Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har gjort saft igen.  (läst 3473 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Jag har gjort saft igen.
« skrivet: 24 aug-18 kl 11:38 »
Men jag vet inte om jag gör på ett bra sätt?

Jag fyller saftmajan med  diverse bär. Ångar ut saften, ganska länge. Den får stå kvar på eftervärme. Ibland till nästa dag om jag ångat på kvällen.


Sen mäter jag hur många liter det blev ock kokar upp saften. Sen häller i 3 dl socker per liter saft+rör om. Det får sen svalna ned lite. . Sen i med Atamon, 1/2 tesked per liter saft. ock en tesked vanillinsocker.

Sen har jag ett problem då jag ska frysa saften. Så omständligt att leta flaskor ock rengöra dem med Atamon ock varmvatten.

Så i går hällde saften i 5 liters plastpåsar, som var i en plastlåda för saft. Sen trycker jag ut saftpåsen nästa dag för att återanvända formen. Sen ner med saftpåsarna i en kasse i frysen.

Atamon kanske inte är så nyttigt att ha i saft. Men det Möglar inte sen i saften. Kanske finns nåt nyttigare medel att ha i.

I instruktionerna står det att man ska blanda bär ock socker i majan. Men det tar längre tid innan sockret smälter. Dessutom kan man ju inte veta exakt hur mycket saft det blir så man doserar sockret rätt?






lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Jag har gjort saft igen.
« Svar #1 skrivet: 24 aug-18 kl 12:00 »
så här gör jag:
saftmajan fullt med bär, bären blandas med 2kg socker i saftmajan. ånga ur saften tills saftmajans behållare är full (ca 4,5liter i min saftmaja)
under tiden steriliserar jag flaskor i ugnen (mellan 75 och 100 grader), locken kokas i en gryta med vatten, bäst är flaskor med bygellås
jag tappar saften direkt från saftmajan in i flaskorna
 inga konserveringsmedel
saften håller hos mig åtminstone till nästa bärsäsong
har gjort det i årtionden med bra resulttat

frysa saft är enligt min mening onödig, det tar plats och man använder energi för att hålla den kall. saft från en saftmaja håller sig länge. skulle det har blivit vin av det (aldrig hänt mig) så är ju heller ingen skada skett  ;)
« Senast ändrad: 24 aug-18 kl 12:05 av lichiplommon »

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Jag har gjort saft igen.
« Svar #2 skrivet: 24 aug-18 kl 14:34 »
Jisses, vad smidigt. Det här var det bästa i dag  lichi!

Så vill jag göra med. Slippa att ha saft i frysen. Hm, det kanske går att tina saften ock ha den i flaskor på hyllan i källaren. Jag har ju varit orolig att den ska få mögel. Kanske funkar med pet-flaskor då jag har Atamon i den saft jag har just nu då.   Senare vill jag prova utan Atamon. Tyvärr har jag dåligt med glasflaskor. Typ vinflaskor med skruvkork kanske skulle funka? Jag tycker jag ser sådana tomma överallt. På jobbet osv.  Annars har jag en massa glasburkar, så varför inte ha saft i dem?

Jag får plocka upp min frysta saft ock prova. Ska skriva av denna superbra handledning ock plasta in den!



lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Jag har gjort saft igen.
« Svar #3 skrivet: 24 aug-18 kl 18:08 »
i fall du tinar upp saften och fyller den på flaskor så måste du hetta upp den igen. Pet-flaskor funkar inte bra att fylla i het saft. däremot funkar det vinflaslor med skruvkork. jag har använt många sådan. glasburkar borde också funka. det är ju samma princip

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Jag har gjort saft igen.
« Svar #4 skrivet: 03 sep-18 kl 14:18 »
Du behöver inte ha Atamon i saften om du fryser den. Saft möglar inte när den är fryst.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Jag har gjort saft igen.
« Svar #5 skrivet: 03 sep-18 kl 14:24 »
Jag gör sur saft i majan o kokar med socker sedan o en halv tsk atamon oer liter( jag är så sen o riva in vinbären de möglar så lätt då). Häller kokande vatten o sköljer flaskan kokar korkarna fem minuter, fyller het saft så mycket det går skruvar åt o ställer flaskorna upp o ner i en hink över natten. Hittade saft från 2011 igår o den va okej ;)

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser