Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker svensk artikel/text/sida om Rocket Heater/raketugn, möjligen i en bastu.  (läst 1150 gånger)

Monoix

  • Inlägg: 5
Försöker febrilt hitta igen en svensk text/artikel om ett bygge av en raketugn jag läste för några månader sedan(?) men hittar absolut ingenting. Har dels gått igenom historiken, både egen och i verkstadsdatorn, dels googlat till ögonen svider. Möjligen kan det ha varit i tidningen, Åter, jag läst det men jag tror nog inte det. Igen möjligen kan det ha varit ett bygge av en bastu allt rörde sig kring, men det är bara en vag känsla jag har.

Det jag verkligen minns och det jag vill kolla upp bättre är hur han hade gjort förbränningsröret, den inre "skorstenen" - den var sammansatt av urklippta ringar av mineralull av något slag, staplade på varandra.

Är det någon som känner igen det här med förbränningsröret/skorstenen i mineralull så länka eller tipsa!

Edit: Hittade ju det precis efter jag skrivit här...! Kollade igenom info för gamla Åter, och hittade vad som måste vara den artikel jag tänker på i nummer fyra 2019: "Raketkamin i bastun" av Markus Skyttner.
« Senast ändrad: 10 apr-20 kl 16:01 av Monoix »

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Det var i åter, tror det var senaste :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
Det var stenullskivor staplade och tillskurna som "donuts" med hjälp av en masonitmall och gullfiberkniv. Jag köpte ett paket i bygghandeln, tror det var detta märke: https://www.rockwool.se/fordelarna-med-stenull/brandsaekert/

Detta material användes i den del av den inre skorstenen som omsluts av en tunna, under detta i den horisontella delen av rökkanalen var det lecablock.

Jag har även gjort en annan variant där hela kärnan/brännkanalen är gjuten i "lättviktslera", inspirerad av denna https://www.dragonheaters.com/6-dragon-burner-rocket-heater-core/ men med rund rökkanal som genomgående är gjord av isolerlera (en blandning av lecakula/lervälling/halm/aska i mitt fall, läs mer om detta på lerbyggeföreningens hemsida). Den är  gjuten i en form byggd av masonit med ett 6-tums papprör för rökgången (som man bränner bort vid ineldning). Jag ångrar i efterhand att jag inte gjorde formen i två stycken för det har blivit en spricka mellan horisontella delen och den vertikala när den välte åt sidan pga klumpighet från min sida när jag skulle transportera den ut ur logen där jag gjöt den.

Jag tänkte jämföra dessa varianter och göra lite mätningar för att se hur de skiljer sig åt vad gäller rökgashalter och effektivitet, men ett annat projekt med flytt och uppmontering av härbre har kommit emellan.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

853 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser