Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungspris 2021  (läst 3909 gånger)

Sven.82

  • Inlägg: 21
    • Bohuslän
Honungspris 2021
« skrivet: 14 jun-21 kl 17:32 »
Vad tar ni för eran honung nu i år?

Jag kommer sälja runt 100kg mest till arbetskamrater och grannar. Jag hade en tanke om att ta 75 kronor för en 500g-burk och ha ett erbjudande om 3 för 200. Är detta lagom eller tycker ni detta är för mycket?

Ingen särskild sorthonung, utan det traktens drag har att erbjuda. 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Honungspris 2021
« Svar #1 skrivet: 14 jun-21 kl 18:55 »
Det är väl ett bra pris.. jag skulle gladeligen betalt det för svensk honung..
Fjäderfän och kaniner

 

JoPeJu

  • Inlägg: 19
    • Västergötland
SV: Honungspris 2021
« Svar #2 skrivet: 14 jun-21 kl 23:24 »
tar 120 kr för 500 gram i år då det med all sannolikhet kommer bli ett skit år. Massa svärmar och kort blomsäsong pga kort vår.

folk som vill ha köper och har bara så det räcker till stamkunder

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Honungspris 2021
« Svar #3 skrivet: 16 jun-21 kl 09:31 »
Vad tar ni för eran honung nu i år?

Frågan är vad kunderna tycker, köper de mindre om priset är högre, eller...? Jag hörde en bekant på fullt allvar säga att han skulle aldrig köpa en bil som kostar under ett visst belopp. Det är alltså fullt möjligt att Jopejus kunder är mer nöjda, för de har betalt mer.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
Honungspris 2021
« Svar #4 skrivet: 16 jun-21 kl 11:32 »
Jag ger 80 kr för en burk. Det är helt ok. Blir det mycket dyrare blir det ju en klassfråga att kunna konsumera svensk honung. Många har inte råd att ge 120kr för en burk honung.

Västgöte

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Honungspris 2021
« Svar #5 skrivet: 16 jun-21 kl 13:21 »
Brukar titta på priserna i livsmedelsbutikerna när jag passerar hyllorna. Stora COOP,  Willys och ICA Kvantum ligger alla på 80 kr för en burk på 500 gram om det är riktig svensk honung. Ekologiskt odlad är betydligt dyrare och utländsk (förmodad) skräphonung är avsevärt billigare (men vem vill ha det)?

Så 75 kr är ett högst skäligt pris.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Honungspris 2021
« Svar #6 skrivet: 16 jun-21 kl 18:59 »
Brukar titta på priserna i livsmedelsbutikerna när jag passerar hyllorna. Stora COOP,  Willys och ICA Kvantum ligger alla på 80 kr för en burk på 500 gram om det är riktig svensk honung. Ekologiskt odlad är betydligt dyrare och utländsk (förmodad) skräphonung är avsevärt billigare (men vem vill ha det)?

Så 75 kr är ett högst skäligt pris.

Skäligt, ja, men...en liten biodlare har väl sällan kvar någon honung på våren. Priset borde kanske sättas mer som ekologisk honung, eller så att den räcker till maj året därpå

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Honungspris 2021
« Svar #7 skrivet: 21 jun-21 kl 17:53 »
80 kronor inklusive moms för en burk lokalproducerad 500-grams burk Svensk honung till konsument är väl det minsta man kan begära. Det går bra att sälja tonvis....  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lamfido

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Honungspris 2021
« Svar #8 skrivet: 14 aug-21 kl 08:13 »
Jag tänker också ta 75 kr för min honung (för 500g burken) och 140 kr för 1 kg.

Jag upplever dock att många här i närheten tar 70 kr för 500g så jag är lite kluven.
Kommer deras honung sälja bättre än min?? Ibland tänker jag också gå ner till 70 kr men egentligen tycker jag 75 kr är ett bra pris. Jag vill ju inte pressa ner priset men samtidigt vill jag så klart bli av med mina burkar. Har ca 100 kg kvar att sälja.

Vad tycker ni??

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Honungspris 2021
« Svar #9 skrivet: 14 aug-21 kl 09:07 »
Kommer deras honung sälja bättre än min??

Men den frågan är väl egentligen bara intressant om du har ett stort lager du inte tror att du blir av med. Eller om du, som nu, har 100 kg och behöver pengarna omedelbart.

Fråga dig hellre var du själv gillar att köpa något du bara behöver köpa några gånger om året? Åker du till en butik som du vet har öppet och har varan, eller kollar du efter ett ställe som bara kanske har öppet en vecka om året?




Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Honungspris 2021
« Svar #10 skrivet: 17 aug-21 kl 14:05 »
Jag tänker också ta 75 kr för min honung (för 500g burken) och 140 kr för 1 kg.

Jag upplever dock att många här i närheten tar 70 kr för 500g så jag är lite kluven.
Kommer deras honung sälja bättre än min?? Ibland tänker jag också gå ner till 70 kr men egentligen tycker jag 75 kr är ett bra pris. Jag vill ju inte pressa ner priset men samtidigt vill jag så klart bli av med mina burkar. Har ca 100 kg kvar att sälja.

Vad tycker ni??

Den första frågan att ställa i sammanhanget är ju: Är det försäljning med moms eller ej?

80-85kr minimum för en 500-grams burk inklusive moms är nog nedre gränsen. Till det priset kan man sälja tonvis med honung.....

Konkurrensen mellan försäljare av honung är tyvärr väldigt snedvriden i vårt vackert avlånga land. De som säljer honung för att kunna betala in sociala avgifter och pensionsavsättning och så vidare, de har inte många kronor över per kilo jämfört med de övriga säljarna. Å andra sidan är det livskvalité och en fröjd att låta bina stå för ens försörjning här på jorden. Vi som fyller vår framtida pension på detta sätt är ganska lätträknade - udda typer helt enkelt.  8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Honungspris 2021
« Svar #11 skrivet: 17 aug-21 kl 16:40 »
Köpte honung i den lokala Ica-butiken, svensk, märkt med Sveriges biodlares riksförbund och krav-märkt,bina och odlaren bor i området, 500g kostade mig 75kr

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Honungspris 2021
« Svar #12 skrivet: 17 aug-21 kl 17:17 »
Köpte honung i den lokala Ica-butiken, svensk, märkt med Sveriges biodlares riksförbund och krav-märkt,bina och odlaren bor i området, 500g kostade mig 75kr

Gratulerar! Förmodligen bland de billigaste KRAV-burkarna på Ica i hela landet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Nina W, von tratt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser