
Du behöver några saker som du alldeles säkert redan har hemma, en brödkniv, en balja, ett litet bord. Några saker som biredskaphandlarna har, en avtäckningsgaffel(där kniven inte kommer åt), ett plastkärl med kran, ett par silar. Om du har bara några få kupor räcker det med den enklaste handvevade slungan. Istället för att köpa en dyr slunga som används ett par timmar om året, engagera någon ung person. Motivera med något, typ en påse bilar per laddning, utbetalas endast om alla ramar blir noggrant slungade. Det sista är mycket viktigt, annars får du bara hjälp med 2-4 ramar.

Jag håller förstås med om att en motordriven slunga ska man ha, men när man startar är det mycket som kan hända. Och har man begränsat med kapital så är det bättre att lägga de tusenlapparna på lådor, ramar och vax. De sakerna är mycket viktigare än en motorslunga.
Jag har sett en del begagnade men dom ligger för långt bort.  Hur länge måste man veva för att det skall bli färdigt?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Slunga honung. Vad behöver jag?
« Svar #5 skrivet: 15 jun-21 kl 13:42 »
Hur länge måste man veva för att det skall bli färdigt?

Några minuter, det beror förstås på hur tixotrop honungen är, och hur bra du avtäckt, och hur tränad du är, dvs hur snabbt du vevar. Men även på vilken temperatur ramarna har förvarats i.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser