Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idegran i täckodling  (läst 1142 gånger)

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
Idegran i täckodling
« skrivet: 13 jun-21 kl 14:49 »
Kan man använda kvistar från Idegran som täckmaterial i grönsaksodling, kor tål ju inte att äta Idegran, så jag funderar på om det finns något ämne i idegranen som kan gå över till grönsakerna när idegranen börjar förmultna  och som vi får i oss när vi äter grönsakerna och som vi inte skulle må så bra av att äta.   
« Senast ändrad: 13 jun-21 kl 22:40 av gröngölingen »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Idegran i täckodling
« Svar #1 skrivet: 14 jun-21 kl 16:20 »
När det gäller sånt som man är lur på och kan vara potentienellt skadligt/farligt så måste man resonera med sig själv lite.

Vilken är toxioteten?
Hur pass mycket behöver man få i sig som är giftigt för att det ska bli fara och färde.
Halveringstiden.
Vad händer när det bryts ner.

Vi vet att det är skadligt för kor, men varför?
Hur bryts ämnena ner när det torkar och komposteras?
Normalt set så tar jordbakterierna hand om sånt som är skadligt när det bryts ner och det lakas ut när det regnar på det.

Med detta i bakhuvudet så skulle jag om jag har odlingslimpor med sluttande kanter lägga misstänkt matrial längs kanterna eller i gångarna. Där ligger det bra och komposteras hyffsat fort, idegran som dessutom är trä hjälper till att sänka kvävenivåerna i gångarna vilket innebär att ogräs inte trivs.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Idegran i täckodling
« Svar #2 skrivet: 14 jun-21 kl 19:00 »
I princip allt i idegranen är giftigt, jag vet inte hur snabbt giftet bryts ner men jag skulle inte ta risken. Rent generellt är barr ändå inte speciellt bra att täckodla med, de innehåller en del terpentin och annat. Löv är mycket bättre.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Idegran i täckodling
« Svar #3 skrivet: 14 jun-21 kl 21:39 »
I princip allt i idegranen är giftigt, jag vet inte hur snabbt giftet bryts ner men jag skulle inte ta risken. Rent generellt är barr ändå inte speciellt bra att täckodla med, de innehåller en del terpentin och annat. Löv är mycket bättre.

Åter igen hamnar man då i frågan hur mycket det handlar om.
Blir det 20 cm tjockt täcke eller 2 cm.
Terpentin är lättflyktigt och avgår väldigt snabbt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, javill, malarmaster, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser