Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golvvärme  (läst 4901 gånger)

Rizz

  • Gäst
Golvvärme
« skrivet: 28 aug-05 kl 22:16 »
För några år sedan byggde jag om ett rum i källaren till tvättstuga. Eftersom rummet ligger precis brevid pannrummet så la vi vattenslingor som golvvärme (Tror ni förstår vad jag menar.) Men problemet är att golvet bara blir varmt när cirkulationspumpen går. Alltså blir det varmt nästan bara på vintern. Om man ska få det varmt på hösten och våren också vad ska jag göra? Kan man sätta in en liten pump och termostat som bara går till golvvärmen?

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Golvvärme
« Svar #1 skrivet: 29 aug-05 kl 23:06 »
Ja. Egen pump funkar. Helst ska man ta vattnet före värmesystemets shuntventil, för då kan du ju köra ut golvvärme utan att shunta ut värme till *hela* huset.

Brasklapp: kom ihåg att inte överskrida 60 grader om du kör med PEX-slang! Kopparrör och pressolrör går att köra som vanligt med. PEX-slang kräver en termisk ventil eller en shuntautomatik med möjlighet att begränsa tilloppets maxtemperatur.

Om du har tid/lust/råd kan du labba med självcirkulation, men då gäller det att golvrören är nog grova och inte för långa. Eventuellt kanske det går att parallellkoppla kortare slingor. Isåfall måste värmen gå via någon form av radiator som sitter uppe på kälkarväggen och SEN ner till golvet. Seriekopplat med andra ord. Värme vill uppåt, så vattnet måste kylas lite i radiatorn innan det går ner i golvet för att kylas ordentligt. Även i detta fall skall värmen tas före shunten.

/P
« Senast ändrad: 30 aug-05 kl 00:58 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Golvvärme
« Svar #2 skrivet: 30 aug-05 kl 03:38 »

Hej.
Jo så säger energirådgivningen i kommunen att normerna för max temperatur på golvet är 42 grader. Vilket i så fall gör det nödvändigt att shunta golvvärmen för sig själv också.

Mikael Perman.

Rizz

  • Gäst
Re:Golvvärme
« Svar #3 skrivet: 30 aug-05 kl 18:04 »
Vattnet i pannan är mellan 70 och 85C så vatten rakt ur den vill jag inte ha. Jag får fundera lite på det här.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Golvvärme
« Svar #4 skrivet: 30 aug-05 kl 21:21 »
Hejsan!

Man kan ju bli galen! Ska kommunerna (läs:storebror) till och med rekommendera hur varmt vatten man ska ha i sitt eget golv?? Wirsbo's PEX-slang tål enligt dom själva 60 grader, men då vårt hus 'fläckvis sväljer kW-timmarna hela' så har vi matat på 65 grader.

Vår panna (pellets) jobbar mellan 65 (50 på sommaren) och 90 grader och vi har ingen termisk begränsningsventil, men en shunt med Danfoss automatik där vi begränsat utgående maxtemp till 65 grader... Hittills (8 år) har det funkat klanderfritt.

Skulle vi följa dessa rekommendationer så skulle vi utan tvekan frysa häcken av oss! Visst, det går mycket energi för vår uppvärmning men det har med husstorlek, fönsterstorlek, golvmaterial o.s.v. att göra. Vi jobbar på effektivisering, men....

Nått som säkert också kan fungera (men är mera på "woodoo-nivå") är att ha _bara_ en manuell shunt som man ställer in så att den alltid matar ut "för lite" varmvatten och sen en pump och vanlig termostatventil (för element) på golvslingan.

Jag är INTE nån vvs-ingenjör, men har ju mina goda  ??? idéer...

Ha det så gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Golvvärme
« Svar #5 skrivet: 31 aug-05 kl 06:58 »

Hej.
Som jag förstod det hela, så var det inte kommunerna som bestämde detta, utan det kom från någon byggnorm. Som kommunens gossar bara upprepade.

Jag kan förstå grejen att ha en max tillåten temperatur, det har man ju inom många olika områden. Max yttemperatur på element i badrum, max temp på tappvatten, osv. Man vill inte att någon människa, tex ett barn som kryper på ett golv, ska utsättas för över 42 grader.

Som jag förstod det, var det yttemperaturen på golvet i sig, som inte fick vara över 42 grader. Om man tex har högre temperatur i själva slangarna, men på grund av tex väldigt dålig isolering, får så stora läckor, att golvtemperaturen ändå sjunker till 42 grader så var det OK enligt normen. (Men det är ju självklart inte bra av andra anledningar, förstås.

Hur som helst, många golvbeklädnadsmaterial kräver sedan att temperaturen är ännu lägre, tex 37 grader för vissa naturträ-skivor. Annars spricker det upp.

Många som har lagt golvvärme har alltså fått avsevärda problem, har fått sprickande golv, eller varit tvugna att installera extra radiatorer, för de har tex haft extremt stora fönster i rummen, vilket har blivit så poppis på sista tiden.

Det är väl egentligen sådana avarter som normerna är skrivna för att förhindra....

Sedan kan man ju diskutera om det ska vara normer eller rekommendationer.


Mikael Perman.
 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Golvvärme
« Svar #6 skrivet: 24 sep-05 kl 20:38 »
Jag försökte elda under ett strömavbrott och blev varse det där med cirkulationspump. Det är nog svårt att ändra nuvarande installation till självcirkulerande, och eftersom golvet ligger lågt blir det fler problem med självcirkulation.

Sätt en cirkulationspump och en reglering så att det inte kommer för varmt vatten i golvet. Slangarna är normalt gjorda för max 60, med viss tolerans så omkring 60 i rören blir säkert ok, blir det inte varmt då, är det andra vägar värmen går än upp genom golvet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser