Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomater  (läst 959 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
Tomater
« skrivet: 14 maj-21 kl 10:35 »
När kan man sätta ut toomatplantorna? Jag hade tänkt att ha dem vid huset, i rabatten, och där blir det ju lite varmt.

javill

  • Inlägg: 11389
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tomater
« Svar #1 skrivet: 14 maj-21 kl 11:02 »
Lite beroende på var du bor och hur vädret spås vara närmsta tiden. Men dygnstemperaturen bör nog ligga över tio grader. Håll koll på om det utlovas frost. Då måste de täckas. Glöm inte att härda plantorna innan du planterar ut dem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tångräkan

  • Inlägg: 1978
    • Åland
SV: Tomater
« Svar #2 skrivet: 14 maj-21 kl 14:11 »
Jag planterade ut fyra plantor av någon sibirisk sort som jag fått frön av igår. De ska kunna stå på friland men jag vet att jag chansade, nu är det varmt men risken för frost är inte över. Annars brukar jag ha tomater i krukor som jag ställer innanför ett kompostgaller som jag virar något runt för att minska på blåsten. Det blåser konstant här på Åland men klimatet är ganska milt. Mina krukor står ute på trappan dagtid men får komma in på natten ännu en tid.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

 

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Tomater
« Svar #3 skrivet: 14 maj-21 kl 14:12 »
Tack för era svar, då kommer jag att härda dem ett tag, innan de planteras ute.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 3 användare (1 dolda)
tuslus, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser