Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja äpplen från äppleodling  (läst 1656 gånger)

Maliva

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Sälja äpplen från äppleodling
« skrivet: 21 aug-20 kl 18:32 »
En vän till mig har nyligen köpt en liten äppleodling på 3 hektar som han tänker ställa om till ekologisk. Vi känner oss lite rådvilla hur vi kan använda och sälja höstens skörd. Det tar tre år innan de blir registrerade som ekologiska men de är i allafall obesprutade vilket inte verkar vara så vanligt. Hur gör man enklast när allt är nytt och man inte vill att äpplena ska hänga och ruttna på träden? Finns det folk att anlita som kan skörda själva. Vi vill helst inte köra självplockning eftersom det är obemannat där för det mesta. Tacksam för lite tips!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sälja äpplen från äppleodling
« Svar #1 skrivet: 21 aug-20 kl 19:51 »
En vän till mig har nyligen köpt en liten äppleodling på 3 hektar som han tänker ställa om till ekologisk. Vi känner oss lite rådvilla hur vi kan använda och sälja höstens skörd. Det tar tre år innan de blir registrerade som ekologiska men de är i allafall obesprutade vilket inte verkar vara så vanligt. Hur gör man enklast när allt är nytt och man inte vill att äpplena ska hänga och ruttna på träden? Finns det folk att anlita som kan skörda själva. Vi vill helst inte köra självplockning eftersom det är obemannat där för det mesta. Tacksam för lite tips!

Reko-ring.
Självplock under bestämda tider.
Ärlighetsplock efter avtal.
Det finns ett gäng fruktringar där man kan sälja via.

Kontakta de olika mysterierna som finns.  Dom har en del koll också.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Maliva

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Sälja äpplen från äppleodling
« Svar #2 skrivet: 21 aug-20 kl 22:09 »
Tusen tack för tips 😊 Ska kolla upp det!

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Sälja äpplen från äppleodling
« Svar #3 skrivet: 22 aug-20 kl 10:16 »
Fyra olika förslag
1. Sälja till torghandlare i Skåne och Blekinge
2. Sälja till Tord Erikssons frukt i Arkelstorp
3. Anslut Er till Äppelriket
4. Låt något musteri göra must av allt, leta upp småbutiker runt om i Skåne som vill sälja musten.

Maliva

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Sälja äpplen från äppleodling
« Svar #4 skrivet: 23 aug-20 kl 13:56 »
Tusen tack för alla tips! 😊 Det är värdefullt när man är ny på banan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser