Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Direktel mot eldningsmöjlighet  (läst 1924 gånger)

olivia

  • Gäst
Direktel mot eldningsmöjlighet
« skrivet: 01 jul-05 kl 20:24 »
Vi har äntligen blivit med hus. Vi har visserligen inte fått alla papper klara än men jag gillar att ropa hej så fort jag ser bäcken så får jag njuta så länge som möjligt.

I ett av husen (jag älskar att säga så, det är nämligen två till priset av ett,) så är det direktverkande el i form av oljefyllda radiatorer. Det är en enplansträvilla på platta från -81 på 90 kvm och ganska öppen planlösning. Vi skulle vilja installera någon form av eldningsmöjlighet och funderar på vad som är det bästa alternativet där investeringskostnader möter trivsel, ekologi och praktik. Jag är helt ny på det området och försöker man prata med säljare så är deras mest exklusiva modell det allra bästa alternativet.


Wolverine

  • Gäst
Re:Direktel mot eldningsmöjlighet
« Svar #1 skrivet: 02 jul-05 kl 00:05 »
För att inte behöva investera i dyrt vattenburet system kan ni installarera en pelletskamin. Det finns pelletsakminer med förråd för några dagars gång, och de är automatiska. Skorsten i plåt är relativt billigt.
För att få ut så mycket av en kamin är öppen planlösning bäst, dörrar måste vara öppna, så att värmen sprider sig.
Jag förutsätter att ni bor utanför tätbebyggt område.

Mvh jordlöpare
« Senast ändrad: 04 jul-05 kl 10:07 av Jordlöpare »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Direktel mot eldningsmöjlighet
« Svar #2 skrivet: 24 sep-05 kl 12:39 »
En eldstad av något slag är väl bäst, men har huset skorsten? Det kan bli dyr installation. En luftvärmepump kan fås för ett sånt hus för under 10000:-. Ni måste dock köra med annat när de blir riktigt kallt. I viket fall som helst, bör nog inte direktel användas 100% av tiden.
Värmepumpen räknas fort hem. Vad värms det andra huset med, går det att "Tjyva" värme från det.

Långsiktigt hade jag satt in en kamin av nåt slag + skorsten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser