Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker bra vattenförvaring, dunkar etc utan BPA  (läst 2170 gånger)

Grihm

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
Söker bra vattenförvaring, dunkar etc utan BPA
« skrivet: 06 feb-19 kl 00:13 »
Söker info om vad för dunkar som är bäst att förvara vatten i. Dunkarna ska ställas både i lägenheten, källaren samt i förråd.

Har några preferenser som jag vill kunna bocka av på dessa, och det är

1: BPA fritt helt.
2: Minimum 10 liter st, max 25 liter st.
3: Stapelbara
4: Möjlighet att koppla på en form av kran eller annan förenkling för hällande. ( Ingen dealbreaker om det inte finns )
5: Ekonomiskt försvarbart.

Många tipsar om Biltemas dunkar etc, men utöver att det ofta bara står att de är livsmedelsklassade så finns inte mycket mer att tillgå. Jag vill kunna bocka av denna del utan att ha en massa " det får duga " för just vatten är ju en av de mest kritiska aspekterna i prepping och förvarande.

Eventuella inköpsställen behöver nödvändigtvis inte vara belagda i Sverige endast.

MVh Johan

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Söker bra vattenförvaring, dunkar etc utan BPA
« Svar #1 skrivet: 06 feb-19 kl 01:16 »
Det är svårt att få plastdunkar som är helt fria från BPA mm, för även om det inte används i plasten så används det vid formpressning och blåsning. Glas och rostfritt är det som återstår om du skall vara helt säker.

Jag vet faktiskt inte hur det är med Bag In Box-påsarna. Livsmedelsklassade är de ju i alla fall, finns i 10 liters utförande och har tappventil. Billigare än Biltemas dunkar och du kan fylla utan syreinsläpp.

2-liters PET-flaskor som har haft dryck i sig är ju "långtidsdiskade" och de går att stapla med det system som handeln använder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser